• Jojjans

Bli gravid efter missfall följas åt

Anonym (.) skrev 2019-01-08 12:38:58 följande:

Ja..det känns som att alla är gravida eller har barn redan... min yngsta lillasyster är som sagt gravid, min andra lillasyster är också gravid och ska ha ganska snart och min tredje lillasyster är redan trebarnsmamma... sedan vänner och bekanta på det..

Så är det ju..förhoppningsvis i alla fall..känns så surt bara att livet går under tiden... planen var ju inte att bli en gammal mamma :(

Åå jag känner så igen mig i det du skriver! Jag har alltid trott att jag skulle bli en ung mamma men fyllde precis 33. Vill gärna hinna med att få fler än 2 barn och känner mig så stressad. Hur gammal är du om du vill berätta?
  • Jojjans
    Anonym (.) skrev 2019-01-08 14:52:29 följande:

Då är vi ungefär lika gamla, är också 33 - fyller 34 senare i år.. (också en sak som spär på det jobbiga - jag skulle iaf hinna få mitt första barn innan jag fyller 34, nu är det kört..) Vi är väl  egentligen inte SÅ gamla, men tiden går ju..och ska man som du säger hinna med fler barn så ...ja... och med tanke på att jag nyss var 20 så.. hehe..

Ja, jag hade 33 som min ångestålder, jag ville få barn närmre 30 än 35. När jag blev gravid i maj så kändes det redan då så ångestladdat att hinna fylla 33 innan bebisen kom, även om det bara hade varit 1,5 månader senare. Men nu vet jag knappt om vi hinner innan jag fyller 34. Vet att jag är väldigt fertil fortfarande och attman kan få barn många år efter 40, men det var inte så jag tänkt mig livet.

Det tröstar mig dock lite att tänka på att jag sparat det bästa till sist...
  • Jojjans
    Anonym (.) skrev 2019-01-08 15:08:56 följande:

Jag hade planerat att få första barnet när jag var 23 haha.... Men man får tänka positivt.. Resor jag gjort som jag inte hade kunnat göra med barn, hade varit separerad med barnets pappa om jag fått barn så tidigt...Har varit tillsammans med min man i 8 år nu men försöker tänka att vi ju hunnit köpa hus nu, kommer hinna renovera lite mer innan..sådana där praktiska saker..

Haha ja, jag har haft liknande tankar. Var gravid och gjorde abort första gången vid 21. Trodde det inte skulle dröja så länge då. Men har tagit tid att träffa rätt person att dela livet med. Har gett upp flera personer på vägen, mycket för att dom inte varit redo. Träffade min nuvarande partner för 3 år sen men då var han bara 22, så enstor åldersskillnad och han var verkligen inte redo. Nånstans är jag ändå lycklig att jag gör den här resan med honom, och i slutändan kommer det bli så fint att få dela det. Jag känner väl också att allt många andra gör efter barn har jag gjort innan. Bara jag hinner bli mamma så kommer jag säkert inte ångra något.
  • Jojjans
    Eureka skrev 2019-01-08 15:12:28 följande:

Har hängt lite här i tråden tidigare och kikar in ibland. Är nu gravid igen i v10 och hoppas på det bästa denna gång. Har en liten sedan tidigare. Läst lite om era tankar kring ålder. Jag förstår! Det blir en stress. Ville bara skicka lite omtanke och pepp att dessa tankar troligtvis ändras när de små väl kommer. Helt plötsligt är det inte viktigt längre. Sen är alla såklart olika, men tänkte det kunde vara en tröst för någon kanske. Kramar till er och håller tummarna hårt för att det är er tur nu!

Hej, vad gullig du är som tittar in! Jag håller lite koll i er BF-tråd med. Kommer inte undan notifikationerna så jag går in och läser och drömmer mig bort.

Men du har såå rätt, det är sånt man känner innan man är framme vid målet. Precis som jag skrev: Det kommer lösa sig och då kommer det kännas som att det alltid var menat att det skulle bli så.

Det är bara nu innan som man föreställer sig och sen bir besviken. Hade man mer accepterat hur livet formade sig så hade man nog inte tyckt att det var lika jobbigt.
  • Jojjans
    Eureka skrev 2019-01-08 16:22:11 följande:

Och förresten, om det blir jobbigt med notifikationerna så säg till. Då får vi skapa en ny grupp! Går ju att fixa :)

<3

Jag har mailat familjeliv för att se vad dom kan göra åt det. Hoppas dom kan läsa det. Och det blir nog inte lika jobbigt när jag blir gravid igen. Tack för omtanken :*
  • Jojjans
    Aamon skrev 2019-01-08 22:23:21 följande:

Kämpa på <3

Har varit med i den här tråden sedan vi fick vårt utomkvedshavandeskap. Fick därefter konstaterat ma i v14 10 månader senare.

