• MaxMamma17

Hur ofta ramlar era bebisar och slår i huvudet?

Jag har en son på 13 månader och minst en gång i veckan slår han sig i huvudet... han har en skyddshjälm men den tar han bara av sig. Jag eller hans pappa håller full koll på honom när han leker, men ändå ska han ramla... han kan ställa sig upp med eller utan stöd och han kan ta 2-3 steg framåt, men då är han alltid duktig på att försiktigt landa. Däremot helt oförberett mitt under leken, även om jag eller hans pappa sitter precis bredvid och leker med honom, så ramlar han och slår sig i huvudet. Panna, tinningar, bakhuvud, kinder. Jag har ringt 1177 flera gånger ang detta o även frågat på BVC men får bara svaret att "det är så det är". 1177 gav mig tecken jag skulle leta efter men dessa tecken har jag aldrig hittat vilket då skulle betyda att slaget var ofarligt. Hur ofta skadar era bebisar sig? Hur kan jag få min son att acceptera skyddshjälmen?

• Svar på tråden Hur ofta ramlar era bebisar och slår i huvudet?
  • Anonym (Sällan.)

Mitt barn ramlade så illa så hon råkade slå i huvudet totalt två-tre gånger när hon var i den åldern. Hon var kanske ovanligt försiktig och tog inte risker förrän hon behärskade motoriken lite bättre. Men skyddshjälm? Det låter ju extremt! Är det BVC som tycker att grabben ska behöva ha hjälm?

• MaxMamma17
    Anonym (Sällan.) skrev 2018-04-22 20:27:13 följande:

Mitt barn ramlade så illa så hon råkade slå i huvudet totalt två-tre gånger när hon var i den åldern. Hon var kanske ovanligt försiktig och tog inte risker förrän hon behärskade motoriken lite bättre. Men skyddshjälm? Det låter ju extremt! Är det BVC som tycker att grabben ska behöva ha hjälm?

Nej det är jag som är orolig. Är rädd att det ska bli bestående skador. Tydligen var jag lika vårdslös när jag var liten. Slog i huvudet hela tiden, så mamma köpte en hjälm till mig.
  • Anonym (K)

Flera gånger om dagen. Det värsta var när han nyss fullt 1 år och vaknade i sängen vi sov i och ljudlöst (för första gången i sitt liv!) kröp ner till fotänden där han rasade ner med huvudet före rätt ner i stengolvet (vi reste, har inte stengolv i sovrummet hemma!). Vi hade lagt kuddar som skydd runt hela sängen men han lyckades såklart pricka mellan två som glidit isär. Det lät som att huvudet gick i två bitar! Han skrek direkt och fick en blå bula men 10 min senare var det som om inget hade hänt. Ringde 1177 ändå och de sa att vi skulle hålla koll så han inte kräktes, blödde från näsan eller öronen eller verkade ha ont i huvudet, mer än bulan men inget av det hände. Sen avslutade hon med "barns huvuden tål mycket mer än vi tror, tom stengolv!". Sen dess har jag varit rätt lugn med att han slår i huvudet så länge han skriker direkt och allmäntillståndet är bra efteråt.

• Iowhannah

Så kan det nog vara för en del. Både min sambo och min lillasyster hade innehjälm när de var små eftersom de ständigt slog i huvudet (vet inte om de lärde sig gå innan de egentligen var redo, eller vad det kan bero på). Själv slog jag sällan i huvudet när jag ramlade, jag hann oftast ta emot mig med händer och/eller armar.

• Meriall

En gång ett blåmärke i pannan (snubblade in i ett bord) , inte ramlat så hon skadat sig på huvudet annars.

• LFF

De föll ofta och slog i huvudet. Med två stycken gick det inte att vara överbeskyddande. De hade alltid nya blåmärken i ansiktet när vi var på öppna förskolan. Att ha på hjälm på dem skulle jag aldrig ha fått för mig. De slog sig aldrig i den åldern så pass att vi fick åka in till sjukhuset.

Istället för att försöka få din son att acceptera hjälmen, fundera på varför du känner ett behov av att han ska ha den på sig. Det är helt naturligt att ungar ramlar och slår sig! Precis som BVC och 1177 säger. Ditt barn behöver ingen hjälm och om han slipper hjälmen så kommer han lära sig hur man trillar utan att slå i huvudet.

Har du fått bestående skador av att du slog i huvudet?

• Anonym (Mmmm)

Dottern på 13 månader slår i huvudet jätteofta, oftast när hon tappar balansen när hon är på golvet och försöker hänga med storebror. Storebror var inte alls sån att han slog sig ofta, men så är han ju en mer försiktig person plus att han var första så man kunde ju vara mer beskyddande då Flört Dottern är ju inte alls så försiktig av sig, dessutom vill hon ju hänga med storebror så hon överskattad sin förmåga titt som tätt Drömmer Det är ju inget konstigt att de slår sig, visst får de ont men det ska ju rätt mycket till för att de ska slå sig såpass att de får hjärnskakning. 

• legomum

De ramlade jämt i början och slog sig. Men det var bara öva öva öva att röra sig, klättra och gå.
    Jämt fulla i blåmärken på benen riktigt jobbigt att se.
    Men det går ju som sagt var över när de blir större så låt barnet utforska och leka så lär hon sig.

• Fru Ve

Min 13-månaders trillar flera gånger per dag och slår i huvudet. Han klättrar också upp i soffan/sängen och ramlar ner ibland. Har tre barn och alltid fullt upp så det finns inte en chans att jag hinner ha koll hela tiden. Jag tror risken för allvarliga skador är väldigt liten om barnet ramlar bara från stående. Hjälm skulle heller inte funka för oss, det tar han av direkt. Försök att inte oroa dig TS. Det blir värre sen när de börjar ramla från cyklar och klätterställningar och dylikt....

• Anonym (Mamma till 2)

Små barn ramlar hela tiden. Så länge de inte faller ner från en höjd så är det ingen fara. Hjälm kommer göra större skadan nytta, det finns ju en poäng med strider gör lite ont så att de lär sig hålla upp huvudet när de trillar. Det är egentligen en reflex att göra så men den kanske tränas bort om de lär sig att de kan dunka i huvudet hur hårt som helst utan att det gör ont.

• Jennyedith

Min flicka slog sig lite när hon lärde sig stå och gå kring 10 månader. Vi funderade lite på hjälm men la istället ut en bäddmadrass på golvet i vardagsrummet. Perioden gick rätt snabbt över!

• MaxMamma17

Tack så mycket för alla svar! Nu känns det mycket lugnare. Jag visste att barn ramlar, men var orolig för att min son ramlade lite för ofta... han är så vårdslös, han har ju börjat att gå lite smått men han har så bråttom så han springer och snubblar hela tiden. Igår ramlade han två gånger på raken trots att jag satt precis bredvid, han är ju så snabb så man hinner ju inte med... om en vecka ska han börja på förskola, undrar hur det kommer gå.

Svar på tråden Hur ofta ramlar era bebisar och slår i huvudet?