Tveksamt skrev 2018-04-12 19:37:32 följande:
Skrev jag någonstans att jag tyckte att försäkringskassan har rimliga regler?
Eller att de gör ett bra jobb i alla fall?
Eller över huvud taget något positivt om dem?
Tvärt om skrev jag (om än inte med just de orden) att man bör vara artig och ödmjuk inför de man handlägger.
Jag tycker det är helt vedervärdigt att försäkringskassan har läkare som sitter bakom en skärm någonstans och verkar ta beslut genom att vifta med fingret i luften utan att ens veta om de pratar om patient A eller Q.
Jag tycker det är horribelt att de tycker det är rimligt att man ställer en diagnos utan att ha träffat patienten.
Jag tycker att det är katastrof att för att klara av att ta sig igenom vården (eller vilken myndighet vi nu vill diskutera) krävs det att man är frisk så att man orkar slåss för sin rätt att få vård.
Men de regler som finns ska fortfarande följas. Om det är fel på reglerna ska vi inte skylla på de som är satta att efterleva dem, utan de som bestämmer reglerna. Och det är inte handläggarna.
Så jag vidhåller, som handläggare, vårdgivare, polis eller vad det nu må vara ska man följa de regler som finns och gärna vara artig och trevlig när man gör det, även om det är negativt för den som får ett besked.
Man ska alltså inte visa empati genom att bryta mot de regler som finns.
Såg på nyheterna i morse att handläggare på f-kassan får bonusar om de nekar sjukersättning.Men det kanske är ännu en regel man INTE ska bryta mot,eller?!
Skulle jag jobba på f-kassan ,(vilket jag aldrig skull klara,då JAG bryter mot regler)men ändå, och fick detta i min hand , att neka sjukersättning mot bonus,,,då skulle jag bli tvungen att byta arbetsgivare..men det är ju tur att vi är olika. Men VAD jag inte fattar , är hur du kan försvara detta?!