Sitter nu med en mirakelgroda i magen i v37 som bökar omkring å det grövsta. Har panik att han ska dö i magen som hans storasyskon. Oron lägger sig aldrig... men vi hoppas! Är så nära nu <3

Åå kan förstå att oron hänger sig kvar <3 snart är han hos dig! Uppdatera gärna sen hur allt gått. Stor kram och lycka till
  • Jojjans
    Pluviophile skrev 2019-01-09 16:01:14 följande:

Hej på er!

Har skrivit här tidigare men hållit mig undan ett tag för att orka. Fick MA i somras i vecka 12. Värsta upplevelsen jag varit med om, och även tiden efter. Så mycket sorg som jag vet att ni alla här kan relatera till.

Efter 5 månader blev jag gravid igen och är nu i vecka 10. Har mått jättedåligt denna graviditet, kräkts fler gånger om dagen, gått ner i vikt och varit på gränsen till depression. Inte så konstigt, jag vågar inte hoppas att det blir ett barn av det.

De senaste två dagarna har illamåendet blivit mycket bättre och jag kräks bara någon gång. Har haft molvärk hela tiden men idag gör det mer ont än innan, och både i magen och ryggen. När värken kom fick jag kalla kårar, det känns precis som missfallet i somras. Blöder inte men jag är ändå så rädd.

Imorgon har jag VUL som är bokat sedan långt tillbaka. Tänk om den inte lever? Orkar jag gå igenom detta en gång till? Och särskilt när jag mått så dåligt i flera veckor att jag inte kunnat göra något annat än bara ligga i sängen? Är allt detta värt det? Usch jag är så ofattbart rädd och jag tror att ni är dem enda som kan förstå <3

Åå jag förstår att du är rädd, det är inte konstigt att det sitter både i huvudet och i kroppsminnet att en graviditet bara kan sluta på ett sätt. Men chansen att det går bra är så mycket större än att samma sak händerna igen - det kommer gå bra! Skriv här och uppdatera imorgon <3
  • Jojjans
    Pluviophile skrev 2019-01-09 16:27:01 följande:

Tack fina du <3 du är så otroligt omtänksam och peppande trots allt du gått igenom. Ser hur du hjälper många här i denna tråd och i andra trådar. Håller verkligen tummarna att vi båda får behålla ett barn en dag!

Tack vad glad jag blir att du säger det <3

Jag tror att det många gånger är svårt att vara så positiv och peppande mot sig själv, men att hjälpa andra gör att jag känner att jag ändå gör något och blir gladare själv. Man får så mycket tillbaka indom här trådarna :)
  • Jojjans
    Pluviophile skrev 2019-01-10 10:13:06 följande:

Hej igen!

Nu har vi varit och tittat. Var så himla nervös innan och har knappt kunnat sova inatt. Allt såg bra ut, precis rätt vecka+dag enligt min tempning, hjärtat slog och bebisen vinkade till oss. Känns bra för stunden även om oron nog aldrig kommer att försvinna när man har vår bakgrund. Nu har jag kommit förbi vecka 8 då den dog sist så det känns lite bättre. 

Håller tummarna för dig Eureka att det även går bra för dig och att du Jojsan blir gravid snart igen. Tack för all pepp och stöttning 

Åå vad skönt!!! GRATTIS igen, hoppas du får pusta ut lite och njuta innan oron tar över
  • Jojjans
    Anonym (.) skrev 2019-01-11 11:06:27 följande:

Blev lite tveksam till det där ändå. Min kurva ser ut så här:

Den förra jag har, där jag faktiskt blev gravid, så låg min temp efter äl betydligt högre. Som lägst 36,5 men snarare runt 36,7. Det känns med andra ord helt omöjligt att säga om det är äl jag haft nu eller om temperaturen helt enkelt bara har stabiliserat sig.  Bara att vänta och se...SÅ segt när man helt saknar det där som andra kallar tålamod..

Ja det ser inte helt övertygande ut som äl. Har du fått positiva äl-test eller något som ytterligare bekräftelse? Äl-flytningar?
Svar på tråden Bli gravid efter missfall följas åt