• Ammyloulou

18 månader mellan syskon - erfarenheter?

Hej!

Vi planerar att påbörja verkstaden för syskon i april. OM det vill sig så väl i krokarna kommer det bli ca 18 månader mellan vår 1 och 2 (hon är 8 månader nu)

Ni som har barn med ca 18 månaders mellanrum, kan ni inte dela med er lite av hur det gick sen? Är det värt de helvetiska första åren för att få ungarna tätt? (Är själv tätt-barn och älskade det när jag var liten och nu). För och nackdelar? Väger fördelarna upp?

• Svar på tråden 18 månader mellan syskon - erfarenheter?
  • Madicken Madicken
    Ammyloulou skrev 2018-03-22 16:45:09 följande:

Hej!

Vi planerar att påbörja verkstaden för syskon i april. OM det vill sig så väl i krokarna kommer det bli ca 18 månader mellan vår 1 och 2 (hon är 8 månader nu)

Ni som har barn med ca 18 månaders mellanrum, kan ni inte dela med er lite av hur det gick sen? Är det värt de helvetiska första åren för att få ungarna tätt? (Är själv tätt-barn och älskade det när jag var liten och nu). För och nackdelar? Väger fördelarna upp?

Nackdelar är att livmodern inte är färdigläkt. Man rekommenderarinst 12 helst 18-23 månader innan man böir gravid igen efter en förlossning.

Prematur. Låg vikt m.m.
  • Badfantasten
    Ammyloulou skrev 2018-03-22 18:07:05 följande:

Vad fint skrivet! Jag kommer nog hinna gå tillbaka några månader till jobbet. Skolade ni in båda barnen samtidigt? Hur var det att ha båda hemma?

Stora syster gick några månader 15 h/ v före lillasyster började inskolningen. Jag fick de att samsova middag rel samma tid på lunchen och det underlättade väldigt, att få 1 h lugn själv. De roar ju varandra och upplevde nog att det underlättade att ha 2 samtidigt.
  • MammaMusan

16 månader mellan mina. Perfekt då och perfekt nu i tonåren. Ett av varje kön. Det behövdes inte förberedas på nått sätt. Bara kärlek.

• Otit
    Madicken Madicken skrev 2018-03-24 17:05:24 följande:

Nackdelar är att livmodern inte är färdigläkt. Man rekommenderarinst 12 helst 18-23 månader innan man böir gravid igen efter en förlossning.

Prematur. Låg vikt m.m.

Det sa min barnmorska ingenting om när jag frågade henne på min efterkontroll. Frågade till och med specifikt om det fanns en optimal tid att vänta innan man blev gravid igen. Hon sa nej. Dock blev jag rekommenderad att vänta ett år pga snitt. Men har aldrig hört att alla som har fött vaginalt har fått rekommendationer att vänta. Om det vore vetenskapligt bevisat skulle vården rekommendera det.
  • ninjamamman
    Otit skrev 2018-03-24 19:51:22 följande:

Det sa min barnmorska ingenting om när jag frågade henne på min efterkontroll. Frågade till och med specifikt om det fanns en optimal tid att vänta innan man blev gravid igen. Hon sa nej. Dock blev jag rekommenderad att vänta ett år pga snitt. Men har aldrig hört att alla som har fött vaginalt har fått rekommendationer att vänta. Om det vore vetenskapligt bevisat skulle vården rekommendera det.

Fast varför ska vården hålla på och informera om allt? Har man inte ett eget ansvar att söka information och ta beslut därefter? Det räcker med en enkel googling så ser du att täta graviditeter ökar riskerna för för tidig födsel och neonatal död bl.a.
  • EpicNurse
    ninjamamman skrev 2018-03-24 20:03:40 följande:

Fast varför ska vården hålla på och informera om allt? Har man inte ett eget ansvar att söka information och ta beslut därefter? Det räcker med en enkel googling så ser du att täta graviditeter ökar riskerna för för tidig födsel och neonatal död bl.a.

Klart dom inte kan nämna alla småsaker. Men otit sa att hon hade frågat specifikt och fått till svar att det inte var några problem.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • ninjamamman
    EpicNurse skrev 2018-03-24 20:13:04 följande:

Klart dom inte kan nämna alla småsaker. Men otit sa att hon hade frågat specifikt och fått till svar att det inte var några problem.

Det är ju inga problem heller? Det är en liten ökad risk.
  • tessimessa

Har 20 månader mellan våra. Flicka först, sen lillebror. 
    Det har funkat jättebra, förberedde inte storasyster alls, hon var för liten för att förstå. Visst har det funnits stunder då man känt att man inte riktigt räckt till, men inte mer än andra föräldrar med fler barn. 

