Inlägg från: sebbe420 |Visa alla inlägg
  • sebbe420

Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?

zdudmwml skrev 2018-04-16 13:50:24 följande:

Varför väljer så många i tråden att känna sig kränkta av att vara reserver?

Plumt och onödigt uttryckt men man har själv ett ansvar för sina egna känslor. Man kan välja att som de flesta här, bli kränkta, och man kan också välja att tänka att man faktiskt blir bjuden trots att man inte var förstahandsalternativet.

Behöver inte alls handla om att man känner sig kränkt. Jag skulle absolut ha tackat nej till en sådan korkad inbjudan, men det har inget att göra med en känsla hos mig.

Utan jag har bara inte lust att närvara vid ett bröllop där paret låtit mig veta att jag var ett reservval som gäst. Har bättre saker för mig, utan att vara kränkt.
  • sebbe420
    zdudmwml skrev 2018-04-16 15:16:56 följande:
    Nej okej. Du blir absolut inte kränkt men accepterar absolut inte att de råkat säga något så klumpigt som att du var reserv.
    Jag förstår.

Tror du att andra i råden är lika tjuriga och ovilliga att förlåta när någon som gör något klumpigt?
    Vore det en bekant skulle jag bara fnysa åt formuleringen och sedan tacka nej.  Så kul tycker jag inte det är med bröllop att jag skulle vilja gå som reserv bara för att fylla upp alla platser. Men nej, jag skulle inte känna mig kränkt, det menar jag. 

Hade en nära vän till mig bjudit in mig med en sådan inbjudan skulle jag nog kunna känna mig både besviken och ledsen. Men kränkt är inte rätt ord då heller.

Jag antar att du skulle ha kunnat formulera dig så i en inbjudan efter som du reagerar på detta. Förstår du nu att det är föga inbjudande att på ett så tydligt sätt låta andra veta att de är ett andrahandsval? 

Hur alla andra i tråden skulle känna tänker jag inte alls sitta och gissa om.
    Anonym (k) skrev 2018-04-16 15:21:42 följande:
    Du har inte lust, alltså reagerar du känslomässigt. Att ha/inte ha lust är verkligen en känsloyttring.
    Det är det ju verkligen inte. Jag har inte lust att sporta ikväll. Jag yttrar inga känslor för det. 

Att svara på inbjudan med ett bitskt, argt svar eller att riva sönder inbjudan i vrede, det vore en känsloyttring.
  • sebbe420
    Anonym (k) skrev 2018-04-16 21:14:39 följande:
    Lust är en känsla som präglas av en stark längtan efter, och uppfyllandet av, något som ger stor tillfredsställelse.

Du kan ju inbilla dig att lust inte är en känsla, men fakta är fakta. 

Nu pratar vi ju snarare om det motsatta. Avsaknad av lust. Jag har inte lust att göra min disk just nu, men det är inte en känsla och än mindre är det än känsloyttring. En känsloyttring är en reaktion som omgivningen märker av.

• sebbe420
    Anonym (k) skrev 2018-04-16 21:35:59 följande:
    Avsaknad av lust är ju en olustkänsla. 

Det är skillnad på att inte vilja/kunna ta  disken  nu, mot att inte ha lust att ta disken nu. Du vill inte diska nu för det kommer kanske mer som ska diskas om en stund, eller du kan inte ta disken nu för du ska göra något annat. Men har du inte lust då känner du inte för det. Dvs det är känslor inblandat. 

Så i fortsättningen, använd inte känsloyttringar om du menar att du inte ha känslor.

Sedan när man läser hur du beskriver att du skulle reagera på en sådan inbjudan, så framgår det tydligt att du reagerar med känslor. Eller antyder du att besviken och ledsen inte heller är känsloyttringar?
    Avsaknad av lust kan vara ett neutralt läge. Jag vill inte diska nu och det känns inget speciellt alls. Har ingen stark motvilja mot det heller.

Jag skrev att om det vore en NÄRA VÄN som skrev en sådan inbjudan så skulle jag bli besviken och ledsen. Och hade jag även visat de känslorna så hade det varit känsloyttringar. 

Att bara inte ha lust att gå på ett bröllop är inte en känsloyttring. Men det här börjar kännas som en orelevant sidodiskussion. 
  • sebbe420
    Anonym (s) skrev 2018-04-16 22:45:31 följande:

Hur nära inpå kom inbjudan till bröllopet? De kanske kände att det var så uppenbart att det inte var en "vanlig" inbjudan att de kände sig tvungna att förklara? Sedan var det väl en lite klumpig formulering och jag förstår absolut om du inte vill gå på grund av detta, TS, men jag tycker faktiskt att en del här är lite onödigt hårda... har ingen aning om reservlistor till bröllop är vanliga men det betyder ju förmodligen att de ville bjuda fler från början och var tvungen att rensa bort några, inte att de la till några "halvviktiga" vänner för att kunna fylla upp platserna

Kenopeno slog huvudet på spiken tror jag. Brudparet badar helt enkelt i de självcentrerades sjö. Jag tror ingen tyckte att det är så fel att ha en reservlista, men badar man inte i den sjön har man vett att INTE förklara att "du är en reserv" i inbjudan. 
    kenopeno skrev 2018-04-16 17:37:12 följande:
    Ja ibland är det skönt att få lägga tillbaka en sådan förolämpning lol lol

Ja tror att brudparet är fyllda med sig själva just nu och badar i den självcentrerades sjö. Så de upptäckte nog inte ens, att det var något konstigt att skicka en sådan inbjudan.

Men nu blev de uppväckta av världen runt omkring. Förhoppningsvis så vaknade de upp tillräckligt nog, för att kunna se hur tokigt det blev. Och att en artig ursäkt kommer er väg :D
  • sebbe420
    zdudmwml skrev 2018-04-17 14:36:12 följande:
    Jag insåg för länge sedan att du inte är en av dem som inte skulle ha känt dig kränkt. Du har förklarat så ingående i din diskussion med Anonym att det framgår rätt tydligt. Men många andra svarar på ett sådant sätt att man kan säga att de väljer att känna sig kränkta.

Det är inte speciellt märkligt att fundera över varför många är i det närmaste sjukligt lättkränkta, det är snarare konstigt om man inte funderar på vad som driver dessa människor. Än märkligare blir dina gissningar, jag tolkar det som att du trots allt valt att känna dig träffad på något sätt.
    Men du, vi säger så. Du lyssnar ju inte för fem öre. Bestämmer dig för hur det ligger till och därmed basta. Omöjlig att diskutera med.
Svar på tråden Reservgäster vid bröllop? Är det verkligen okej?