• Anonym (Skamsen)

6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker

Jag är mellan 30-35 och kommer i dagarna ringa för att boka tid för min 6:e abort:/

Abort ett och två gjorde jag vid ca 15 till 18 års ålder. Var rent slarv.

Abort tre då hade jag tre månader innan fött mitt första barn och kände det bara övermäktigt som första gång förälder. Hade under flera år haft extrema problem med preventivmedel som gav mig fruktansvärda långvariga svampinfektioner och Tillslut bakteriella vaginoser som krävde långvarig behandling. Hela underlivet ömsade och var sårigt, kunde ej gå sitta kissa som folk.

Efter dessa erfarenheter har jag varit livrädd för allt som mixtrar med kroppen.

1 1/2 år efter mitt första barn fick jag en till underbar frisk unge.

Abort 4 var inte frivillig:( var överlycklig över att vara gravid igen 5 år efter andra barnet, tyvärr ville det sig inte utan blev missed abortion och fick cytotec för att driva ut.

Sen vart jag planerat gravid några månader efter missed abortion. Pratade preventivmedel med bm men drog ut på det pga rädsla.

Abort 5, vet att avbrutet samlag inte ger fullgott skydd men hur som haver blev jag gravid några månader efter mitt tredje barn.

Var på preventivmedelsrådgivning efter sista aborten och förklarade mina problem och blev varmt rekommenderad hormonspiralen jag ville veta mer om kopparspiral men hormon spiralen skulle vara guld och så låga nivåer av hormon att det inte skulle vara någon skillnad på hormonspiralen eller kopparspiralen.

Gick därifrån med tanken att jag skulle få hormonspiralen isatt efter några veckor men ångrade mig och vågade ett enkelt inte.

Gjort det "bästa" vi kunnat med att planera tillfällena då vi ligger samt försöka minimera risken att han kommer i och nu är jag gravid igen. Hade vi haft möjlighet hade vi behållt men under åren har jag varit sjukskriven långvarigt för utmattning och har sedan sista barnet kom äntligen börjat hitta tillbaka igen. Vill inte riskera att förstöra mina stressnivåer.

Vet att allt låter som ursäkter och slarv och ja viss del är det väl det.

Jag skäms. Vill inte en abort till men ser ingen annan utväg. Nu vet jag iaf att jag tänker stå på mig med kopparspiral.

Vad ser dom i mina journaler på abortmottagning? Ser dom hur många aborter jag gjort innan? Ser dom om jag gått/ går på några preventivmedel? Kan jag inte få kopparspiral utskriven o isatt på samma ställe jag får cytotecen på? Förra gången fick jag boka abort på bm mottagningen, svälja tabletter på en abortmottagning och sen lösa preventivmedel på annat håll.

• Svar på tråden 6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker
  • Anonym (Tjej)

Nu vet jag inte hur det är för TS men kondom funkar inte för alla. Funkar inte för mig tex. Jag får sveda i underlivet trots allergikondom och den håller sig inte fast på min partners penis så han måste ha underlig form eller något. Den rullar ner så den bara sitter på toppen och faller lätt av. Har provat olika storlekar.

Mår dåligt av alla hormoner plus att jag blivit gravid trots p-piller ett par ggr så de funkar inte för mig. Stora smärtor av kopparspiral. De flesta av gångerna jag har blivit gravid har varit när jag gått på piller efter gyns rekommendation. Har provat flera olika sorter som alla skulle vara -så- säkra.

Gör nu så att jag använder en fertilitetsapp och har avbrutet och avstår helt under appens fertila dagar. Alternativet är aldrig mer sex och är inte beredd att avstå det tyvärr.

Det behöver inte vara slarv för att man blir gravid av misstag.

• Anonym (d)

TS, bara ett litet tips i all välmening. Men du kanske skulle överväga pessar om du reagerar så våldsamt på hormoner? Jag har kompisar som gått över till det och är mycket nöjda.
    Själv har jag hormonspiral sedan några år och har inte alls de biverkningarna som jag hade med p-piller. Men så hade jag inte samma problem som du heller.

Hoppas det går bra nu iallafall. Och försök prata med dem på kliniken om vilka problem du har haft av olika preventivmedel så de verkligen förstår att du behöver något annat och att du kan få hjälp att hitta något som passar!

• TeresB

Hon får väl tänka vad hon tänker, hon el han kommer förmodligen inte säga något. Om ni känner er färdiga med barn kanske någon av er ska fundera över att sterilisera sig. Om ni inte är färdiga med att skaffa barn får ni väl hitta ett sätt som fungerar lite bättre. Det är ju påfrestande och en stress.

