• CinnamonGirl

Välutbildade invandrare från mellanöstern

Hur kommer det sig att de flesta läkare, tandläkare och farmaceuter/apotekare är från mellanöstern, främst Iran? Är det bara de som har råd att fly hit, eller ses dessa yrken som speciellt åtråvärda i hemlandet? Jag blir förvånad om jag träffar nån annan nationalitet...

Inget negativt dock, jag är nöjd bara de gör ett bra jobb och det gör de. Jag har bara noterat detta och undrar lite varför.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Välutbildade invandrare från mellanöstern
  • Akira Öken
    CinnamonGirl skrev 2018-04-04 17:36:00 följande:

Hur kommer det sig att de flesta läkare, tandläkare och farmaceuter/apotekare är från mellanöstern, främst Iran? Är det bara de som har råd att fly hit, eller ses dessa yrken som speciellt åtråvärda i hemlandet? Jag blir förvånad om jag träffar nån annan nationalitet...

Inget negativt dock, jag är nöjd bara de gör ett bra jobb och det gör de. Jag har bara noterat detta och undrar lite varför.

Har du någon fakta bakom din tes?
  • CinnamonGirl
    Akira Öken skrev 2018-04-04 18:17:44 följande:
    Har du någon fakta bakom din tes?
    Nej, det är bara nåt jag noterat. Helt ovetenskapligt.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Themis

Min högst ovetenskapliga uppfattning är att vissa länder har så pass duktiga akademiker (eller så pass likvärdig utbildning) att de har lättare att göra sin utbildning gällande och bli legitimerade i Sverige om de flyr hit.

Dvs det finns säkert läkare som flyr från andra länder men att dessa i högre grad misslyckas med att skaffa sig legitimation i Sverige. Min man har t.ex. anställt en programmerare på jobbet som är läkarutbildad i sitt hemland men har för svårt att få sin utbildning godkänd, så han ägnade några månader åt självstudier i programmering och jobbar nu med det istället.

I Iran är också läkare ett högstatusyrke fortfarande, på ett helt annat sätt än i Europa. De iranska familjer jag stött på under livet vill väldigt gärna att deras barn ska försöka bli läkare eller har i alla fall betydligt större fokus på skolprestationer än många andra familjer.

Urvalet bland folk som får läsa attraktiva utbildningar varierar också väldigt mellan olika länder. I Sverige kan nästan vilken akademisk medelmåtta som helst bli forskare, men jag kände mig nästan dum när jag träffade doktorander från Belarus en gång. De har kämpat så hårt och det är så få som får forska inom materielintensiva vetenskaper i det landet så deras hjärnor låg flera snäpp över Europasnittet skulle jag säga. Sen ville man bara gråta när man fick höra hur dålig utrustning och hur gamla datorer dessa begåvningar sitter med, det är ett tragiskt slöseri med hjärnor som pågår i många delar av världen.

Jag skulle säga att det inte bara är politik som gör att forskare hoppar av, utan också den brutala insikten att hela deras livsgärning och potential kommer att förfelas och förslösas om de stannar där de är. Även om många givetvis vill hjälpa sitt eget land också.

Men nu svävade jag ut lite.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Aniiee

Att de flesta läkare, tandläkare osv isverige är från mellanöstern kan du glömma direkt. Det är inte sant.

Med det sagt, så, ja, det är status bland många grupper i mellanöstern (inklusive Israel/bland judar) att ha läkare innom familjen och, ja, en del rika familjer skickar söner (of course) till universitet världen över för att bli läkare mm.

Exakt hur vanligt det är låter jag vara osagt.....

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • BuoBä

Min syster har undervisat på apotekarutbildningar på flera universitet i Europa. Hon säger att det varit en väldigt hög andel studenter från mellanöstern och sydasien överallt. Det är ofta föräldrarna som bestämmer studieinriktningen. Högst status är det om barnen blir läkare. Näst bäst är tandläkare. Kommer barnen inte in på nåt av det är apotekare högt på listan.

Nackdelen (för min syster som lärare, och väldigt generaliserat) är att studenterna inte är särskilt flitiga eller intresserade, eftersom de inte valt efter eget intresse. Men pga tryck från familjen tar de sig ändå oftast igenom utbildningen, och det kan ju bli bra yrkesutövare av halvdåliga studenter också.

• BuoBä

Vad gäller just iranier i Sverige så kom en stor grupp redan under 80-talet, och är väl etablerade vid det här laget, så många av de du stöter på är troligen utbildade i Sverige.

• Tow2Mater
    Themis skrev 2018-04-04 18:51:31 följande:

Urvalet bland folk som får läsa attraktiva utbildningar varierar också väldigt mellan olika länder. I Sverige kan nästan vilken akademisk medelmåtta som helst bli forskare, men jag kände mig nästan dum när jag träffade doktorander från Belarus en gång. De har kämpat så hårt och det är så få som får forska inom materielintensiva vetenskaper i det landet så deras hjärnor låg flera snäpp över Europasnittet skulle jag säga.

Tycker det gäller andra jobb också, t ex ingenjorer, enligt min erfarenhet.
  • Emerencia

Pluggade ett år apotekare innan jag hoppade av, tror det bara var jag och två till i klassen av 60 som var etniska svenskar. Resten nyanlända, framför från mellanöstern. Nu pluggar jag på en utbildning där det inte finns en enda nyanländ utan enbart etniska Svenskar.

Saknar kamraterna från apotekarutbildningen, så öppna och rar mot mig. De var verkligen roliga och tyckte genuint om mig och mitt lite udda beteende. Klassen jag går i nu är mobbare och riktigt elaka. Är ju bra tjejer i klassen (fast det var det på apotekarutbildningen också), men riktigt falska och taskiga är dom. Smygmobbar och konflikträdda, typiskt svenskt beteende och ännu mer typiskt svenska tjejer.

Svar på frågan, jag vet faktiskt inte varför det nästan enbart var tjejer från mellanöstern i klassen, var liksom inget jag tänkte på.

• Hermioney
    CinnamonGirl skrev 2018-04-04 17:36:00 följande:

Jag har också noterat detta och förundrats över detta faktum. Tänk att ingen europe vill jobba med detta nuförtiden.
  • Connie07

Det är viktigt i deras kultur att vara högutbildad .Det är vanligt att de är högutbildade just av den orsaken,det anses som fint och bättre .

Svar på tråden Välutbildade invandrare från mellanöstern