• Anonym (Anna)

Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..

Jag har alltid haft väldigt få vänner och i långa perioder inga alls. och då alltid av samma kön. Jag är tjej. Har börjat dejta en kille som mest har tjej-vänner. Detta är för mig så svårt att ta in för sist jag hade vänner så var man bara vänner med samma kön.
    Jag vill känna okej med det Hjälp mig förstå att idag är man vänner med både killar och tjejer.
    (Samt utan att det leder till känslor eller sex. Bara vänner och inget mer.)

Tack!!

• Svar på tråden Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..
  • Anonym (Anna)
    Tack för snälla och givande svar. Tyvärr tar känslorna överhand.
    Han har med tjej-vänner sedan flera år tillbaka..Hur ska jag kunna bli ens i närheten så "nära" som dom är? 
    Förstår inte heller varför han vill vara med mig för flera av dom är både vackare och smartare än mig. 
    Jag  har inha kill-vänner alls, så han förstår inte alls hur svårt det är för mig.
  • Anonym (Anna)
    kenopeno skrev 2018-04-16 01:56:34 följande:
    Skulle ha stått på slutet:

Och då ger du dig själv chansen att få dessa tankar och då oxå känslorna under kontroll
    Tack snälla du. Jag försöker verkligen men det är så svårt. Och jag förstår inte varför jag har så svårt att acceptera att en man är nära vänner med tjej-vänner. Jag vill inte känna så :( 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Xyz) skrev 2018-04-16 07:33:15 följande:

Mina närmaste vänner är av motsatt kön. Jag är kvinna. Det har bara blivit så, jag jobbar i ett mansdominerat yrke och är van vid att kommunicera med män. Uppskattar den raka kommunikation man ofta får med män och uppskattar att jag vet att det jag säger inte förs vidare.

Har din nya pojkvän någon psykisk ohälsa eftersom tråden ligger där?

Nej, han är frisk. Jag la tråden här för det känns som det är mig det är fel på. Att jag tycker det är konstigt/ovanligt att han har så många nära tjej-vänner. Eftersom jag inte har kill-vänner alls och aldrig har haft. men så igen har jag varit väldigt ensam hela livet. Förstår inte varför jag har svårt att förstå att idag kan man vara vänner mer både killar och tjejer.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Grabb med tjejkompisar) skrev 2018-04-16 20:41:19 följande:

Jag är 40 år och har haft massor av tjejkompisar genom åren. Idag är 2 av mina 3 närmsta vänner tjejer och det finns inget sexuellt alls mellan oss. Den ena av dessa vänner har jag känt sedan jag var 15 år, den andra i kanske 8-9 år. Utöver detta har jag säkert 3-4 kvinnor som jag betraktar som nära vänner.

Visst, jag har nog fler vänner av motsatt kön än de flesta men dessa vänner ger mig något som jag inte får av mina killkompisar. Skulle min flickvän be mig välja mellan henne och dessa tjejkompisar hade jag lämnat min tjej på mindre än en sekund.

Du har inget att vinna på att vara orolig och bråka om detta. Släpp istället dessa vänner nära dig och visa din kille att du litar på honom och hans känslor för dig.

och det är precis den raden: "Jag skulle lämnat min tjej på mindre än en sekund" som ger mig all denna ångest. Hur ska jag kunna konkurera  med det. När hans tjejkompisar är så mycket viktigare än jag. :(
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Jes) skrev 2018-04-16 20:31:14 följande:

Sluta att försöka övertyga dig själv, killar som har tjejer som vänner vill i slutändan bara knulla dom så byt kille eller skaffa fler killvänner

Ja..detta är vad jag är rädd för. Att han i slutändan kommer välja dom för at han kommer bli sexuellt attrahetar/intressrad av dom
  • Anonym (Anna)
    Anonym (H) skrev 2018-04-16 20:34:55 följande:

Jag är tjej och har så länge jag kan minnas alltid haft killkompisar som mina bästa vänner (har knappt haft kompisar av samma kön). Min sambo har inget emot detta och han har också blivit god vän med flera av dem. Om det skulle underlätta för dig kanske du skulle kunna försöka ge hans tjejkompisar en chans - dvs att försöka lära känna dem och se om ni också har potentialen att bli vänner. Då kommer de antagligen att övergå till att vara egna individer snarare än nu då du främst verkar se dem som någon typ av hot :)

Jag har förresten aldriiiig haft annat än vänskapliga känslor för mina vänner av motsatt kön. Tror att det är en stor fördom att vänner av olika kön ofta har mer än vänskapliga känslor för varandra.

Hoppas att du kommer över denna osäkerhet - kanske får du nya vänner på köpet! :)

Med tanke på dom två senaste svaren jag svarat på känns detta väldigt svårt att "genomföra".  Jag känner mig så underlägsen dom att dom utgör ett jätte hot mot mig. Dom är så snygga vackra roliga och jag är bara..jag. :(
Svar på tråden Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..