Inlägg från: Madicken Madicken |Visa alla inlägg
  • Madicken Madicken

Alkohol vid befruktning

Frök1 skrev 2018-03-23 13:52:05 följande:

Jag undrar hur ni andra som försöker bli gravida resonerar kring att dricka alkohol under ägglossningsveckan. Fortsätter ni som innan för att sedan avstå alkohol helt så fort ni plussat eller avstår ni redan innan ägglossning? Känns ju självklart på ett sätt att avstå helt, men tänker på er som försökt ett tag att bli med barn eller er som det tog ett tag för, hur gjorde ni? Avstod ni då alla månader det tog att bli gravida? Jag har nämligen vänner och familj som direkt kommer undra varför jag inte tar ett glas vin till maten nämligen, och tänker samtidigt att ägget kanske precis har befruktats och undrar hur ett glas vin kan påverka det i så tidigt stadie..

Avstod långt innan. Skit i vad andra tycker. Säg : jag har halsbränna så jag behöver Coca cola/pepsi.

Om de inte är helt efterblivna kommer de säga åh okej. Självklart. Ingen kommer fatta något.
  • Madicken Madicken
    Solen2 skrev 2018-04-01 16:32:34 följande:

Beror helt på hur lång tid det tar för en att bli gravid. För oss försökte vi två år på egen hand innan vi sökte hjälp.

Så om det tar längre tid att bli gravid är det okej att inta alkohol under graviditeten och amningen?
  • Madicken Madicken
    Solen2 skrev 2018-04-03 13:34:03 följande:

Självklart inte, det skrev jag inte heller. Utan att perioden från äl till test så var jag inte lika restriktiv som när man vet säkert att man är gravid. (Gravid=nolltolerans och även följa kostråden från livsmedelsverket).

Att leva som ?gravid? i två veckor varje månad i två år gjorde jag inte. Det var tillräckligt psykiskt och fysiskt jobbigt att vara ofrivilligt barnlös.

När vi väl kom fram till ivf var det helt annat då visste vi ju att ett befruktat embryo satts tillbaka och då var det självklart att se sig som gravid till ev mosats bevisades.

Det var ju inte det jag menade med mitt inlägg. Vet man inte om man är gravid kan man inte göra något.

Jag menar de som väljer alkohol när de vet att de är gravida och/eller ammar.

Det är en så kort period av ens liv att man lätt kan avstå.

Personer som inte avstår alkohol under graviditeten är idioter.
Svar på tråden Alkohol vid befruktning