• Anonym (Skamsen)

6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker

Jag är mellan 30-35 och kommer i dagarna ringa för att boka tid för min 6:e abort:/

Abort ett och två gjorde jag vid ca 15 till 18 års ålder. Var rent slarv.

Abort tre då hade jag tre månader innan fött mitt första barn och kände det bara övermäktigt som första gång förälder. Hade under flera år haft extrema problem med preventivmedel som gav mig fruktansvärda långvariga svampinfektioner och Tillslut bakteriella vaginoser som krävde långvarig behandling. Hela underlivet ömsade och var sårigt, kunde ej gå sitta kissa som folk.

Efter dessa erfarenheter har jag varit livrädd för allt som mixtrar med kroppen.

1 1/2 år efter mitt första barn fick jag en till underbar frisk unge.

Abort 4 var inte frivillig:( var överlycklig över att vara gravid igen 5 år efter andra barnet, tyvärr ville det sig inte utan blev missed abortion och fick cytotec för att driva ut.

Sen vart jag planerat gravid några månader efter missed abortion. Pratade preventivmedel med bm men drog ut på det pga rädsla.

Abort 5, vet att avbrutet samlag inte ger fullgott skydd men hur som haver blev jag gravid några månader efter mitt tredje barn.

Var på preventivmedelsrådgivning efter sista aborten och förklarade mina problem och blev varmt rekommenderad hormonspiralen jag ville veta mer om kopparspiral men hormon spiralen skulle vara guld och så låga nivåer av hormon att det inte skulle vara någon skillnad på hormonspiralen eller kopparspiralen.

Gick därifrån med tanken att jag skulle få hormonspiralen isatt efter några veckor men ångrade mig och vågade ett enkelt inte.

Gjort det "bästa" vi kunnat med att planera tillfällena då vi ligger samt försöka minimera risken att han kommer i och nu är jag gravid igen. Hade vi haft möjlighet hade vi behållt men under åren har jag varit sjukskriven långvarigt för utmattning och har sedan sista barnet kom äntligen börjat hitta tillbaka igen. Vill inte riskera att förstöra mina stressnivåer.

Vet att allt låter som ursäkter och slarv och ja viss del är det väl det.

Jag skäms. Vill inte en abort till men ser ingen annan utväg. Nu vet jag iaf att jag tänker stå på mig med kopparspiral.

Vad ser dom i mina journaler på abortmottagning? Ser dom hur många aborter jag gjort innan? Ser dom om jag gått/ går på några preventivmedel? Kan jag inte få kopparspiral utskriven o isatt på samma ställe jag får cytotecen på? Förra gången fick jag boka abort på bm mottagningen, svälja tabletter på en abortmottagning och sen lösa preventivmedel på annat håll.

• Svar på tråden 6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker
  • Anonym (Skamsen)

Vill ha fler barn

• Anonym (Cervixpessar)
    Anonym (Skamsen) skrev 2018-03-27 17:10:56 följande:

Vill ha fler barn

Kolla upp pessar då alt kopparspiral och kör på nåt av det. Då har du ju iaf gjort nåt för att undvika att hamna där igen tills ni är redo för nästa :)
  • Anonym (J)
    MajaMaria79 skrev 2018-03-26 13:57:57 följande:

Tänkte slå ett slag för vasektomi. Tycker det är mer än rimligt att mannen tar sitt ansvar i synnerhet i ett sådant här läge. 

Min man gjorde det för 1,5 år sedan och vi anser båda att det är något av det bästa vi gjort. Plättlätt ingepp, inga hormoner för dig mer och det går (oftast) att återställa om livsförutsättningarna skulle ändras. 

Det är TS som har problem med preventivmedel , inte mannen.

Vad gör hon eller du om förhållandet inte håller?

Ser till att nästa mannen och alla andra ni dejtar steriliserar sig?
  • Anonym (Kvasthilda)
    Singo alla skrev 2018-03-27 12:12:58 följande:

Läs på om kopparförgiftning innan du sätter in en sån...förlorade två år pga att jag blev övertalad att den var fri från biverkningar!

Men jag har haft kopparspiraler i över 15 år och har inga sjukdomar alls, så det där är också olika.
  • Anonym (......)

Undvik kopparspiral! Här är också en som blev rejält kopparförgiftad av den.

Pessar, kondom?

• Canadasvensk
    Anonym (Skamsen) skrev 2018-03-27 17:10:56 följande:

Vill ha fler barn

Vill ha fler barn! Men inte nu???

Namen då är det ju bara att gräva ut bebisen då så du kan knulla på igen då! Nalle

Sjukare människa får man ju fan leta efter!

Jag är 100% för abort men när jag läser om själviska människor som du TS så blir jag fan mörkrädd! 

Kanske dax att komma ur 1800 talet och lära dig lite om blommor och bin...
  • Anonym (X)
    Canadasvensk skrev 2018-03-27 21:17:59 följande:

Vill ha fler barn! Men inte nu???

