• nihka

Vad ligger bakom en konspirationsteoretiker av?

Chemtrails, Elvis, månlandning 1969, Palmemordet, HIV/AIDS, 9/11 och utomjordingar.

Konspirationsteorier har alltid funnits, men vem tror på konspirationsteorier och varför tror du?

Egna erfarenheter?

Shoot!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-22 14:22
    *Vad ligger bakom en konspirationsteoretiker?*

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ligger bakom en konspirationsteoretiker av?
  • Mascaraklumpar

De personer jag känner som tror på konspirationsteorier har först sett en dokumentär, läst eller hört någon prata om att exempelvis månlandningen är fake och blivit intresserade av ämnet, och sedan har de fortsatt att läsa böcker eller texter på nätet skrivna av konspirationsteoretiker utan att försöka läsa på om det från det andra hållet, och så har de sakta blivit så övertygade att de inte kan ta till sig saklig infornation. Gemensamt för alla är att de inte haft någon kunskap i ämnet från början och att de saknar högre utbildning, annars skulle jag säga att de är helt vanliga, normalintelligenta människor utan psykiatriska diagnoser.

Sen känner jag ett antal kreationister, men det räknas väl inte som en konspirationsteori? Dessa (som just jag känner) är både intelligenta och högutbildade och kan redogöra för hur det naturliga urvalet går till, vilka arter som är närbesläktade och varför de kan ha uppkommit ur varandra, hur exempelvs antibiotikaresistens uppstår, osv - men trots att de förstår teorin så väger deras religiösa övertygelse tyngre.

• doktor proppmätt

Det är kul med konspirationsteorier. De som framför dem driver oftast med sin omgivning. Konstigare än så är det inte.

• nihka

De enda jag känner till är de som verkar på nätet och de känns helt fanatiska och får bränsle av varandra. Irl hör jag inget. En släkting var uttalad konspirationsteoretiker och det var roligt att lyssna på hans galna historier bara det inte blev för ofta. Jag argumenterade aldrig emot. Han var normalbegåvad men definitivt en enstöring med begränsad social kompetens. Sen vet jag inte om han blev enstöring av att vara konspirationsteoretiker eller konspirationerteoretiker av att vara enstörning. Han trodde bl a att han varit ombord på ett rymdskepp för observation, vilket tyder på något mer samt att en världsomspännande hemlig organisation ledd av drottning Elisabeth styrde världen. Kan ha varit Illuminati han syftade på.

Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 16:47:39 följande:

De enda jag känner till är de som verkar på nätet och de känns helt fanatiska och får bränsle av varandra. Irl hör jag inget. En släkting var uttalad konspirationsteoretiker och det var roligt att lyssna på hans galna historier bara det inte blev för ofta. Jag argumenterade aldrig emot. Han var normalbegåvad men definitivt en enstöring med begränsad social kompetens. Sen vet jag inte om han blev enstöring av att vara konspirationsteoretiker eller konspirationerteoretiker av att vara enstörning. Han trodde bl a att han varit ombord på ett rymdskepp för observation, vilket tyder på något mer samt att en världsomspännande hemlig organisation ledd av drottning Elisabeth styrde världen. Kan ha varit Illuminati han syftade på.

Exempel från din verklighet i all ära, men var vill du komma?
  • nihka
    doktor proppmätt skrev 2018-04-23 19:08:28 följande:
    Exempel från din verklighet i all ära, men var vill du komma?
    "vem tror på konspirationsteorier och varför tror du?"

"Egna erfarenheter?"

Se trådstarten
  • doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 19:48:00 följande:
    "vem tror på konspirationsteorier och varför tror du?"

"Egna erfarenheter?"

Se trådstarten
    Vet inte om det är så många som tror på dessa teorier. Däremot tycker många det är kul att spåna kring dem.
  • nihka
    doktor proppmätt skrev 2018-04-23 19:53:16 följande:
    Vet inte om det är så många som tror på dessa teorier. Däremot tycker många det är kul att spåna kring dem.
    Jag tror tvärtom att fler än någonsin tror på konspirationsteorier. I cyberrymden kan man flukta på idéer man inte möter lika ofta irl. Irl vill vill människor i regel inte visa sig lika underliga som de är beredda att göra anonymt på nätet. Några driver med sin omgivning eller vill träna sin debatteteknik, men fler är seriösa. Tror jag.

Konspirationsteorier är ju fake news som dröjer sig kvar.
  • doktor proppmätt

Fake news är det nya svarta. De finns överallt.

• nihka
    doktor proppmätt skrev 2018-04-23 21:14:26 följande:

Fake news är det nya svarta. De finns överallt.

