• milania

Sjukpenning o timanställd?

Nu är det så här att jag var anställd vikarie men slutade för en månad sen och så gick jag med i kommunens bemmaning. Alltså jag lägger själv in tider jag kan och vill jobba och så får man se om man behövs de dagarna. vilket man brukar så jag kan ju vissa veckor kanske jobba heltid medan andra veckor tar jag det lite mer lugnt. 

Men nu är det så att jag gick med i bemmaningen en vecka innan min operation så hann inte alls komma igång med att jobba. och nu ska jag söka sjukpenning. är sjukskriven minst 3 veckor. 

På försäkringskassan står det att jag ska fylla i timmar jag jobbar men det kan jag ju inte då jag aldrig vet hur jag jobbar.
    Någon som vet hur man gör??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-24 09:58
    anställd vikarie på en förskola i ett år i kommunen*
  • Svar på tråden Sjukpenning o timanställd?
  • Anonym (X)

De första 14 dagarna kan du få sjukpenning för de inbokade arbetspass den du har. Därefter ska du bedömas mot hela arbetsmarknaden

• milania
    Anonym (X) skrev 2018-03-24 10:33:05 följande:

De första 14 dagarna kan du få sjukpenning för de inbokade arbetspass den du har. Därefter ska du bedömas mot hela arbetsmarknaden

Har ju inga inbokade arbetspass eftersom jag aldrig hann lägga mig tillgänglig innan operationen. Så vet ju inte alls hur jag skulle jobbat om jag inte opererat mig. Kanske lägger mig tillgänglig en hel vecka men får bara jobb två dagar av dom liksom. Så förstår inte riktigt hur jag ska göra.
  • Anonym (X)

Är du inte inbokad på några arbetspass så är det tveksamt att du kommer få någon sjukpenning första 14 dagarna i och med att du inte har någon inkomstbortfall de dagarna

• milania
    Anonym (X) skrev 2018-03-24 11:43:01 följande:

Är du inte inbokad på några arbetspass så är det tveksamt att du kommer få någon sjukpenning första 14 dagarna i och med att du inte har någon inkomstbortfall de dagarna

Blir ju inte inbokad om jag inte lagt mig tillgänglig o det hann jag ju inte göra. Hade jobbat för fullt nu annars. Jag lägger mig tillgänglig o samma dag får jag sms om jag behövs nånstans eller inte. Ibland får man bokning en vecka eller nåt om jag ligger tillgänglig de tiderna.
  • Anonym (Varit i samma sits)

Jag blev också sjukskriven när jag var timvikarie. Man söker då genom fk så får de räkna ut sgi och ge sjukpenning. Jag hade precis avslutat ett vikariat när jag blev sjukskriven. Inga problem.

Har också blivit sjukskriven från föräldraledighet när jag inte haft någon anställning. Samma sak där, fk betalar sjukpenning.

• milania
    Anonym (Varit i samma sits) skrev 2018-03-25 08:32:15 följande:

Jag blev också sjukskriven när jag var timvikarie. Man söker då genom fk så får de räkna ut sgi och ge sjukpenning. Jag hade precis avslutat ett vikariat när jag blev sjukskriven. Inga problem.

Har också blivit sjukskriven från föräldraledighet när jag inte haft någon anställning. Samma sak där, fk betalar sjukpenning.

Okej men hur gör man då? När jag ska söka kommer jag bara till en sida där jag ska skriva i hur många timmar och minuter jag skulle jobbat varje dag. Men det vet jag ju inte hur jag skulle jobbat. Vet ju bara att jag skulle jobba. Sen varierar ju tiderna enormt.
  • Jemp

Ring FK. De första två veckorna betalas av arbetsgivaren och det lär bli svårt om du inte varit inbokad på jobb. FK betalar sen resterande tid utifrån SGI och snittinkomst. Risken är ju jobbytet har påverkat din SGI, beroende på hur länge sen du bytte, hur mycket du jobbat och om du skyddat den.

• Anonym (Varit i samma sits)
    milania skrev 2018-03-25 12:24:41 följande:

Okej men hur gör man då? När jag ska söka kommer jag bara till en sida där jag ska skriva i hur många timmar och minuter jag skulle jobbat varje dag. Men det vet jag ju inte hur jag skulle jobbat. Vet ju bara att jag skulle jobba. Sen varierar ju tiderna enormt.

Finns det inte nånstans att klicka i att du är arbetssökande? I och med du inte har nån arbetsgivare eller fast vikariat så är du ju det.... Annars är ju det bästa att ringa, eller besöka fk på plats. Är ju verkligen krångligt allt kring sjukskrivning. Det är nu fem år sedan sist då jag var sjukskriven för foglossningar så jag har ju glömt exakt hur jag fick det rätt då...
Svar på tråden Sjukpenning o timanställd?