Anonym (BaKu) skrev 2018-04-28 18:13:57 följande:
Verkar vara lite olika direktiv dels beroende på klinik men också beroende på patienten. Jag har exempelvis en god vän som inte har haft problem med att bli gravid, men däremot fått tidiga missfall. Hon fick ta dem första trisemestern för att minska risken för missfall.
Men jag tror att man ska lyssna på de instruktioner man fått. Däremot så kan nedtrappandet vara en bra idé. Jag fick inte de instruktionerna och slutade därmed tvärt vid förra försöket. Då fick jag en del symtom, bland annat blev jag ganska dålig i magen. Jag vet inte om det stämmer men har hört att det kan bli lite så när man slutar tvärt. Därav nedtrappandet... Jag tänkte testa det denna gången oavsett resultat. Har inte många tabletter att spela på, men ändå...
Tror absolut som du säger att vissa får speciella instruktioner beroende på vad man har för problem.
Men tror de flesta bara följer klinikens standard instruktioner utan anpassning. Och i Sverige tar man varken blodprover på hcg med uppföljning eller progestron nivåer.
I mitt fall har jag haft tre gradiviteter och aldrig missfall, som tur är. Men denna gång när vi gjort ivf känns det som att progestron nivåerna skjuter i taket på mig och jag har massor med biverkningar av den, plus att min slemhinna har aldrig känts så tung och lättblödande någonsin. Har aldrig tidigare haft denna känsla som denna gett mig.
Därför ifrågasätter jag att fortsätta använda lutinus efter att jag plusat.
Men går privat och får en utmärkt vård, så vill inte klaga.
Men blir ändå extremt förvånad av att klinikerna i Sverige har så olika instruktioner för samma sak. Hade önskat en bättre uppföljning av hormonerna på individnivå genom blodprov.