• Frax

IVF april 2018

Hej! Är inne på rd 7 och det börjar kännas olidligt att vänta! Har kännt sån tacksamhet för alla steg vi gått igenom som gått bra och efter ET kände jag mig glad och nöjd och realistisk. Nu är det realistiska acceptansen kring att det kan gå el inte gå som bortblåst, känner att förväntningarna blir större för varje dag att besvikelsen blir ett rejält fall om jag inte plussar. Första ivf försöket för oss. Fick ut 16 ägg, 1 tillbaka och 7 i frysen så hoppas drömmen om ett barn en dag ska gå i uppfyllelse. Så mkt som ska klaffa att det känns orimligt. Försöker peppa mig och va positiv. Skönt att läsa det ni andra skriver. Hejja oss! Har testdag den 25 april..

• Frax

Har läst mkt som skrivs och det slår mig hur olika våra kroppar påverkas av hela processen, tänkte dela med mig av min upplevelse:

Detta är vår första IVF, de hittar inga tydliga fel men möjligen har jag för trånga äggstockar och min man lite för långsamma spermier= inte bästa kombon. Tester och allt gick fint. När det va dags för spolning av äggstockarna så kände jag för att hoppa av.. Hade läst om hur andra haft det plättlätt men det visade sig att jag är ca 1 på 10 som reagerar kraftigt. Mådde fruktansvärt illa och höll på att svimma, ont gjorde det med. Så jag fick stanna drygt en timme och ära smörgås och dricka saft innan de släppte iväg mig. Om jag reagerae så här på en spolning hur katten ska jag då klara en graviditet?! Men doktorn sa att det inte finns bgn koppling. Sen började sprutorna och eftersom jag inte är spruträdd så gick det bra. La inte så mkt tankar på det utan gjorde det bara. Första sprutan va inga problem den andra kunde ha varit vassare i nålen och sved lite men gör ju eg inte ont. Rider mkt så hade mkt frågor kri g ridningen. Men det gav sig själv, gick inte att rida efter ca 1 v det gjorde ju ont. Fick 200 i dos fram till första ultraljudet, höjde till 225 i 2 dgr sen ultraljud igen på en fre, höjde till 300 2dgr sen ägglossningsspruta (skedde på middag hos vänner fick smita in på toan på exakt klockslag men ingen misstänkte ngt). På mån äggplock. Rätt less vid det laget. Jobbigt att gå för det gjorde ?ont? som blåmärken som ngn trycker på ivarje steg. Kissa gjorde jag jämt oxå, gör jag ifs fortfarande.. vid äggplock tog de ut 18 ägg. IGEN blev jag illamående och höll på att svimma. Helt sjukt har inte lågt blodtryck el att jag ngnsin svimmat men min kropp verkar inte gilla när man pillar på minaäggstockar! Skönt när det var klart! Snålades med morfinet eftersom jag mådde illa men fick syrgas och det gjorde susen! Resten av dagen låg jag på soffan. Dagen efter jobbade jag igen och då gick vi 15000 steg runt halva stan. Va inte superskönt men gick bra. Ons ET- häftigt! Sen dess har det gått 8 dgr och äggstockarba har sen 2-3 dgr kännts normala igen. Ska rida igeb imorgon-längtar! Frågade mindoktor om det och hon sa att för ägget kan du träna som du vill det är äggstockarna som kan vrida sig men att hon under sina 24åraldrig sett det. Och att folk är så rädda av sig helt i onödan. Kanon exakt vad jag ville höra! Sen är det tabletter som ska in i fiffi 3 ggr om dagen. Tycker inte det är så farligt utan lite skönt att få påverka lite.. ha en rutin när man väntar! Sen kletigt, ja men igen med trosskydd så går väl det bra med! Liteläskigt ibörjan då jag va rädd att peta på ägget men det ska tydligeb inte gå.. :) har lite ont i brösten annars inga symptom eg. fick brev hem om att vi fick 7 ägg till frysen vilket verkligen va över förväntan ävenom det ju inte är ngn garanti så känns detbättre nu än för 2 mån sen då allt va nytt och läskigt. Nu släpar vi oss fram till testdag ons. Ska ha mens på mån.. tortyr.. ska inte tjuvtesta tror jag, vill leva på hoppet.. kram på er alla! Skriv gärna era hostorier det är så skönt att läsa om andra som går igenom liknande. Kram!

• Frax

Funderar på att lägga mig nu så det blir ons snabbare.. vill tjuvtesta men sambon vill vi gör det ihop på ons så jag har lovat att inte fuska.. kände mig tvärsäker på att jag va gravid för ett par timmar sen. Sticker och spänner lite i magen på ett sätt jag aldrig känt förr och sen lunch idag har jag varit svagt illamående= Inbillad jackpott! Men nu tror jag inte alls det längre för varför skulle just vi lyckas?! Blir tokig på att gå och vänta..