Nu är de 7 och 5,5 och fightas som tusan. Det är inte långa stunder de är sams.. Men det är nog mest personlighetsberoende. Storasyster är inne i "lilla tonåren" med dåligt humör deluxe och lillebror har massor av energi att göra av med. Dålig kombo. Det går säkert över, det går ju i faser.

Men har alltid upplevt det som positivt, lätt att planera utflykter för de har haft samma behov. 

Hade heller inga problem med täta graviditeter. Lillebror föddes på BF, nästan 4 kg tung.

• Madicken Madicken
    Otit skrev 2018-03-24 19:51:22 följande:

Men det väl klart inte alla. Alla som går över vägen blir inte överkörda. Men de som går över motorvägen löper större risk än de som går över en landsväg.

De som precis fött barn löper större risk än de som väntat.

De har ju knappast slängt ut massa pengar på forskning om detta bara för skojs skull eller för att hade tråkigt.
  • Smultron93

Det är 17 månader mellan mig (jag är tjej) & min syster. Vi är runt 24-26 år nu. Jag är evigt tacksam att ha henne i mitt liv och i ungefär samma ålder. Vi har varit/är även nästa vänner :). Funkat hur bra som helst. Det enda jag störde mig på när jag var yngre var att jag aldrig fick ett eget rum ;)

• Delilah2001
    Madicken Madicken skrev 2018-03-24 17:05:24 följande:

Prematur. Låg vikt m.m.

Skulle vara intressant att läsa källor!

Det var nämligen inte den rekommendationen jag fick.
  • Ammyloulou

När jag var på efterkontroll berättade jag om våra planer och fick ingen information om att det skulle vara några problem. Hon sa bara glatt ?då kanske vi ses snart igen!?. När jag nyligen tog cellprov var jag hos en överläkare och docent på Karolinska, nämnde mina planer och inte heller där fick jag höra något om problem med täta graviditet. Jag känner mig inte oroad över det.

• Näckros

Jag och mina syskon har alla ett år emellan oss tripp trapp trull. Vi är många barn, dom 5 sista däribland jag själv är pseudotvillingar med varandra. Kan lova dig att vi slagit halvt ihjäl varandra ena stunden medan vi var varandras bästa kompis den andra .

Idag är vi så nära man bara kan bli och många av mina kompisar avundas våran sammahålling i syskonskaran.

Min högsta dröm är att få barn tätt så dom kan njuta (och förbanna) varandra så som vi gjort. jag har i alla fall älskat att ha syskon så nära så kör på!

(Om inget annat kan ge dig komplikationer) kolla med sjukvården först och främst!

Men just hur dom kommer att må och leva tillsammans är fantastiskt. (Om än slitigt för föräldern) så det är om du orkar!

• Linneisen
    Ammyloulou skrev 2018-03-22 16:45:09 följande:

Hej!

Hej! Har ni påbörjat syskonförsök? Jag inväntar ägglossning om ungefär en vecka och då jädrar hehe. Om det lyckas blir det 19 månader emellan barnen. Vore kul att följas!
  • Ammyloulou
    Linneisen skrev 2018-04-18 11:32:13 följande:

Hej! Har ni påbörjat syskonförsök? Jag inväntar ägglossning om ungefär en vecka och då jädrar hehe. Om det lyckas blir det 19 månader emellan barnen. Vore kul att följas!

Följs gärna åt! Jag har äl den här veckan (lossning imorgon) så vi är mitt uppe i verkstaden just nu, dag 3 av 6 i bingen puh!
  • Linneisen
    Ammyloulou skrev 2018-05-01 15:27:47 följande:

Följs gärna åt! Jag har äl den här veckan (lossning imorgon) så vi är mitt uppe i verkstaden just nu, dag 3 av 6 i bingen puh!

Roligt att du svarade! Följs gärna åt!

Jag hade ägglossning i söndags så vi har precis avslutat verkstaden hihi. Det är ju rätt jobbigt med verkstaden ibland haha.
  • Ammyloulou
    Linneisen skrev 2018-05-01 16:51:16 följande:

Roligt att du svarade! Följs gärna åt!

Jag hade ägglossning i söndags så vi har precis avslutat verkstaden hihi. Det är ju rätt jobbigt med verkstaden ibland haha.

Skapar en ny så kan vi följas där?! Döper den till ?försök till tvåan, april 2018?
  • milli79

Ja det är värt det. De har så roligt ihop och är så tighta. Har 18 mån - en vecka mellan de två äldsta.

2an var så mycket lugnare som bebis än 1an så det blev inte sådant kaos som vi trodde. Men 1an var såklart svartsjuk och arg på sin syster många gånger så det var inte alltid så lätt men jag tycker absolut fördelarna väger upp. Idag är de 7 och 8 (snart 9 år).

Svar på tråden 18 månader mellan syskon - erfarenheter?