Överviktig 14åring! Jag har tappat greppet.
Hej!
Min dotter är 14år. Hon har sedan 4årsåldern stadigt ökat i vikt. Hon är 170cm lång och väger runt 78kg. Hon är en framåt tjej med mycket vänner och skolan fungerar bra. Nu till problemet. Jag kan inte hantera detta längre. Hon blir större och större. På längden har hon inte växt på ett par år men vilkten ökar allt jämt. Hon går hos läkare och dietist och även kurator. Hon har inga problem egentligen med detta själv. Men jag ser hur hon sväller och sväller. Hon har förhöjt långtidssocker. Hon smygäter och tar även från saker hon vet skall vara till annat. Jag hittar disk, matrester m.m. under hennes säng. Jag blir både äcklad, provocerad och djupt orolig. Jag har tränat med henne, peppat, ignorerat, blivit arg, blivit ledsen, resonerat....inget, absolut inget hjälper. Hennes kusiner är kraftigt överviktiga, på hennes pappas sida finns svår hjärt/kärlproblemstik och jag blir så orolig. Nu väger hon flera kilo mer än mig och jag bara ser hur min dotter förvandlas till någon som kommer ha stora svårigheter med hälsan.
Jag behöver råd för hur jag når fram till henne eller hur jag lär mig hantera detta. Jag gör det inte vidare bra längre.