Inlägg från: Themis |Visa alla inlägg
  • Themis

Välutbildade invandrare från mellanöstern

Min högst ovetenskapliga uppfattning är att vissa länder har så pass duktiga akademiker (eller så pass likvärdig utbildning) att de har lättare att göra sin utbildning gällande och bli legitimerade i Sverige om de flyr hit.

Dvs det finns säkert läkare som flyr från andra länder men att dessa i högre grad misslyckas med att skaffa sig legitimation i Sverige. Min man har t.ex. anställt en programmerare på jobbet som är läkarutbildad i sitt hemland men har för svårt att få sin utbildning godkänd, så han ägnade några månader åt självstudier i programmering och jobbar nu med det istället.

I Iran är också läkare ett högstatusyrke fortfarande, på ett helt annat sätt än i Europa. De iranska familjer jag stött på under livet vill väldigt gärna att deras barn ska försöka bli läkare eller har i alla fall betydligt större fokus på skolprestationer än många andra familjer.

Urvalet bland folk som får läsa attraktiva utbildningar varierar också väldigt mellan olika länder. I Sverige kan nästan vilken akademisk medelmåtta som helst bli forskare, men jag kände mig nästan dum när jag träffade doktorander från Belarus en gång. De har kämpat så hårt och det är så få som får forska inom materielintensiva vetenskaper i det landet så deras hjärnor låg flera snäpp över Europasnittet skulle jag säga. Sen ville man bara gråta när man fick höra hur dålig utrustning och hur gamla datorer dessa begåvningar sitter med, det är ett tragiskt slöseri med hjärnor som pågår i många delar av världen.

Jag skulle säga att det inte bara är politik som gör att forskare hoppar av, utan också den brutala insikten att hela deras livsgärning och potential kommer att förfelas och förslösas om de stannar där de är. Även om många givetvis vill hjälpa sitt eget land också.

Men nu svävade jag ut lite.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
Svar på tråden Välutbildade invandrare från mellanöstern