• Solen2

Alkohol vid befruktning

Under de två år som vi försökte själva drog vi ganska naturligt ned på alkohol. I början avstod jag mellan ägglossning och ev mens. Men när man försöker så länge så kan man inte anpassa sitt liv varje månad till detta. Så jag drack alkohol ibland från ägglossning till test/mens. Men ganska sparsamt. Livet blir så påfrestat endå att försöka.

Sen så gick vi vidare med ivf och under de fyra behandlingar vi gjorde så var det noll alkohol från insättning/befruktning till testdag. För då visste vi ju att ett befruktat ägg sats in. Då skulle man även följa de mat råd som livsmedelsverket ger för gravida.

• Solen2
    Madicken Madicken skrev 2018-04-01 11:58:49 följande:

Vilken alkistråd.

Är det så jävla svårt att avstå.

Det gäller en mycket kort begränsad period av ens liv

Beror helt på hur lång tid det tar för en att bli gravid. För oss försökte vi två år på egen hand innan vi sökte hjälp.
  • Solen2
    Madicken Madicken skrev 2018-04-03 13:02:40 följande:

Så om det tar längre tid att bli gravid är det okej att inta alkohol under graviditeten och amningen?

Självklart inte, det skrev jag inte heller. Utan att perioden från äl till test så var jag inte lika restriktiv som när man vet säkert att man är gravid. (Gravid=nolltolerans och även följa kostråden från livsmedelsverket).

Att leva som ?gravid? i två veckor varje månad i två år gjorde jag inte. Det var tillräckligt psykiskt och fysiskt jobbigt att vara ofrivilligt barnlös.

När vi väl kom fram till ivf var det helt annat då visste vi ju att ett befruktat embryo satts tillbaka och då var det självklart att se sig som gravid till ev mosats bevisades.
Svar på tråden Alkohol vid befruktning