• Kjell2

Adoption

Anonym (Adoption) skrev 2018-03-30 17:07:17 följande:

Jag har en dotter med min exman som bor i annat land. Jag och min sambo sedan några år vill att han ska adoptera dottern och det vill även dotter. Biologiska pappan säger också ja till detta. Hur går vi vidare nu? Vet att jag och sambon måste vara gifta men i övrigt gällande biologiska pappan. Räcker hans ord eller måste det vara blanketter eller måste han fysiskt infinna sig?

Pappan måste godkänna, skriftligt. Kolla med soc och TR
  • Kjell2
    Anonym (Adoption) skrev 2018-04-12 11:18:42 följande:

Jag har nu pratat med pappan igen och jurist och de säger att de KAN neka om de anser att det är bättre för barnet att pappan har kvar sitt föräldraskap. Pratat med pappan och han ör helt med på detta och ska skriva ett papper angående detta. Några tips på vad som bör skrivas i det?

Juristen pratade om att det skulle stå nåt i stil med "jag medgiver..." och sedan hans namn och personnr och sedan barnens namn och person nr...

Bör man skriva något i form av att ha inte har möjlighet att vara delaktig i barnets liv pga vart han bor etc och att min sambo/man är delaktig som en förälder i stället... även i pappans brev??

Betala juristen några kronor för att skriva ett bra brev.
  • Kjell2
    Anonym (Adoption) skrev 2018-04-12 12:55:10 följande:
    Jo juristen ska skriva ett brev till oss men de säger också att det ska vara ett papper från pappan också och de skulle vi skriva själva. Sedan ska juristen sammanställa ett brev också...
    Be juristen skriva ett utkast på ett brev som pappan kan få skriva klart.

• Kjell2
    Anonym (Adoption) skrev 2018-08-19 17:20:37 följande:

Kommer biologiska pappan att få tillgång till de dokument vi lämnat in? Alltså varför vi så önskar att adoptionen ska gå igenom eller är det endast att tingsrätten efterfrågar pappans önskemål när de kontaktar honom?

Ja
  • Kjell2
    Anonym (Adoption) skrev 2018-08-19 19:12:12 följande:

Vadå ja, kommer de skicka alla dokument till den biologiska pappan?

Ja

Ett råd. Ta proffshjälp så ni gör rätt.
  • Kjell2
    Anonym (Adoption) skrev 2018-08-19 21:15:05 följande:

Ja vi har juristhjälp...men jag undrade bara då vi inväntar att han ska skicka papperet till oss, så tänkte bara höra hur det funkade innan.

Juristen kan processen. Rådfråga där.
Svar på tråden Adoption