Vad ligger bakom en konspirationsteoretiker av?
De personer jag känner som tror på konspirationsteorier har först sett en dokumentär, läst eller hört någon prata om att exempelvis månlandningen är fake och blivit intresserade av ämnet, och sedan har de fortsatt att läsa böcker eller texter på nätet skrivna av konspirationsteoretiker utan att försöka läsa på om det från det andra hållet, och så har de sakta blivit så övertygade att de inte kan ta till sig saklig infornation. Gemensamt för alla är att de inte haft någon kunskap i ämnet från början och att de saknar högre utbildning, annars skulle jag säga att de är helt vanliga, normalintelligenta människor utan psykiatriska diagnoser.
Sen känner jag ett antal kreationister, men det räknas väl inte som en konspirationsteori? Dessa (som just jag känner) är både intelligenta och högutbildade och kan redogöra för hur det naturliga urvalet går till, vilka arter som är närbesläktade och varför de kan ha uppkommit ur varandra, hur exempelvs antibiotikaresistens uppstår, osv - men trots att de förstår teorin så väger deras religiösa övertygelse tyngre.