Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Ångrar namn!

Fast, jag förstår inte alls din mans problem med att du kör på svenskt uttal? Min man är australiensare och våra barn har namn som uttalas olika på svenska och engelska. Jag kör alltid på det svenska uttalet om jag pratar svenska eller tilltalar dem. Min släkt uttalar den svenska versionen. Min man uttalar på det engelska sättet, och hans släkt med. Hade blivit väldigt irriterad om han haft synpunkter på mitt uttal...

Inga problem för barnen heller att namnen uttalas olika.

Kan ju nämna att jag själv har ett namn som uttalas olika på svenska och finska, och har inga problem med att pappa säger den svenska versionen, och mamma den finska.

Våran dotter heter Elisa - jag säger det även så. Mannen säger Elajsa. Sonen heter Philip - och jag säger ju då svenska Filip, medan mannen säger Phillip. Vi har faktiskt Isak som favoritnamn på bebisen i magen - och ja, då blir det ju både Isak och Ajsäk.

• Anonym (S)
    Frankie Bean skrev 2018-04-08 08:59:13 följande:

Tänkte bara förtydliga, det är alltså inte ATT jag använder svenskt uttal som stör honom, utan det är det svenska i-ljudet som han ogillar. Sedan kommer jag från västkusten så jag och släkten i:ar väl värre än många andra.

...och? Jag stör mig på att australiensare aldrig uttalar R om det är mitt i ett ord, eller i slutet av det. Men så pratar dom, och nu har jag valt en australiensisk man och får stå ut med det. På samma sätt får ju din man stå ut med hur du uttalar i, för han valde ju att vara med dig.
Svar på tråden Ångrar namn!