• Anonym (Anna)

Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..

Jag har alltid haft väldigt få vänner och i långa perioder inga alls. och då alltid av samma kön. Jag är tjej. Har börjat dejta en kille som mest har tjej-vänner. Detta är för mig så svårt att ta in för sist jag hade vänner så var man bara vänner med samma kön.
    Jag vill känna okej med det Hjälp mig förstå att idag är man vänner med både killar och tjejer.
    (Samt utan att det leder till känslor eller sex. Bara vänner och inget mer.)

Tack!!

• Svar på tråden Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..
  • Anonym (Kille)

Har varit vän med en tjej i säkert 10år nu, i början var tjejen orolig, men hon insåg väl till slut att vi bara var vänner. Oroa dig inte

• kenopeno

Din situation är en sådan, då man tar sin osäkerhet i handen och låter den förnuftiga delen av hjärnan ta över.

Prata mycket och lugnande med dig själv. För din situation är ju den, att du är rädd för något som inte ens har hänt. Så låt inte din osäkerhet och rädsla styra dina tankar i det här.

- Jag tänker lite på min man, till dess att motsatsen är bevisad och visar sig.

- Jag är trygg med min man

- Kanske jag kan få nya vänner, genom att lära känna hans vänner

Osv osv

Och när osäkerheten o rädslan tar överhanden, vilket kan hända emellanåt, så lyfter jag luren och pratar med någon jag litar på.

Eller varför inte skriva på familjeliv. På det viset ger jag mig en chans att låta mitt förnuft att ta överhand igen.

Jag tar ett beslut nu, att inte lägga ut all min osäkerhet och rädsla på min man, i form av svartsjuka. Speciellt så denna rädsla och osäkerhet är enbart min och inte hans fel.

Jag tar ett beslut att förbli vuxen, då dessa stunder sköljer över mig.

• Anonym (Anna)
    Tack för snälla och givande svar. Tyvärr tar känslorna överhand.
    Han har med tjej-vänner sedan flera år tillbaka..Hur ska jag kunna bli ens i närheten så "nära" som dom är? 
    Förstår inte heller varför han vill vara med mig för flera av dom är både vackare och smartare än mig. 
    Jag  har inha kill-vänner alls, så han förstår inte alls hur svårt det är för mig.
  • kenopeno

Hur du pratar med dig själv, antingen förminskar eller förstärker dessa känslor. Så börja lägga märke till hur du samtalar med dug själv. Och ändra på det, om ditt tal till dig själv, enbart gör det värre för dig.

Vet du, det finns alltid de som är snyggare än mig. Det vore ju självplågeri om jag då säger till mig själv, att det är konstigt att han förblir gift med mig, då det finns så många snygga kvinnor han kan välja.

Istället så säger jag till mig själv:

- Jag är så älskade av min man. Vår kärlek är det vackraste i världen.

Så försök att lägga märke till när dessa tankar smyger sig på. För då ger du dig själv chansen att förändra dina tankar. Och då ger du dig själv chansen att få dessa tankar under kontroll.

• kenopeno
    kenopeno skrev 2018-04-16 01:53:53 följande:

Hur du pratar med dig själv, antingen förminskar eller förstärker dessa känslor. Så börja lägga märke till hur du samtalar med dug själv. Och ändra på det, om ditt tal till dig själv, enbart gör det värre för dig.

Vet du, det finns alltid de som är snyggare än mig. Det vore ju självplågeri om jag då säger till mig själv, att det är konstigt att han förblir gift med mig, då det finns så många snygga kvinnor han kan välja.

Istället så säger jag till mig själv:

- Jag är så älskade av min man. Vår kärlek är det vackraste i världen.

Så försök att lägga märke till när dessa tankar smyger sig på. För då ger du dig själv chansen att förändra dina tankar. Och då ger du dig själv chansen att få dessa tankar under kontroll.

Skulle ha stått på slutet:

Och då ger du dig själv chansen att få dessa tankar och då oxå känslorna under kontroll
  • Anonym (Xyz)

Mina närmaste vänner är av motsatt kön. Jag är kvinna. Det har bara blivit så, jag jobbar i ett mansdominerat yrke och är van vid att kommunicera med män. Uppskattar den raka kommunikation man ofta får med män och uppskattar att jag vet att det jag säger inte förs vidare.

Har din nya pojkvän någon psykisk ohälsa eftersom tråden ligger där?

• Anonym (Anna)
    kenopeno skrev 2018-04-16 01:56:34 följande:
    Skulle ha stått på slutet:

Och då ger du dig själv chansen att få dessa tankar och då oxå känslorna under kontroll
    Tack snälla du. Jag försöker verkligen men det är så svårt. Och jag förstår inte varför jag har så svårt att acceptera att en man är nära vänner med tjej-vänner. Jag vill inte känna så :( 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Xyz) skrev 2018-04-16 07:33:15 följande:

Mina närmaste vänner är av motsatt kön. Jag är kvinna. Det har bara blivit så, jag jobbar i ett mansdominerat yrke och är van vid att kommunicera med män. Uppskattar den raka kommunikation man ofta får med män och uppskattar att jag vet att det jag säger inte förs vidare.

Har din nya pojkvän någon psykisk ohälsa eftersom tråden ligger där?

Nej, han är frisk. Jag la tråden här för det känns som det är mig det är fel på. Att jag tycker det är konstigt/ovanligt att han har så många nära tjej-vänner. Eftersom jag inte har kill-vänner alls och aldrig har haft. men så igen har jag varit väldigt ensam hela livet. Förstår inte varför jag har svårt att förstå att idag kan man vara vänner mer både killar och tjejer.
  • Anonym (Jes)

Sluta att försöka övertyga dig själv, killar som har tjejer som vänner vill i slutändan bara knulla dom så byt kille eller skaffa fler killvänner

• Anonym (H)

Jag är tjej och har så länge jag kan minnas alltid haft killkompisar som mina bästa vänner (har knappt haft kompisar av samma kön). Min sambo har inget emot detta och han har också blivit god vän med flera av dem. Om det skulle underlätta för dig kanske du skulle kunna försöka ge hans tjejkompisar en chans - dvs att försöka lära känna dem och se om ni också har potentialen att bli vänner. Då kommer de antagligen att övergå till att vara egna individer snarare än nu då du främst verkar se dem som någon typ av hot :)

Jag har förresten aldriiiig haft annat än vänskapliga känslor för mina vänner av motsatt kön. Tror att det är en stor fördom att vänner av olika kön ofta har mer än vänskapliga känslor för varandra.

Hoppas att du kommer över denna osäkerhet - kanske får du nya vänner på köpet! :)

Svar på tråden Hjälp mig acceptera att man har vänner av olika kön..