Namen då är det ju bara att gräva ut bebisen då så du kan knulla på igen då!

Sjukare människa får man ju fan leta efter!

Jag är 100% för abort men när jag läser om själviska människor som du TS så blir jag fan mörkrädd! 

Kanske dax att komma ur 1800 talet och lära dig lite om blommor och bin...

• Anonym (Skamsen)

[quote=78587569][quote-nick]Anonym (X) skrev 2018-03-27 21:20:46 följande:[/quote-nick][/quote]

För du är säkert perfekt i varje aspekt av till perfekta liv. Du är säkert moder Teresa gentemot varje levande själv ... not.

Du har säkert tagit ditt ansvar i precis alla skyldigheter du har ... ALLTID!

Det där hjälpte mig nada och inget . Tack dock för att du engagerat dig såpass att svara men det jag mig återigen varken bu eller bä.

• Anonym (Vill e)

Alltså vill man inte utsätta sig för denna återkommande situation och inget fungerar så får man ju helt enkelt inte ha samlag!!

Jag hade aldrig vågat riskera en sådan här sak gång på gång. Hade övervägt på allvar att ha sex på annat vis.

• Anonym (jikhu)

Du har inte gjort fem aborter, du har gjort fyra. Missfall är inte abort. 

Spiral i all ära, fungerar den så är det kanonbra, jag kände den skava non stop, ytterst irriterande MEN jag är unik tydligen på sånt, eller iaf en av väldigt få som känner den. 

Kondom bör ju din man använda tills ni är klara med barn. Sedan vasektomi för hans del, kanske tom sterilisering för dig, men vasektomi är enklare. 

Det manliga p pillret har funnits i många år nu, men släpps inte på marknaden för att män inte vill ta det. Kanske börjar detta ändras så smått nu med den nya generationen som växer upp, det återstår att se. Männens ursäkt för att inte vilja ta det är biverkningarna. Men deras kvinnor har de inget emot att de tar det trots att biverkningarna är fler för kvinnor... 

• annabellelee

Barnmorskor har nog sett lite av varje, tror jag. Var inte rädd för vad de tänker, det är ditt liv det handlar om. Svara ärligt på alla frågor så att du kan få bästa möjliga vård!

• Anonym (Fler alternativ)

Sex behöver inte bara vara i fiffi..

Man kan smeka varandra, slicka/suga, analsex och dildo... När jag och min man inte vill försöka få barn (oskyddade då jag ej får äta hormoner) och har svårt o bli gravid, så vi kör utan. Då hittar vi på mkt annat trevligt utan vaginala samlag. Och det är nästan roligare än in o ut o komma i en..

De har inte rätt att dömma dig, men för din egen skull så borde ni överväga alla andra alternativ som finns. Alt sluta ha vaginala samlag tills ni är redo för o behålla ett ev barn..

• Anonym (KONDOM !!!!)
    Anonym (Skamsen) skrev 2018-03-26 12:01:02 följande:

Jag är mellan 30-35 och kommer i dagarna ringa för att boka tid för min 6:e abort:/

Abort ett och två gjorde jag vid ca 15 till 18 års ålder. Var rent slarv.

Abort tre då hade jag tre månader innan fött mitt första barn och kände det bara övermäktigt som första gång förälder. Hade under flera år haft extrema problem med preventivmedel som gav mig fruktansvärda långvariga svampinfektioner och Tillslut bakteriella vaginoser som krävde långvarig behandling. Hela underlivet ömsade och var sårigt, kunde ej gå sitta kissa som folk.

Efter dessa erfarenheter har jag varit livrädd för allt som mixtrar med kroppen.

1 1/2 år efter mitt första barn fick jag en till underbar frisk unge.

Abort 4 var inte frivillig:( var överlycklig över att vara gravid igen 5 år efter andra barnet, tyvärr ville det sig inte utan blev missed abortion och fick cytotec för att driva ut.

Sen vart jag planerat gravid några månader efter missed abortion. Pratade preventivmedel med bm men drog ut på det pga rädsla.

Abort 5, vet att avbrutet samlag inte ger fullgott skydd men hur som haver blev jag gravid några månader efter mitt tredje barn.

Var på preventivmedelsrådgivning efter sista aborten och förklarade mina problem och blev varmt rekommenderad hormonspiralen jag ville veta mer om kopparspiral men hormon spiralen skulle vara guld och så låga nivåer av hormon att det inte skulle vara någon skillnad på hormonspiralen eller kopparspiralen.

Gick därifrån med tanken att jag skulle få hormonspiralen isatt efter några veckor men ångrade mig och vågade ett enkelt inte.

Gjort det "bästa" vi kunnat med att planera tillfällena då vi ligger samt försöka minimera risken att han kommer i och nu är jag gravid igen. Hade vi haft möjlighet hade vi behållt men under åren har jag varit sjukskriven långvarigt för utmattning och har sedan sista barnet kom äntligen börjat hitta tillbaka igen. Vill inte riskera att förstöra mina stressnivåer.

