• Vickan I

Besviken på Auroraklinikens sk avtal för förlossningsrädda.

Fy vad hemskt. Så ledsen för din skull. När ska du på möte idag? Försök orka ladda och stå på dig, ta med din man och låt han slåss för dig. Kräv din snittgaranti. Säg att det inte finns några alternativ. DEM har lovat detta. Tryck på att du inte kan hantera detta med risk för att bli helt traumatiserad, riskera anknytningsproblem, förlossningsdepression osv. Att de ska hålla sin del av avtalet.

Du beskriver min stora skräck. Hade en snabb första förlossning och fick pga det ihop med en del komplikationer vid andra graviditeten en planerad igångsättning. För mig fungerade den dock och det drog igång med full kraft. Men det var så oerhört intensivt och problemen/komplikationerna jag hade hjälptes inte alls trots planering och epidural i god i tid osv. Det absolut värsta jag varit med om. Trauma där ingen lyssnade på mig. Händelsen utreddes av sjukhuset efteråt, men bearbetade det aldrig för skulle aldrig skaffa fler barn, men nu sex år senare är jag gravid igen och livrädd. Samma komplikationer denna graviditet igen. Har också varit på aurorasamtal där bm föreslog en form av snittgaranti. Men vågar inte chansa på detta med risk för att det ska bli precis som för dig. När det väl gäller så drar dem till med något och lyssnar inte. Jag vill absolut inte ha snitt heller egentligen, men känner att jag inte har något val. Kan inte gå igenom den smärtan igen (var inte normal förlossningssmärta andra gången, första barnet föddes med bara lite lustgas, så vet skillnaden).

Men tala för din sak idag om du fortfarande känner att det är snitt du vill ha nu. Peka på vad som bestämts och skrivits ner. Ett avtal. Låt det inte finnas utrymme för förhandling eller annan diskussion. Lycka till. 

• Vickan I

Heja dig! Fantastiskt. Bra att du fräste ifrån. Skandal att det ska behövas dock. Tänk att du kanske tom har bebis här nu!!! Uppdatera gärna när du har tid och ork sedan.

• Vickan I

Tack för uppdatering! Stort grattis! Gud så fin han är. Skönt att det låter som att det blev ok tillslut ändå. Njut massor nu. Men när du landat sedan. Känn verkligen efter då hur du mår och om hela upplevelsen är något som behöver bearbetas för att inte komma tillbaka och lägga skugga i framtiden.

Jag måste börja jaga på för att få ett satt datum för mitt snitt känner jag. Vill verkligen få det klart så fort som möjligt.

• Vickan I
    faglin skrev 2018-03-22 08:03:16 följande:
    När är det du har bf? Jag födde på NUS i Umeå denna gång. Med de förra bodde vi i Sthlm så då var det på Danderyds sjukhus. Man hoppas ju att det inte ska vara så här överallt men nu har jag ju varit med om att dom inte lyssnar på två ställen. Var ju en av mina största rädslor efter förlossning 2 och så hände det här med trots aurorasamtalen. Så ja mitt förtroende är ju inte så stort nu för denna typ av sjukvård.

Efter snittet har allt flutit på bra. Har lite ont såklart men det blir bättre för varje dag och värktabletterna funkar helt ok. Två alvedon o en ibuprofen var sjunde timme. Idag får vi förhoppningsvis åka hem. Ska göra slut kontroller snart. Äldsta fyller ju 7 år idag så jag vill verkligen hem idag. Han och lillen kommer fylla med två dagars mellanrum men iaf inte på samma dag. :)

Hoppas du får en tid snart så du kan få lite ro. Håller tummarna! Uppdatera gärna!
    Har bf 25 maj denna gång, men första barnet kom snabbt och spontant 8 dgr innan bf (gjort IVF så vi har ju exakta datum för befruktning osv). Pga komplikationerna jag nämt tidigare andra graviditeten blev jag planerat igångsatt i 37+4 för att hinna före en spontanförlossning så att de skulle ha koll. Men det fungerade ju inte alls. Så vill ha snitt minst 10 dgr (helst 14) innan bf, vilket aurorabm förstod vid vårt samtal, men vågar inte tro något innan jag har ett bekräftat datum. Fick en känsla av att det kommer förhalas. 

Förstår ditt förtroende är lågt efter detta. Skönt att du mår bättre och bättre och att smärtan efter snittet är hanterbar. Jag är rädd för snitt, vill ju inte ha det egentligen, men har inget val här känner jag. 

Ja då förstår jag att du vill hem och få fira storebror idag. Hoppas ni får ok-stämpel och kan åka. 

Absolut. Uppdaterar när jag hört något mer. Ska tillbaka till aurorabm i början av april. Hoppas verkligen få ett datum då.
  • Vickan I

Hej ts! Hoppas allt fortsatt vara bra med er och att ni kom hem i tid till kalas och firande!

Träffade läkare på specmvc idag och har fått ett preldatum för snitt 10 dgr innan bf nu. Men rädd det kommer ändras, vi får se. Om det blir så är det exakt 6 veckor kvar! På tors ska jag träffa aurorabm igen för att gå igenom vad/hur vi gör om förlossningen hinner starta spontant innan dess. Knäppt hur tiden kan gå fort och långsamt samtidigt!!!

Svar på tråden Besviken på Auroraklinikens sk avtal för förlossningsrädda.