Anonym (En man) skrev 2018-03-31 00:40:40 följande:
Om alla parter är överens skall det/ brukar det inte vara några problem. Tingsrätten ålägger familjeenheten i den kommunen ni bor i om ett utlåtande om er som familj. Det be
tyder att de kommer hem till er o ser hur ni har det. Är ni bara vanliga "Svenssons" är det inget problem men har ni problem med droger/alkhol eller rent kriminellt saker så kommer ju tingsrätten att se på det med. De vill ju inte skicka ett barn till något som bedöms som olämpligt för barnet.
Men normalt om alla parter är överens är det inget problem.
Jag har nu pratat med pappan igen och jurist och de säger att de KAN neka om de anser att det är bättre för barnet att pappan har kvar sitt föräldraskap. Pratat med pappan och han ör helt med på detta och ska skriva ett papper angående detta. Några tips på vad som bör skrivas i det?
Juristen pratade om att det skulle stå nåt i stil med "jag medgiver..." och sedan hans namn och personnr och sedan barnens namn och person nr...
Bör man skriva något i form av att ha inte har möjlighet att vara delaktig i barnets liv pga vart han bor etc och att min sambo/man är delaktig som en förälder i stället... även i pappans brev??