Vet att allt låter som ursäkter och slarv och ja viss del är det väl det.

Jag skäms. Vill inte en abort till men ser ingen annan utväg. Nu vet jag iaf att jag tänker stå på mig med kopparspiral.

Vad ser dom i mina journaler på abortmottagning? Ser dom hur många aborter jag gjort innan? Ser dom om jag gått/ går på några preventivmedel? Kan jag inte få kopparspiral utskriven o isatt på samma ställe jag får cytotecen på? Förra gången fick jag boka abort på bm mottagningen, svälja tabletter på en abortmottagning och sen lösa preventivmedel på annat håll.

Nu kommer detta låta taskigt men jag blir både förvånad och förbannad.

Hur kan man vara så korkad?

Så många aborter och ändå har du inte lärt dig något?

Det finns ett preventivmedel som heter kondom.

Skylten hos BM är falsk.Där det står att den knappt skyddar mit graviditet.Det betyder "vid normal användning".Normal användning för de betyder att man struntar i att använda kondom varje gång.De förutsätter alltså att folk i allmänhet är idioter.

Använd kondom VARENDA gång så slipper du utsätta kroppen för aborter och hormoner.
  • Fotella

Varför tänker ni alla på hennes jävla hälsa?! Tänk på alla liv hon släckt på grund av allergi, bla bla bla. Ren jävla slarv och egoism, Jävla idiot! Ge fan i och knulla tills du skaffa dig skydd

Det är liv, fortfarande liv!

• Anonym (sex)
    Fotella skrev 2018-03-29 00:54:37 följande:

Varför tänker ni alla på hennes jävla hälsa?! Tänk på alla liv hon släckt på grund av allergi, bla bla bla. Ren jävla slarv och egoism, Jävla idiot! Ge fan i och knulla tills du skaffa dig skydd

Det är liv, fortfarande liv!

För att skälla och skambelägga ofta leder till att personen blir defensiv och slår ifrån sig. Vilket resulterar i att hon inte ändrar beteende, alltså fortsätter hon bli gravid och gör aborter.

Om man istället upplyser och visar fördelar med att tänka annorlunda så ökar chansen att hon faktiskt tar till sig och ändrar sig vilket leder till färre aborter.
  • Fotella
    Anonym (sex) skrev 2018-03-29 11:58:32 följande:

För att skälla och skambelägga ofta leder till att personen blir defensiv och slår ifrån sig. Vilket resulterar i att hon inte ändrar beteende, alltså fortsätter hon bli gravid och gör aborter.

Om man istället upplyser och visar fördelar med att tänka annorlunda så ökar chansen att hon faktiskt tar till sig och ändrar sig vilket leder till färre aborter.

Du är ganska klok, och vissa fungerar nog så men inte alla. Problemet kan också vara att hennes närhet daltat runt med detta och hållt hennes rygg för att de inte vågat säga annat. För du kan väl inget annat tro att hon haft möjligheter och möjligheter till mognadstänk men hon är ju för fan rakt av dum i huvudet. Jag är inte emot abort men är emot såna individer som endast tänker på sig själva. Hade jag bestämt över detta så hade jag raderat henne ur universum. För hon är ingen normalt funtad kvinna!
  • Anonym (Bm)

Barnmorskan kommer i sin yrkesroll inte döma dig ts, rent moraliskt ses inte abort som något problem i "vår värld". Barnmorskan kommer fråga dig om dina tidigare aborter av medicinska skäl. Men barnmorskan har självklart också ett ansvar att motivera dig till ett hållbart preventivmedel eftersom abort inte ska användas som preventivmedel, eftersom det innebär större medicinska risker för individen, för att det ofta innebär ett jobbigt beslut för individen och för att det naturligtvis kostar större resurser för samhället.

Rent personligt kan jag tycka att om du klarat gå genom 5 aborter och varit gravid och på något vis (alltså vaginal eller kejsarfödsel) fött 3 barn så är en spiral knappast det klurigaste du genomgått. Hormonspiralen kan vara att föredra pga att den minskar mens och är ett riktgt säkert skydd mot graviditet och ändå är så sparsam med hormoner om man är känslig för det. Just minskningen av menstrationer innebär en mindre risk för bland annat gyn-cancer. Jag är barnmorska och ska själv sätta in Kyleena nu, har haft kopparspiraler tidigare.

Lycka till!

• Anonym (Skamsen)

Ingen som vet om man kan få isatt eventuell spiral på mottagningen där man får cytotec istället för att gå till ytterligare en mottagning?

Ska fråga när jag är där givetvis.

• Anonym (Bm)
    Anonym (Skamsen) skrev 2018-03-29 16:41:31 följande:

Ingen som vet om man kan få isatt eventuell spiral på mottagningen där man får cytotec istället för att gå till ytterligare en mottagning?

Ska fråga när jag är där givetvis.

På vår mottagning hjälper vi till med både själva aborten och spiralen. Jag arbetar främst med tidiga medicinska aborter :)
Svar på tråden 6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker