• Anonym (Adoption)

Adoption

Jag har en dotter med min exman som bor i annat land. Jag och min sambo sedan några år vill att han ska adoptera dottern och det vill även dotter. Biologiska pappan säger också ja till detta. Hur går vi vidare nu? Vet att jag och sambon måste vara gifta men i övrigt gällande biologiska pappan. Räcker hans ord eller måste det vara blanketter eller måste han fysiskt infinna sig?

• Svar på tråden Adoption
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (En man) skrev 2018-03-30 17:33:49 följande:

Hej

Vad roligt att ni tycks vara överens alla om adoptionen.

Ni startar processen hos tingsrätten där efter det att ni är gifta (ett krav för att få göra det) din man skriver ett brev till dem att han vill adoptera hen och födelsedata som sin egen. Vill du hjälpa till skriver du också ett brev och skickar med samtidigt där du gärna ser att din man får lov att göra detta.

Sedan för att det skall vara bäst, tingsrätten lär vilja veta hens biologiska pappas åsikt, så kan han också skriva ett brev till tingsrätten (eller via dig) med att han går med på detta (din nuvarande man får adoptera och han avsäger sig).

Tänk på att alla måste signera det skriftligt (vittnen till detta behövs inte). Men det går inte att bara maila in det.

Om alla går med på det och tingsrätten med går adoptionen igenom.

Då kommer din man att ha allt ansvar skyldigheter o rättighetet för "hen" istället för ditt ex. Ditt ex har inga rättigheter längre(inte ens besöksrätt om ni av någon anledning inte går med på det). Hen har heller ingen arvsrätt efter sin biologiska pappa längre utan efter sin adoptivpappa istället.

Hoppas att det går bra, fråga om det är något mer du undrar över.

Tack väl skrivet och bra info!!
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (En man) skrev 2018-03-30 17:33:49 följande:

Hej

Vad roligt att ni tycks vara överens alla om adoptionen.

Ni startar processen hos tingsrätten där efter det att ni är gifta (ett krav för att få göra det) din man skriver ett brev till dem att han vill adoptera hen och födelsedata som sin egen. Vill du hjälpa till skriver du också ett brev och skickar med samtidigt där du gärna ser att din man får lov att göra detta.

Sedan för att det skall vara bäst, tingsrätten lär vilja veta hens biologiska pappas åsikt, så kan han också skriva ett brev till tingsrätten (eller via dig) med att han går med på detta (din nuvarande man får adoptera och han avsäger sig).

Tänk på att alla måste signera det skriftligt (vittnen till detta behövs inte). Men det går inte att bara maila in det.

Om alla går med på det och tingsrätten med går adoptionen igenom.

Då kommer din man att ha allt ansvar skyldigheter o rättighetet för "hen" istället för ditt ex. Ditt ex har inga rättigheter längre(inte ens besöksrätt om ni av någon anledning inte går med på det). Hen har heller ingen arvsrätt efter sin biologiska pappa längre utan efter sin adoptivpappa istället.

Hoppas att det går bra, fråga om det är något mer du undrar över.

Gäller samma procedur om man har enskild vårdnad sedan tidigare?
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (En man) skrev 2018-03-30 18:48:05 följande:

Detta gäller om det finns en biologisk pappa minst på pappret, oavsett han är med i barnets liv eller ej.

Finns han på pappret så har han enligt lag vissa rättigheter o skyldigheter. Om han finns med på pappret men aldrig brytt sig över sitt barn och mammans nya man vill adoptera barnet som sitt kan de alltid göra en ansökan om det. Dock måste tingsrätten alltid kolla med den biologiska pappan men man ser ju även till barnets bästa. Har den biologiska pappan aldrig visat intresse är det kanske lättare att adoptionen lyckas än om den biologiska pappan har visat intresse för sitt barn.

Jag vet inte om det var rätt svar på din fråga men hoppas det.

Okej så även om alla parter är överens kan det bli så att adoptionen inye går igenom i tingsrätten?
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (En man) skrev 2018-03-31 00:40:40 följande:

Om alla parter är överens skall det/ brukar det inte vara några problem. Tingsrätten ålägger familjeenheten i den kommunen ni bor i om ett utlåtande om er som familj. Det be

tyder att de kommer hem till er o ser hur ni har det. Är ni bara vanliga "Svenssons" är det inget problem men har ni problem med droger/alkhol eller rent kriminellt saker så kommer ju tingsrätten att se på det med. De vill ju inte skicka ett barn till något som bedöms som olämpligt för barnet.

Men normalt om alla parter är överens är det inget problem.

Ok tack! :)
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (En man) skrev 2018-03-31 00:40:40 följande:
    Om alla parter är överens skall det/ brukar det inte vara några problem. Tingsrätten ålägger familjeenheten i den kommunen ni bor i om ett utlåtande om er som familj. Det be

tyder att de kommer hem till er o ser hur ni har det. Är ni bara vanliga "Svenssons" är det inget problem men har ni problem med droger/alkhol eller rent kriminellt saker så kommer ju tingsrätten att se på det med. De vill ju inte skicka ett barn till något som bedöms som olämpligt för barnet.

Men normalt om alla parter är överens är det inget problem.

Jag har nu pratat med pappan igen och jurist och de säger att de KAN neka om de anser att det är bättre för barnet att pappan har kvar sitt föräldraskap. Pratat med pappan och han ör helt med på detta och ska skriva ett papper angående detta. Några tips på vad som bör skrivas i det?

Juristen pratade om att det skulle stå nåt i stil med "jag medgiver..." och sedan hans namn och personnr och sedan barnens namn och person nr...

Bör man skriva något i form av att ha inte har möjlighet att vara delaktig i barnets liv pga vart han bor etc och att min sambo/man är delaktig som en förälder i stället... även i pappans brev??

• Anonym (Adoption)
    Kjell2 skrev 2018-04-12 12:25:34 följande:
    Betala juristen några kronor för att skriva ett bra brev.
    Jo juristen ska skriva ett brev till oss men de säger också att det ska vara ett papper från pappan också och de skulle vi skriva själva. Sedan ska juristen sammanställa ett brev också...
  • Anonym (Adoption)

Nu har vi kommit så långt att vi är gifta och nu ska pappan skriva på papperet. Det vi kommit överens om pappa och jag är att vi ska skriva i papperet att han bor långt bort och inte varit delaktig i föräldrarskapet på många år coh inte heller har den möjligheten nu eller framöver och att han önskar att vi som barnen har trygghet hos får ta över föräldrarskapet även lagligt, eftersom vi gjort det praktiskt i flera år... så får vi se vad tingsrätten säger.

Barnen ska också skriva "brev" om att de vill bli adopterade och jag och min man ska skriva att vi vill att adoptionen ska gå igenom!

Är det något annat man bör tänka på för att de ska gå så "lätt" till som möjligt?

• Anonym (Adoption)
    Anonym (En man) skrev 2018-04-12 15:07:19 följande:
    Klart att Tingsrätten alltid har möjligt att neka om de av någon anledning anser att barnet trots allt har det bättre att ha sin ej närvarnde biologiska pappa som pappa. Detta kan ske även även om juristen skriver papper åt er. Kan jag pma eller kontakta dig på någotvis kan hjag hjälpa dig med med detta.

Juristens början är rätt att biopappan måste skriva att han (namn + pers nummer) medger/önskar att adopterande pappan (namn + pers nummer) får adoptera (barnets namn + pers nummer) för att ni skall kunna få en familj tillsammans där barnet kan växa upp med 2 juridiska föräldrar som månar om barnet.

Ansökande pappan skriver ett papper med namn o pers nummer att han önskar få adoptera sin hustrus barn (namn + pers nummer) för att ni skall kunna bli en familj tillsammans där ni båda kan ta lika mycket juridiskt ansvar om barnet + att ni/han har levt med barnet under en längre stund och både han och barnet har känslomässiga kopplingar till varande (att han tar hand om det som om det vore hans).