• Frax
    Wishful skrev 2018-04-22 20:58:33 följande:

Vilken ruvardag är det för dig på onsdag? Hoppas du får ett positivt resultat på tjuvtestet.

Tack för fina ord! Rd 14 är det på ons, fick ett två dgrs tillbaka
  • Frax
    Wishful skrev 2018-04-24 18:50:22 följande:

Jag tjuvtestade igår eftermiddag (rd 7 med blastocyst) och fick ett svagt positivt. Lite starkare imorse.

Åhh grattis!!! Jag har testdag idag vilket blev nu strax innan 5 (lyckats hålla mig sen 22 men så jäkla kissnödig). Kom direkt två fina streck = gravid!! Så lycklig och kan inte tro det är sant!!!
  • Frax

Jag plussade den 25 och pratade då med kliniken som sa att jag kunde sluta med lutinus direkt. Att de är till för när embrot ska fästa och har de gjort det behövs det inte. Varför sa de så när alla andra här verkar blivit tillsagda att trappa ner med först två och sen en osv. Har en kartong kvar. Har tagit två om dagen bara för att det står här. Kliniken va ja kör veckan ut om du vill. Fattar inte vad som gäller ngn som vet?

• Frax
    mrsalpha skrev 2018-06-02 09:37:36 följande:

Hej tjejer!

Vad har/hade ni för biverkningar från hormonsprutorna? jag tar Bemfola 200E och Fyrmemadel 0,25. Dem höjde min dos från 150 E till 200E häromdagen och jag har molande värk i äggstockarna. Har påpekat detta,tydligen helt normalt enligt ÖL.

Jag hade eg inga bivärkningar tänker jag men ju längre tiden gick med sprutor ju mer kändes det ju i äggstockarna. Kände mig verkligen som en värphöna och hade en mentalbild av att äggen hängde i klasar där inne haha. Det kände så, varje steg sista dagarna va som om ngn slog mig i magen på ett oskönt sätt. Försökte mig på att rida första veckan men det gick inte. Men fick ut 16 ägg, 1 tillbaka och 7 i frysen så det va det värt;) är idag gravid i v11 på första återföringen. Jobbade hela tiden utom dagen för äggplock. Fick bemfola 300 sista dgrna men jag är 37 så behövdes väl :)

Stort lycka till!
  • Frax
    mrsalpha skrev 2018-06-04 16:27:46 följande:

Det är ÄP inom ett par dagar, spännande. Jag trodde inte återinförandet är inom ett par dagar, så jag blev minst sagt "chockad". Idag hade jag omkring sex stycken äggblåsor som svarat bra på den större dosen. Jag kommer vara ledig ons-fre denna veckan, i veckan får man alltså reda på hur många ägg man har också. Spännande. Fick frågan hur jag mår av både läkaren och barnmorskan om jag känner mig nervös eller nedstämd. Jag känner mig glad och förhoppningsfull!

v.11 vad roligt för dig/er, går veckorna fort tycker du? eller långsamt? tänker man på att man är gravid eller tänker man inte på det alls?

må väl!

Härligt! Håller alla tummar för dig!

Tycker veckorna släpat sig fram och går jättelångsamt, vill kännas mer säkert och kunna berätta för alla :) tänker på det ofta, det känns, sen mat man måste undvika, alkohol man måste ljuga ihop anledningar till man inte kan dricka i ett solgassande maj ;) sen är jag svintrött på kvällarna och somnar tidigt och ibland som nu vaknar vid 04.30 :/ men kära ?besvär?.

Du får snart märka själv ;)
  • Frax
    mrsalpha skrev 2018-06-05 17:05:53 följande:

Jag hittar också på saker att göra eller varför inte ett glas till maten. Inte druckit alkohol på veckor, saknar inte det heller, fast är ju ingen stor konsumentare i vanliga fall. Hur många i din krets tänker kollegor, chef, vänner som känner till er resa, eller har du/ni varit helt hemlighetsfulla med denna resa mot ett plus?

förnärvarande har jag väldig symptom av mina sprutor, idag hade jag väldigt ont i äggstockarna, känner mig trött, svullen om magen men även hungrig hela tiden, ömma bröst. Precis lite som vid äl när man väntar den där mensen, den man inte vill se nu på ett par månader om det går vägen.

Usch va jobbigt du får tänka att det är för en bra sak :)

Vi har berättat för syster och 6 nära vänner om ivf, Ingen på jobbet och ingen ma & pa. Har ett jobb där jag är rätt fri med tider så det har gått lätt att få till obemärkt.
Svar på tråden IVF april 2018