• Thereisthat

Hur ofta bör man använda kokosolja?

Hej. Har köpt kokosolja och smorde in mig första gången idag. Det enda jag vill veta är hur ofta jag ska smörja in kroppen med kokosolja? Är det varje dag? Varannan dag? En gång i veckan?

Mvh

• Svar på tråden Hur ofta bör man använda kokosolja?
  • Areee1

Smörj så ofta du behöver & vill! Du känner själv av när huden inte absorberar mer olja pga för mycket

• Themis

Jag använder det inte alls och det går utmärkt.

Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • vipsan

Oavsett vad man smörjer sig med så smörjer man väl så ofta man behöver. Personligen så tycker jag att kokosoljan är hemsk att smörja kroppen med, efter ett tag luktar precis allt man varit i närheten av härsken kokos.

• Hermioney
    Thereisthat skrev 2018-04-14 18:13:27 följande:

Hej. Har köpt kokosolja och smorde in mig första gången idag. Det enda jag vill veta är hur ofta jag ska smörja in kroppen med kokosolja? Är det varje dag? Varannan dag? En gång i veckan?

Mvh

Bara när du känner dig torr. Aldrig annars förutom om du har sår. Då ska du alltid använda koksolja.
  • Alana
    vipsan skrev 2018-04-14 20:40:31 följande:

Oavsett vad man smörjer sig med så smörjer man väl så ofta man behöver. Personligen så tycker jag att kokosoljan är hemsk att smörja kroppen med, efter ett tag luktar precis allt man varit i närheten av härsken kokos.

Haft funderingar på att prova detta själv men låter tråkigt om det luktar så som du beskriver. Har du provat neutral kokosolja? Det kanske kan funka bättre än vanlig kokosolja.
  • vipsan
    Alana skrev 2018-04-15 17:44:18 följande:

Haft funderingar på att prova detta själv men låter tråkigt om det luktar så som du beskriver. Har du provat neutral kokosolja? Det kanske kan funka bättre än vanlig kokosolja.

Har provat neutral också och visst slipper man kokosdoften men den där liksom härskna doften tycker jag finns där ändå.
  • Thereisthat

Läste lite på nätet om att man kan ha kokosolja i badet. Det lät rimligt men frågan är om det är bättre eller sämre än att smörja in den som vanlig hudkräm?

• vipsan
    Thereisthat skrev 2018-04-15 21:01:18 följande:

Läste lite på nätet om att man kan ha kokosolja i badet. Det lät rimligt men frågan är om det är bättre eller sämre än att smörja in den som vanlig hudkräm?

Varken eller tror jag, tror absolut inte att en vanlig hudkräm är sämre på något sätt. Känns som att kokosolja blivit oerhört hypat senaste åren och ska användas till precis allt  enligt de frälsta.
  • Hermioney
    vipsan skrev 2018-04-15 20:23:12 följande:

Har provat neutral också och visst slipper man kokosdoften men den där liksom härskna doften tycker jag finns där ändå.

Vilket märke använder du?

Jag har använt kokosolja i flera år och aldrig någonsin känt någon härsken lukt.
  • UniformYankie
    Thereisthat skrev 2018-04-15 21:01:18 följande:

Jag hade inte haft den i badet, när jag testade så höll jag på att slå ihjäl mig för både jag själv och badkaret var halt, att försöka greppa en hal kant med en hal hand hjälper ingen. 

Själv använder jag kokos i håret under natten, blir fint glansigt och så länge man ser till att schamponera in håret så blir det inte stripigt. Och om du ändå tar i kokosolja i håret så kan du ta det i ansiktet också Glad
  • vipsan
    Hermioney skrev 2018-04-16 15:24:43 följande:
    Vilket märke använder du?

Jag har använt kokosolja i flera år och aldrig någonsin känt någon härsken lukt.
    Har provat Urtekram, Reneé Voltaire, Kung Markatta och Icas I love eco. Jag upplevde samma unkna doft med samtliga.
  • Hermioney
    vipsan skrev 2018-04-16 15:32:09 följande:

Har provat Urtekram, Reneé Voltaire, Kung Markatta och Icas I love eco. Jag upplevde samma unkna doft med samtliga.

Då skulle du köpa avdeodoriserad. Alltså luktfri.
  • Tusselina

Var bara uppmärksam på om du faktiskt tycker den hjälper dig, min hud tål inte kokosolja alls utan blir gradvis torrare.
    Gillar att ha den i te dock och kommer som ett brev på posten när jag druckit det lite oftare att läpparna blir torra också. 

Tål man det är det säkert jättebra, men det missas ibland att ta upp att alla inte gör det. 

• legomum
    Thereisthat skrev 2018-04-14 18:13:27 följande:

Mvh

Så ofta du vill. Du kan ha det som inpackning innan schampo, du kan lägga i socker/salt för att göra bodyskrub. Du kan blanda i eteriska oljor för humöret/känslor osv.
    Du kan gurgla en matsked istället för en massa munskölj, du ha det i underlivet för att motverka svamp osv...

Det är endast den kallpressade (med smak o lukt) som har de fina egenskaperna man vill åt.
  • Theclutch

Jag smörjer varje dag, både kropp och ansikte. Älskar doften från oraffinerad virgin kokosnötsolja och härsken lukt har jag aldrig vart med om. Tycker det luktar tropiskt och friskt, lite godis nästan. Är galen i kokosnöt öht. Däremot funkar det inte i mitt hår som inpackning, mitt hår blir bara konstigt torrt av det.

• Thereisthat

Har kört med kokosolja nu i en vecka. Det fungerar väldigt bra måste jag säga. Fin hud, inga utslag, ingen härsken lukt... Jag är väldigt nöjd hittills!

Svar på tråden Hur ofta bör man använda kokosolja?