• Frök1

Alkohol vid befruktning

Jag undrar hur ni andra som försöker bli gravida resonerar kring att dricka alkohol under ägglossningsveckan. Fortsätter ni som innan för att sedan avstå alkohol helt så fort ni plussat eller avstår ni redan innan ägglossning? Känns ju självklart på ett sätt att avstå helt, men tänker på er som försökt ett tag att bli med barn eller er som det tog ett tag för, hur gjorde ni? Avstod ni då alla månader det tog att bli gravida? Jag har nämligen vänner och familj som direkt kommer undra varför jag inte tar ett glas vin till maten nämligen, och tänker samtidigt att ägget kanske precis har befruktats och undrar hur ett glas vin kan påverka det i så tidigt stadie..

• Svar på tråden Alkohol vid befruktning
  • Meriall

Jag har aldrig försökt bli gravid utan bara råkat bli det men om jag skulle försöka så hade jag nog druckit men väldigt lite typ ett glas till maten mellan mens och ägglossning men låtit bli mellan ägglossning och mens.

• Hoppfullhet

Blir ägget befruktat ska inte alkohol påverka så tidigt då embryot ej är sammankopplat med din blodbana på ngt vis.

Sen att man ska hålla en normal alkoholkonsumtion om man försöker bli gravid är väl vettigt. Man kan strunta i att dricka helt om det känns bättre för en men ett glas vin här el där spelar nog ingen större roll.

• AndreaBD
    Hoppfullhet skrev 2018-03-23 14:39:33 följande:

Blir ägget befruktat ska inte alkohol påverka så tidigt då embryot ej är sammankopplat med din blodbana på ngt vis.

Sen att man ska hålla en normal alkoholkonsumtion om man försöker bli gravid är väl vettigt. Man kan strunta i att dricka helt om det känns bättre för en men ett glas vin här el där spelar nog ingen större roll.

Precis. Det går några veckor tills det kan skada. Ungefär när man märker det, när mensen uteblir, omkring den tiden kan alkohol börja skada fostret.
  • Solen2

Under de två år som vi försökte själva drog vi ganska naturligt ned på alkohol. I början avstod jag mellan ägglossning och ev mens. Men när man försöker så länge så kan man inte anpassa sitt liv varje månad till detta. Så jag drack alkohol ibland från ägglossning till test/mens. Men ganska sparsamt. Livet blir så påfrestat endå att försöka.

Sen så gick vi vidare med ivf och under de fyra behandlingar vi gjorde så var det noll alkohol från insättning/befruktning till testdag. För då visste vi ju att ett befruktat ägg sats in. Då skulle man även följa de mat råd som livsmedelsverket ger för gravida.

• Madicken Madicken
    Frök1 skrev 2018-03-23 13:52:05 följande:

Jag undrar hur ni andra som försöker bli gravida resonerar kring att dricka alkohol under ägglossningsveckan. Fortsätter ni som innan för att sedan avstå alkohol helt så fort ni plussat eller avstår ni redan innan ägglossning? Känns ju självklart på ett sätt att avstå helt, men tänker på er som försökt ett tag att bli med barn eller er som det tog ett tag för, hur gjorde ni? Avstod ni då alla månader det tog att bli gravida? Jag har nämligen vänner och familj som direkt kommer undra varför jag inte tar ett glas vin till maten nämligen, och tänker samtidigt att ägget kanske precis har befruktats och undrar hur ett glas vin kan påverka det i så tidigt stadie..

Avstod långt innan. Skit i vad andra tycker. Säg : jag har halsbränna så jag behöver Coca cola/pepsi.

Om de inte är helt efterblivna kommer de säga åh okej. Självklart. Ingen kommer fatta något.
  • Klaralokghdy

Avstod på första försöket, mest för att jag dricker så sällan. Andra försöket var vi ute typ en vecka efter äl, det jag lyckades googla fram tydde på att alkoholen inte går över till ägget alls så tidigt, så jag drack väl typ motsvarande två glas vin. Jag dricker nästan aldrig mer än så ändå, men hade nog inte druckit mycket vid en sån tidpunkt. Tyckte också det kändes konstigt att avstå, av någon anledning trodde jag att jag hade svårt för att bli gravid och ville inte få upp hoppet för mycket. Det kändes lite väl nojigt också, det finns ju jättemånga som druckit innan de vetat och äl kan ju flytta sig en del. Det visade sig att jag var gravid, är i vecka 20 nu. Jag avstod helt från att jag plussade, förutom att jag typ smakat en klunk av makens öl ibland.

