Inlägg från: Madicken Madicken |Visa alla inlägg
  • Madicken Madicken

18 månader mellan syskon - erfarenheter?

Ammyloulou skrev 2018-03-22 16:45:09 följande:

Hej!

Vi planerar att påbörja verkstaden för syskon i april. OM det vill sig så väl i krokarna kommer det bli ca 18 månader mellan vår 1 och 2 (hon är 8 månader nu)

Ni som har barn med ca 18 månaders mellanrum, kan ni inte dela med er lite av hur det gick sen? Är det värt de helvetiska första åren för att få ungarna tätt? (Är själv tätt-barn och älskade det när jag var liten och nu). För och nackdelar? Väger fördelarna upp?

Nackdelar är att livmodern inte är färdigläkt. Man rekommenderarinst 12 helst 18-23 månader innan man böir gravid igen efter en förlossning.

Prematur. Låg vikt m.m.
  • Madicken Madicken
    Otit skrev 2018-03-24 19:51:22 följande:

Det sa min barnmorska ingenting om när jag frågade henne på min efterkontroll. Frågade till och med specifikt om det fanns en optimal tid att vänta innan man blev gravid igen. Hon sa nej. Dock blev jag rekommenderad att vänta ett år pga snitt. Men har aldrig hört att alla som har fött vaginalt har fått rekommendationer att vänta. Om det vore vetenskapligt bevisat skulle vården rekommendera det.

Men det väl klart inte alla. Alla som går över vägen blir inte överkörda. Men de som går över motorvägen löper större risk än de som går över en landsväg.

De som precis fött barn löper större risk än de som väntat.

De har ju knappast slängt ut massa pengar på forskning om detta bara för skojs skull eller för att hade tråkigt.
Svar på tråden 18 månader mellan syskon - erfarenheter?