Inlägg från: Frankie Bean |Visa alla inlägg
  • Frankie Bean

Ångrar namn!

Vilken tråkig sits vi hamnat i! När sonen föddes hade vi stora problem att komma överens om namn. Maken är engelskspråkig och namnet behövde alltså funka på båda språken. Vi pratade även om hur namnet skulle uttalas på varje språk så att vi inte skulle bli överraskade eller så och kom till slut överens om Isaac/Isak.

Nu är han nästan 2 år och vi båda önskar att vi valt ett annat namn, uttalet är helt annorlunda på svenska och engelska. Maken insisterar på att det är det engelska uttalet som gäller och fullkomligt avskyr den svenska versionen. Jag känner mig som världens tönt om jag inte uttalar på svenska. Aj-sack eller Eeee-sack (som maken tycker det låter som).

Försöker febrilt hitta att smeknamn men det är bara stopp. Vad ska vi göra??

• Svar på tråden Ångrar namn!
  • Frankie Bean

Jag tycker också han överreagerar men å andra sidan vet jag ju hur han känner. Han skulle aldrig säga något till någon (förutom mig) men jag ser verkligen hur det skär i honom. Några barn frågade vad han hette häromdagen och jag sa Isaac (på "engelska") och de fattade inte alls. Vi stavar Isaac och på förskolan kör de engelskt uttal, dock passar det nog dem ganska bra då det finns en annan Isak i gruppen.

Andranamnen funkar inte heller, vi har valt ett var och de är de namn vi inte kom överens om. Hans favvisnamn som jag avskyr och vice versa.

Vi har absolut funderat på att byta hans namn och hade det inte varit för de rådande normerna hade vi nog gjort det. Men det känns ju inte bra att byta nu?! :(

• Frankie Bean
    Anonym (Erik) skrev 2018-04-07 21:59:42 följande:

Kevin..! :)

Förlåt, men varför Kevin? Jag förstår inte vart du vill komma?
  • Frankie Bean

Tänkte bara förtydliga, det är alltså inte ATT jag använder svenskt uttal som stör honom, utan det är det svenska i-ljudet som han ogillar. Sedan kommer jag från västkusten så jag och släkten i:ar väl värre än många andra.

Svar på tråden Ångrar namn!