Frivilligt men om du vill kan du skriva ett dokument och bifoga där du skriver namn + pers nr där du önskar att din man får lov att adoptera den biologiska pappans barn (+ kort bakgrund till denna önskan).

Då ser även tingsrätten vad din önskan är.

Från det att ni startar ärendet tills beslut kommer brukar detta 2-3 månader om inget hindrar (semestertider, försvårande att få kontakt med bio pappan för ev. komplimentering etc.).

I handläggningen ingår att kommunen kommer hem och kontrollerar erat hemförhållande och skall tillstyrka att adoptionen är lämplig att genomföra.

Fortsatt lycka till.
    Kommer biologiska pappan att få tillgång till de dokument vi lämnat in? Alltså varför vi så önskar att adoptionen ska gå igenom eller är det endast att tingsrätten efterfrågar pappans önskemål när de kontaktar honom?
  • Anonym (Adoption)
    Kjell2 skrev 2018-08-19 18:06:57 följande:
    Ja
    Vadå ja, kommer de skicka alla dokument till den biologiska pappan?
  • Anonym (Adoption)
    Kjell2 skrev 2018-08-19 19:20:19 följande:
    Ja

Ett råd. Ta proffshjälp så ni gör rätt.
    Ja vi har juristhjälp...men jag undrade bara då vi inväntar att han ska skicka papperet till oss, så tänkte bara höra hur det funkade innan.
  • Anonym (Adoption)
    Anonym (En man) skrev 2018-08-19 23:48:44 följande:
    Ja, den biologiska pappan har rätt att ta del i de papper som ni har lämnat in. Sedan är det vanligast att tingsrätten inte skickar ut det om han så inte begär det.

På samma sätt har ni rätt att se det han skriver.

Enligt mig är det inte nödvändigt att ni anlitar en advokat/jurist som skall skriva något åt er.

Era egna ord och önskan fungerar lika bra och är det viktiga att det kommer fram.

Tingsrätten kommer att göra en hemställan till er hemkommun som vill göra ett besök hemma hos er för att se om ni är vanliga "Svenssons" eller ej. Är ni det så bifaller de er önskan.

Det som väger tyngst om det går igenom eller ej är det den biologiska pappan vill. Går han med på det så går det troligen igenom hos tingsrätten.

Nekar han kommer det inte gå igenom.

Han eller ni får heller inte betala något för att den andreskall gå med på det eller ej. (Ingen rätt att "köpa" rätten till ett barn).

Allt detta skrivande klarar ni själva, det finns "mallar" att hämta på nätet och på Tingsrättens hemsida (har jag för mig). Men lika lätt är det att skriva eran önskan på ett papper rakt upp o ned.

Spara pengarna till en fin middag istället när det går igenom. En jurist-text gör i detta fallet det i te lättare för det att gå igenom.

Skriv en fråga igen om ni vill ha hjälp.

Annars lyckar jag er till ännu en gång. När allt är klart, skriv gärna hur det blev här inne om ni vill dela det.

Vi tar inte hjälp till att skriva något. Pappan har skrivit ett om att han vill adoptera barnen till oss. Vi ska skriva varsina papper också. Det juristen ska göra är att sammanställa allt typ, hjälpa oss att veta vilken ordning och hur man söker mm.

Ok då vet jag.

Min jurist säger att pappans önskan inte är avgörande då han inte har vårdnaden men att det är enklare om han säger ja eftersom det som tingsrätten går på är om det är det bästa för barnet eller inte...

Kommer absolut höra av mig här i tråden igen undan för undan :) Tack!

• Anonym (Adoption)

Nu är alla papper inlämnade. 

Både våra (min och min man) "brev" om önskan och biologiska pappans önskan om adoption.
    Nästa steg är väl att soc hör av sig antar jag?

• Anonym (Adoption)

Uppdatering:

Nu ska min man på samtal/intervju med socialen. Efter det vet jag inte vilket som är nästa steg men kanske hembesök då?!

Svar på tråden Adoption