• YKY

IVF april 2018

Hej Emsa!

Jag är på sprutdag fyra idag, korta protokollet alltså. Jag har Gonal F nu och ska börja med fyremadel också imorgon. Första ultraljudet på fredag.

Det känns som att äggplocket kom snabbt för dig, du kanske är lättstimulerad? Det är min första IVF-cykel, så jag vet inte alls hur min kropp kommer hantera det. Just nu är jag extremt trött, jag vet inte om det beror på Gonal F eller nåt annat. Hur mår du?

• YKY
    Emsa2017 skrev 2018-04-10 16:17:15 följande:

Jag har också varit extremt trött och kissenödig hela tiden. Har också haft lätt för att bli illamående.

Hur tycker du att det är att ta sprutorna?

Det är min första ivf också, jag har haft en dos på 125 och jag tror det är en relativt låg dos. Allt som allt från första sprutade till äggklockan har det tagit 12 dagar.

Jag tycker inte det är så farligt hittills, men jag är ju bara på sprutdag 4. Imorgon börjar jag ta fyremadel också (orgalutran är typ samma som jag förstått att vissa tar). Gonal F är ju verkligen en enkel spruta att ta, den andra ser grövre ut... Hur var ovitrelle? Och vad är er diagnos?

Jag har också 125 som dos på Gonal F. :) Hoppas på massa fina äggblåsor på fredag.

Äggplock imorgon alltså, du får berätta hur det var imorgon!
  • YKY
    Emsa2017 skrev 2018-04-11 10:57:43 följande:

Va gott att du mår bra:) ovitrielle är som gonal-f, den gick bra att ta:) när har du första ul?

Har gjort mitt ägguttag nu och det gick bra. Var bra bedövad och personalen var toppen!

Vad skönt att höra! Vårt första UL är på fredag. Jag försöker tänka realistiskt och förbereda mig på allt, men samtidigt vill man ju ha lite hopp. Svår balansgång!

Hur många ägg fick ni? :)
  • YKY

Nu har vi varit på första ultraljudet. Jag hade tio äggblåsor som var 10 mm eller större (de största var 18 resp 17 mm). Det gick väldigt snabbt och var rätt opersonligt. Jag ska på ultraljud igen på måndag, och de sa att äggplock nog blir i mitten av nästa vecka.

Jag börjar redan bli trött på väntrummet på Sahlgrenska.

• YKY

Idag hade jag mitt andra ultraljud, och det såg fint ut men de är lite oroliga för överstimulering. Jag hade 18 äggblåsor nu, i fredags hade jag tio. Så det blir en frys allt och FET i juni istället. Äggplock på torsdag.

Jag är lite besviken men

1. Vill såklart inte bli sjuk

2. Barnmorskan sa att det är återföring i naturlig cykel med FET som har mest framgång (i levande födda barn)

Jag försöker peppa upp mig till att skynda långsamt. Målet är ju barn, inte bara plus på stickan.

• YKY
    Ariel85 skrev 2018-04-16 10:21:25 följande:

Förstår att du är lite besviken. Jag hade också risk för överstimulering och tänkte mycket på det.

Men bra att det är noga och låter kroppen få vila.

Det kommer ni tjäna på i längden, istället för att gradiviteten ska börja med att må dåligt och ha ont. Och inte veta vad som är vad.

Hur mycket gonol-f fick du?

Jag tog 100 i 8 dagar.

Jag tar 125 och det är sprutdag 10 idag. Jag ska ta idag också och sen ägglossningsspruta imorgon.
  • YKY
    AnHeAx skrev 2018-04-16 10:42:33 följande:

Hej,

förstår att du är besviken, för mig känns alla bakslag enorma. Jag hade också upp emot 18 blåsor vid äggplock men insättning senare idag (!) så lite konstigt tycker jag att det låter, men man få lita på de som kan detta. Lycka till på torsdag :)

Lycka till vid insättningen!

Jag gissar att vätskan han såg samlas var med i bedömningen också, inte bara antalet äggblåsor. Han verkade avväga lite fram och tillbaka, så hade jag legat på hade jag kanske kunnat få till insättning nu ändå. Men jag lät honom tänka klart och var neutral. Jag känner att nu i första IVF-omgången följer jag vad de säger till punkt och pricka och ser vad det ger för resultat.

Men känns tungt att insättning antagligen blir i mitten av juni nu, eftersom de vill ha en cykel mellan.
  • YKY

Jag hade mitt första äggplock igår och det gick jättebra! Den delen som gjorde mest ont var där de skulle sätta ingången till morfinet, för mina vener ville inte alls vara med. Men två barnmorskor och en narkossjuksköterska senare så satt den i handen! Alla var jättegulliga och positiva. Äggplocket var nästan mysigt tyckte jag, nedsläckt, lite morfin, värmekudde och andningsövningar. :)

Det blev 11 ägg som de kör ICSI med. Vi får veta onsdag nästa vecka vad som ev går till frysen. Det är en helfrys eftersom de var rädda för överstimulering. Efteråt blev jag lite ledsen när jag hörde instruktionen för min rumskamrat inför hennes färska insättning, så min sambo och sen barnmorskan fick trösta lite.

• YKY

Idag så ringde Sahlgrenska om utvecklingen av våra embryon. De fryser ner sex stycken blastocyster! Av elva ägg! Jag är så glad så jag vet inte vad jag ska göra med det. De fryser allt eftersom de var rädda att jag skulle bli överstimulerad, så FET blir i juni. Det känns helt plötsligt väldigt bra chanser att bli gravida i år!

Jag fick mens igår, femte dagen efter äggplock. Nu väntar vi en cykel och sätter in i nästa naturliga cykel alltså. Ser fram emot det!

• YKY

Igår fick vi hem den slutliga rapporten på hur många embryon som gick till frys, och det blev 8 st. De sista två utvecklades alltså till blastocyster till dag 6. Känns så bra, av 11 ägg fick vi 8 blastocyster!

• YKY
    Wishful skrev 2018-04-27 18:42:58 följande:

Oj wow vilket resultat! Grattis.

Ariel85 skrev 2018-04-27 18:03:00 följande:

Oj, herregud vilket bra resultat!

Va roligt!

Tack, det känns helt overkligt på ett sätt. Man får ta ut lite småglädje över delmål i processen, nu hoppas vi att det går bra i juni!
Svar på tråden IVF april 2018