Inlägg från: doktor proppmätt |Visa alla inlägg
  • doktor proppmätt

Vad ligger bakom en konspirationsteoretiker av?

Det är kul med konspirationsteorier. De som framför dem driver oftast med sin omgivning. Konstigare än så är det inte.

• doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 16:47:39 följande:

De enda jag känner till är de som verkar på nätet och de känns helt fanatiska och får bränsle av varandra. Irl hör jag inget. En släkting var uttalad konspirationsteoretiker och det var roligt att lyssna på hans galna historier bara det inte blev för ofta. Jag argumenterade aldrig emot. Han var normalbegåvad men definitivt en enstöring med begränsad social kompetens. Sen vet jag inte om han blev enstöring av att vara konspirationsteoretiker eller konspirationerteoretiker av att vara enstörning. Han trodde bl a att han varit ombord på ett rymdskepp för observation, vilket tyder på något mer samt att en världsomspännande hemlig organisation ledd av drottning Elisabeth styrde världen. Kan ha varit Illuminati han syftade på.

Exempel från din verklighet i all ära, men var vill du komma?
  • doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 19:48:00 följande:
    "vem tror på konspirationsteorier och varför tror du?"

"Egna erfarenheter?"

Se trådstarten
    Vet inte om det är så många som tror på dessa teorier. Däremot tycker många det är kul att spåna kring dem.
  • doktor proppmätt

Fake news är det nya svarta. De finns överallt.

• doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 21:41:27 följande:
    Jag ser det mer som en farsot än en fluga. Jag ser också allvarligt på främst ungdomars dragning till konspirationsteorier och den bristande källkritiska förmåga som landar dem där.

Man tror att man man hittat fel på hela pusslet för att en eller några pusselbitar inte passar och inte sällan handlar dessa pusselbitar om avancerade tekniska detaljer som få lekmän egentligen kan uttala sig om.

En stark misstro till myndigheter och den styrande eliten gör att man anammar allt som motsäger den officiella versionen.
    Misstron mot eliten kan för all del vara befogad. Skräpprodukter marknadsförs hänsynslöst och trovärdigheten närmar sig noll. Detsamma gäller nyheter. Gång på gång sprids rena gojan. Klart ungdomar tappar förtroendet. Det är en logisk reaktion.

I en värld där allt är tillrättalagt från dag 1 är det klart man dissar hela pusslet när man upptäcker ett fel.
  • doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 22:08:55 följande:
    Man dissar hela pusslet för ett pussel med än fler fel, men blundar för de felen just för att de inte kommer från "etablissemanget".

Högst ologiskt. Men det ger väl en känsla av utanförskapsgemenskap mot en gemensam fiende. Utan den gemensamma fienden splittras gruppen eftersom det inte finns något egentligt kitt.
    Låter lite avancerat för min smak.
Svar på tråden Vad ligger bakom en konspirationsteoretiker av?