• SysterY
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-26 13:29:48 följande:

Nu vet jag inte hur det är för TS men kondom funkar inte för alla. Funkar inte för mig tex. Jag får sveda i underlivet trots allergikondom och den håller sig inte fast på min partners penis så han måste ha underlig form eller något. Den rullar ner så den bara sitter på toppen och faller lätt av. Har provat olika storlekar.

Mår dåligt av alla hormoner plus att jag blivit gravid trots p-piller ett par ggr så de funkar inte för mig. Stora smärtor av kopparspiral. De flesta av gångerna jag har blivit gravid har varit när jag gått på piller efter gyns rekommendation. Har provat flera olika sorter som alla skulle vara -så- säkra.

Gör nu så att jag använder en fertilitetsapp och har avbrutet och avstår helt under appens fertila dagar. Alternativet är aldrig mer sex och är inte beredd att avstå det tyvärr.

Det behöver inte vara slarv för att man blir gravid av misstag.

Att inte skydda sig är slarv.

Använder man sk säkra perioder (vilket inte alls är säkra) eller fertilitetsapp så är man fortfarande medveten om att det fortfarande finns en risk för graviditet. Och man tar ansvar.

Att använda abort spm preventivmedel är inte att ta ansvar.
  • Anonym (Tjej)
    SysterY skrev 2018-03-26 13:37:52 följande:

Att inte skydda sig är slarv.

Använder man sk säkra perioder (vilket inte alls är säkra) eller fertilitetsapp så är man fortfarande medveten om att det fortfarande finns en risk för graviditet. Och man tar ansvar.

Att använda abort spm preventivmedel är inte att ta ansvar.

Om inget preventivmedel funkar får man antingen avstå sex helt eller så använda det som funkar bäst, hoppas på det bästa men ta konsekvensen (abort) om det ej funkar. Inte mkt mer att göra. Det är inte slarv utan noggrant avvägande.
  • Anonym (Ali)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-26 12:04:23 följande:

Jag har gjort sju aborter och ingen har sagt något förutom att jag fått preventivmedelsrådgivning (som varit jättedåligt). Jag räknar inte missed abortion och utomkvedes som abort, isf hade jag två till.

Är det tidiga aborter är det ingen fara.

Tur att man har gratis sjukvård i Sverige för sådana som du. 
  • MajaMaria79

Tänkte slå ett slag för vasektomi. Tycker det är mer än rimligt att mannen tar sitt ansvar i synnerhet i ett sådant här läge. 

Min man gjorde det för 1,5 år sedan och vi anser båda att det är något av det bästa vi gjort. Plättlätt ingepp, inga hormoner för dig mer och det går (oftast) att återställa om livsförutsättningarna skulle ändras. 

• SysterY
    Anonym (Tjej) skrev 2018-03-26 13:45:09 följande:

Om inget preventivmedel funkar får man antingen avstå sex helt eller så använda det som funkar bäst, hoppas på det bästa men ta konsekvensen (abort) om det ej funkar. Inte mkt mer att göra. Det är inte slarv utan noggrant avvägande.

Att göra abort är inte att stå för konsekvenserna. Att använda abort som preventivmedel är slarv.
  • Anonym (Tjej)
    SysterY skrev 2018-03-26 13:58:33 följande:

Att göra abort är inte att stå för konsekvenserna. Att använda abort som preventivmedel är slarv.

Nej slarv är när man råkat göra något för att man inte tänkt igenom det ordentligt. Har man gjort det och bestämt sig så är det inte slarv.
  • Anonym (Hälsa)

Det finns en bra chans att dom kommer dömma dig inuti sina huvuden, du har varit slarvig och det är bara mänsklig natur att dömma. Men det spelar ingen roll, du måste göra vad som är rätt för dig och i det stora hela har det knappast någon relevans för dig och ditt liv vad någon främmande barnmorska tycker om dig. Gå dit, berätta allt, låt barnmorskan dömma dig, få hjälpen du behöver och fortsätt med ditt liv.

Och för din egen skull måste du verkligen ta tag i preventivfrågan på allvar. Du har haft tur hittills. Aborter kan ge allvarliga konsekvenser för hälsan, en väninna dog nästan av sin abort. Du måste ta hand om din hälsa för med så här många aborter känns det bara som en tidsfråga innan du får någon allvarlig biverkning.

Ni hade tre barn nu va? Känns inte det tillräckligt för er? Har ni diskuterat att knipsa någon av er?

Svar på tråden 6:e aborten rädd vad barnmorskan tänker