Anonym (Adoption) skrev 2018-08-19 17:20:37 följande:
Kommer biologiska pappan att få tillgång till de dokument vi lämnat in? Alltså varför vi så önskar att adoptionen ska gå igenom eller är det endast att tingsrätten efterfrågar pappans önskemål när de kontaktar honom?
Ja, den biologiska pappan har rätt att ta del i de papper som ni har lämnat in. Sedan är det vanligast att tingsrätten inte skickar ut det om han så inte begär det.
På samma sätt har ni rätt att se det han skriver.
Enligt mig är det inte nödvändigt att ni anlitar en advokat/jurist som skall skriva något åt er.
Era egna ord och önskan fungerar lika bra och är det viktiga att det kommer fram.
Tingsrätten kommer att göra en hemställan till er hemkommun som vill göra ett besök hemma hos er för att se om ni är vanliga "Svenssons" eller ej. Är ni det så bifaller de er önskan.
Det som väger tyngst om det går igenom eller ej är det den biologiska pappan vill. Går han med på det så går det troligen igenom hos tingsrätten.
Nekar han kommer det inte gå igenom.
Han eller ni får heller inte betala något för att den andreskall gå med på det eller ej. (Ingen rätt att "köpa" rätten till ett barn).
Allt detta skrivande klarar ni själva, det finns "mallar" att hämta på nätet och på Tingsrättens hemsida (har jag för mig). Men lika lätt är det att skriva eran önskan på ett papper rakt upp o ned.
Spara pengarna till en fin middag istället när det går igenom. En jurist-text gör i detta fallet det i te lättare för det att gå igenom.
Skriv en fråga igen om ni vill ha hjälp.
Annars lyckar jag er till ännu en gång. När allt är klart, skriv gärna hur det blev här inne om ni vill dela det.