• KajsaMia

Vi som börjat med fertilitetsutredning

Mima93 skrev 2020-01-22 13:22:15 följande:

Hej! Vad roligt att hitta fler i samma situation! Min sambo och jag har försökt bli gravida i över ett år utan resultat. Innan jul bestämde vi oss för att det var dags att söka hjälp. Vi går via landstinget men det är en privat gynklinik som utreder i vårat län. Vi ringde innan jul och fick en tid knappt en månad framåt. Nu har vi varit på första mötet och då såg allt bra ut. Jag lämnade blodprov i måndags och ska göra äggledarspolning nästa måndag, sambon ska även lämna spermaprov.

För mig känns det jätteskönt att vara igång med utredningen. Under 2019 kände jag en sån otrolig press och var mycket ledsen av alla uteblivna graviditeter... Nu känner jag en enorm lättnad och tro på framtiden. Även en viss oro för vad som kommer hända och särskilt nervös över IVF med alla injektioner osv. Hur känner ni?

Hejsan! Jag är steget efter dig och börjar utredningen nästa vecka. Kan inte vänta och samtidigt är jättestressad över va som ska komma med tiden! Nu var det den 15:e månaden innan vi började försöka få barn och det var lite bergochdalbana för oss förra året. Nu tar vi utredningen privat och jag väntar på första mötet! Är jätterädd för IVF också och letar som galen efter information även om äggdonation eftersom jag har dålig äggreserv. Lycka till! Hur gamla är ni?:)
  • KajsaMia
    Mima93 skrev 2020-01-22 22:53:10 följande:
    Lycka till! Det är en lättnad när man väl varit där och kommit igång. Åtminstone vi fick ett superbra bemötande! Kanske en dum fråga men hur vet du att du har dålig äggreserv om ni inte börjat utredningen ännu? Jag fyller 27 och han 30 i vår. Hur gamla är ni?
    I slutet av sista året så gick jag och tog lite prov själv, testade just amh och sköldkörtelshormoner. Men jag valde att testa det ännu än gång för att dubbelkolla (och dels för mina resultat var sådär och vill kontrollera det innan jag börjar bli riktigt ledsen :p). Det var tid då min sambo tvekade att påbörja utredningen en stund. Jag är snart 29, han är 45, därför hoppas jag att spermiekvalitet inte är anledningen samt kanske måste vi skynda oss lite grann!
  • KajsaMia
    Mima93 skrev 2020-01-24 06:09:05 följande:
    Jaha okej. Det måste varit jättetufft för dig att han inte stöttade i det?! Ville han inte ha barn då? Har han barn sen innan? Män kan väl få barn läänge så det behöver ju inte alls vara spermiekvalitet. Önskar er lycka till!
    Jaa han har ett barn sen tidigare. Som tur är stödjer han mig nu och bestämde sig för att han vill vi ska köra med utredningen, men jaaa, innan vi faktiskt tog beslut så började han bete sig konstigt, var osäker men jag tror det var därför han var rädd för att det skulle visa sig det var fel på honom. Men det gick över och nu kämpar vi vidare! Tackar!

Undrar också hur det går med alla andra som redan börjat. Berätta!:)
  • KajsaMia

Inte bra att jag kommit tillbaka hit på forumet just nu när ni diskuterar hur jobbigt kan det vara med spolningen. Jag som ska på spolningen nästa vecka liksom :D

• KajsaMia

Tack så mycket tjejer för positiva ord! Ja, det är nog dumt att man blir så rädd ibland. Men det är så alltid inför det nya! Jag hoppas ni ska snart kunna fortsätta med allt, det är otroligt jobbigt med väntan :(

• KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-07 15:35:24 följande:
    Inte konstigt att du blir orolig och rädd - man googlar och söker en hel del information som barnlös, vet inte hur många skräckhistorier jag läst, men också solskenshistorier också såklart :)

Jaa, den väntan tar kol på en!! Hur lång tid ska det ta?! Vill bara att 2020 blir bättre än 2019! Har fastnat lite i en negativ spiral nu känner jag. Blir nog bättre när man kommer igång med ivf eller liknande!
    Jag skulle faktiskt vilja att 2020 ska bli mitt första icke-barnfria år... Men då måste ja ha verkligen hunnit bli gravid, och detta tror jag inte ska hända! Men att veta att 2021 ska bli ett sånt år vore också mer än uppskattat! Det är också någonting jag väntar på - något klart besked och start på ivf. Eller äggdonation om det ska visa sig nödvändigt.
  • KajsaMia
    Mikkans skrev 2020-02-07 17:05:49 följande:

Hur ser era AMH värden ut? Mitt öåg på 8.3 med pcos!