Jag ser det mer som en farsot än en fluga. Jag ser också allvarligt på främst ungdomars dragning till konspirationsteorier och den bristande källkritiska förmåga som landar dem där.

Man tror att man man hittat fel på hela pusslet för att en eller några pusselbitar inte passar och inte sällan handlar dessa pusselbitar om avancerade tekniska detaljer som få lekmän egentligen kan uttala sig om.

En stark misstro till myndigheter och den styrande eliten gör att man anammar allt som motsäger den officiella versionen.
  • doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 21:41:27 följande:
    Jag ser det mer som en farsot än en fluga. Jag ser också allvarligt på främst ungdomars dragning till konspirationsteorier och den bristande källkritiska förmåga som landar dem där.

Man tror att man man hittat fel på hela pusslet för att en eller några pusselbitar inte passar och inte sällan handlar dessa pusselbitar om avancerade tekniska detaljer som få lekmän egentligen kan uttala sig om.

En stark misstro till myndigheter och den styrande eliten gör att man anammar allt som motsäger den officiella versionen.
    Misstron mot eliten kan för all del vara befogad. Skräpprodukter marknadsförs hänsynslöst och trovärdigheten närmar sig noll. Detsamma gäller nyheter. Gång på gång sprids rena gojan. Klart ungdomar tappar förtroendet. Det är en logisk reaktion.

I en värld där allt är tillrättalagt från dag 1 är det klart man dissar hela pusslet när man upptäcker ett fel.
  • nihka
    doktor proppmätt skrev 2018-04-23 21:50:57 följande:
    Misstron mot eliten kan för all del vara befogad. Skräpprodukter marknadsförs hänsynslöst och trovärdigheten närmar sig noll. Detsamma gäller nyheter. Gång på gång sprids rena gojan. Klart ungdomar tappar förtroendet. Det är en logisk reaktion.

I en värld där allt är tillrättalagt från dag 1 är det klart man dissar hela pusslet när man upptäcker ett fel.
    Man dissar hela pusslet för ett pussel med än fler fel, men blundar för de felen just för att de inte kommer från "etablissemanget".

Högst ologiskt. Men det ger väl en känsla av utanförskapsgemenskap mot en gemensam fiende. Utan den gemensamma fienden splittras gruppen eftersom det inte finns något egentligt kitt.
  • doktor proppmätt
    nihka skrev 2018-04-23 22:08:55 följande:
    Man dissar hela pusslet för ett pussel med än fler fel, men blundar för de felen just för att de inte kommer från "etablissemanget".

Högst ologiskt. Men det ger väl en känsla av utanförskapsgemenskap mot en gemensam fiende. Utan den gemensamma fienden splittras gruppen eftersom det inte finns något egentligt kitt.
    Låter lite avancerat för min smak.
  • Padirac
    doktor proppmätt skrev 2018-04-23 21:50:57 följande:

Det är inte så mycket som är tillrättalagt i den verkliga världen. Den verkliga världen är full av motsättningar, saker som inte går ihop, kompromisser och  misstroende. Det är foliehattarna som lägger ett pussel där varje bit passar oavsett bitarnas form.
  • Aniiee

Chasing the high. Det har gjorts videos om detta på Seeker, Big Think, TED med flera. Konspirationsteorier fungerar på samma sätt som religion(sfanatism) och, ja, droger.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • SweeneyTodd

Alternativet diagnos är för brett. Det finns mängder av diagnoser. Vilken eller vilka diagnoser menar du att man gör så man tror på konspirationsteorier? Den enda diagnosen jag kom på var schizofreni.  

• nihka
    Aniiee skrev 2018-04-23 23:36:03 följande:

Chasing the high. Det har gjorts videos om detta på Seeker, Big Think, TED med flera. Konspirationsteorier fungerar på samma sätt som religion(sfanatism) och, ja, droger.

Det är som att blir du inte hög på den ena tar du till det andra. Predisponerad? 
  • nihka
    SweeneyTodd skrev 2018-04-24 15:40:05 följande:

Alternativet diagnos är för brett. Det finns mängder av diagnoser. Vilken eller vilka diagnoser menar du att man gör så man tror på konspirationsteorier? Den enda diagnosen jag kom på var schizofreni.  

Jag tänkte inte i faktiska diagnoser utan trodde jag skulle få förslag. Har bara nyligen försökt börja sätta mig in.

Känner du till någon kompirationsteoretiker som har schizofreni? Hjälpte medicineringen även mot de konspiationsteoretiska symtomen?
Svar på tråden Vad ligger bakom en konspirationsteoretiker av?