• Carlii

Vet inte riktigt hur det är när man försöker bli gravid, men när det gäller amming är det okej med ett glas vin inte allt för ofta, och jag tänker att barnet är lika känsligt under amning som när det är i magen, så det borde nog vara okej med ett glas vin till mater

Livsmedelsverket rekommenderar ammande kvinnor att högst dricka 1 till 2 glas vin åt gången endast en eller två gånger i veckan.

www.billiga-tester.se/nyheter/alkohol-och-amning

• Hoppfullhet

Det är noll tolerans gällande alkohol när du är gravid! Amning är en helt annan sak, det ska betydligt mkt större mängder alkohol för att det ska överföras via mjölken, helt annat när foster är sammankopplat via blodet genom moderkakan. Men precis i början efter en ev befruktning av ägget tar det ett tag innan det sammankopplas med modern.

• Bjoer
    Carlii skrev 2018-03-26 15:06:38 följande:

Vet inte riktigt hur det är när man försöker bli gravid, men när det gäller amming är det okej med ett glas vin inte allt för ofta, och jag tänker att barnet är lika känsligt under amning som när det är i magen, så det borde nog vara okej med ett glas vin till mater

Livsmedelsverket rekommenderar ammande kvinnor att högst dricka 1 till 2 glas vin åt gången endast en eller två gånger i veckan.

www.billiga-tester.se/nyheter/alkohol-och-amning

Väldigt olika! Under graviditet delar barnet (typ) blod med mamman och den alkohol hon dricker kommer barnet få del av. Vad gäller amning så är det väldigt lite alkohol som följer med bröstmjölken ut.
  • Solen2
    Madicken Madicken skrev 2018-04-01 11:58:49 följande:

Vilken alkistråd.

Är det så jävla svårt att avstå.

Det gäller en mycket kort begränsad period av ens liv

Beror helt på hur lång tid det tar för en att bli gravid. För oss försökte vi två år på egen hand innan vi sökte hjälp.
  • Madicken Madicken
    Solen2 skrev 2018-04-01 16:32:34 följande:

Beror helt på hur lång tid det tar för en att bli gravid. För oss försökte vi två år på egen hand innan vi sökte hjälp.

Så om det tar längre tid att bli gravid är det okej att inta alkohol under graviditeten och amningen?
  • Solen2
    Madicken Madicken skrev 2018-04-03 13:02:40 följande:

Så om det tar längre tid att bli gravid är det okej att inta alkohol under graviditeten och amningen?

Självklart inte, det skrev jag inte heller. Utan att perioden från äl till test så var jag inte lika restriktiv som när man vet säkert att man är gravid. (Gravid=nolltolerans och även följa kostråden från livsmedelsverket).

Att leva som ?gravid? i två veckor varje månad i två år gjorde jag inte. Det var tillräckligt psykiskt och fysiskt jobbigt att vara ofrivilligt barnlös.

När vi väl kom fram till ivf var det helt annat då visste vi ju att ett befruktat embryo satts tillbaka och då var det självklart att se sig som gravid till ev mosats bevisades.
  • Madicken Madicken
    Solen2 skrev 2018-04-03 13:34:03 följande:

Självklart inte, det skrev jag inte heller. Utan att perioden från äl till test så var jag inte lika restriktiv som när man vet säkert att man är gravid. (Gravid=nolltolerans och även följa kostråden från livsmedelsverket).

Att leva som ?gravid? i två veckor varje månad i två år gjorde jag inte. Det var tillräckligt psykiskt och fysiskt jobbigt att vara ofrivilligt barnlös.

När vi väl kom fram till ivf var det helt annat då visste vi ju att ett befruktat embryo satts tillbaka och då var det självklart att se sig som gravid till ev mosats bevisades.

Det var ju inte det jag menade med mitt inlägg. Vet man inte om man är gravid kan man inte göra något.

Jag menar de som väljer alkohol när de vet att de är gravida och/eller ammar.

Det är en så kort period av ens liv att man lätt kan avstå.

Personer som inte avstår alkohol under graviditeten är idioter.
  • Iowhannah
    Madicken Madicken skrev 2018-04-03 13:43:55 följande:

Det var ju inte det jag menade med mitt inlägg. Vet man inte om man är gravid kan man inte göra något.

Jag menar de som väljer alkohol när de vet att de är gravida och/eller ammar.

Det är en så kort period av ens liv att man lätt kan avstå.

Personer som inte avstår alkohol under graviditeten är idioter.

Men det är inte alls vad tråden handlar om. Tråden handlar om tiden då man försöker BLI gravid.
Svar på tråden Alkohol vid befruktning