0.31 för två mån sen och 0.4 nu. Inte så bra med andra ord ... 
  • KajsaMia
    Mikkans skrev 2020-02-07 19:36:13 följande:
    Vågar inte uttala mig, min gyn sa hellre för mkt än för lite men sen inom vilka gränser vågar jag inte svara på..:) tror att övre gräns för normalt är drygt 6.
    Jag tror du har ingen grund att vara orolig för ditt amh värde :) Det är nog bra och tyder på att du har gott om ägg, helt enkelt. Min gyn svartmålade allt detta för mig när hon fick veta mina resultat. Vet inte varför läkare brukar vara så småordiga ibland och försöker inte lugna ner patienter även om de faktiskt kan. :p 
  • KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-07 20:38:37 följande:
    Det låter som en fantastisk målsättning! Man måste ju få drömma :) Just nu försöker jag tänka vad som är positivt med att ännu inte ha barn för att må lite bättre. Har kommit fram till följande!

Sova bra under nätterna och kunna ha sovmorgon när man är ledig

Mycket tid till relationen och vänner

Kunna utöva fritidsintressen när och hur jag vill

Spara pengar till framtiden

Passa på att resa mycket

Sen hoppas jag såklart att jag i framtiden kommer vakna 5:20 av en skrikande bebis, men innan dess gäller det att kämpa på och inte tappa hoppet!
    Visst, det är saker som är bra för dem som inte har barn och inte vill ha dem. Jag har inte tänkt så mycket på att resa på sistone och inte heller hade så bra relationer med omgivning pga min inre frustration :D Men om man inte är så känslig så går det faktiskt att njuta under tiden när man försöker bli gravid. 
  • KajsaMia
    Barnvakten1 skrev 2020-02-09 12:48:57 följande:

Hej alla fantastiska kvinnor som kämpar!

Så glad att detta forum finns, så skönt det är att läsa om andra i samma eller liknande situation. Idag har jag en riktig skitdag och kan bara inte sluta gråta över detta dock. Har verkligen försökt att vara positiv och gjort allt som man läser att man -ska- göra som ofrivilligt barnlös, bokat resor, tränat, testat nya fritidsintressen, dragit ner på kaffe och alkohol, arbetat med mig själv genom samtal med psykolog, tagit alla vitaminer som rekommenderas, umgåtts med vänner, och så vidare i all oändlighet. I början av sommaren har det gått två år sedan vi började försöka och det är så jäkla lång tid?! Jag var 28 när vi bestämde oss för att försöka bli gravida och nu är jag 30 och inte ett skit har hänt. Känns som tiden bara rinner iväg och kompisar och alla släktingar får barn och vi står och stampar på samma ställe. Droppen var när jag på självaste julafton fick mens, efter att ha fått flera frågor om när det är dags för oss, och tips som att vi inte ska vänta för länge, och såklart var omgiven av barn, bebisar och gravidmagar. Började gråta så fort vi kom hem och kändes som att tårarna aldrig slutade rinna.

Förlåt för ett riktigt sorgligt och icke pepp inlägg men vissa dagar är helt enkelt bara skitdagar och behövde skriva av mig lite. Hoppas att ni andra mår bättre än mig, och att ni får en fin söndag!

Men du, ingenting att be om ursäkt för! Jag förstår helt och hållet. Att man blir skitledsen och även arg när man vet att man gjorde nästan allt för att DUGA till att bli förälder (och vem eller vad som bestämmer vem som ska duga till detta och värför är det så orättvist???!). Det känns så förnedrande!! Att man har gjort så mycket och trots allt detta så kan man fortfarande inte bli gravid. Jag hade så många sådana dagar när jag ville bara sluta med allt, ge upp det här. Bara blundas, så hårt att det gör ont och vakna upp i en annan värld. 
    Men tänk att vi kan! Finns så många olika vägar att få barn. 
    Och allt har sin tid. 

Hoppas det blir bättre dag imorgon!
Svar på tråden Vi som börjat med fertilitetsutredning