• Elderberry

Hur förvarar ni kläder som inte tvättas mellan varje användning?

Jag har märkt under en längre tid att jag behöver ha ett bättre system för mina kläder. Rena och oanvända kläder har ju en självklar plats i garderoben, underkläder och strumpor slängs i tvättkorgen i slutet på varje dag... men alla dessa kläder som inte tvättas varje dag, hur ska jag förvara dem?

I tonåren var det inget problem då det i princip bara var tjocktröjor och jeans som inte behövde tvättas efter en dags användning, men nu så är det i princip ALLT, allt utom underkläder och strumpor. Kläderna luktar inget, är inte smutsiga, men jag vill ju fortfarande variera mig, så det blir till slut en stor hög med kläder som inte är "rena" men ändå inte är redo för tvätten.

Hur förvarar ni dessa kläder? Borde de åka in i garderoben trots att de inte är nytvättade-rena? Borde de ha en separat garderob?

Just nu lever det kanske 10 stycken plagg på min kontorsstol.

• Svar på tråden Hur förvarar ni kläder som inte tvättas mellan varje användning?
  • linani

Jag kör också med "the chair", alltså en kontorsstol där allt ligger och dräller... dessutom använder min sambo samma stol, helt värdelöst, man hittar aldrig något! Trist att se är det också.

Jag har tänkt på att skaffa en klädhäst med galgar för använda kläder, men just nu har vi inget bra utrymme att ställa en sådan på.

Överlag så försöker jag att återanvända kläder så mycket som möjligt, så att inte klädhögen blir för stor. Om man avänder en t-shirt, lägger den i "högen" och sedan inte använder den igen innan nästa tvätt, hade den ju kunnat gå i tvätten direkt. 

• Carambolan

I garderoben men alltid hängandes på en galge. Jag vet inte om det stämmer men det känns fräschare att de hänger och luftar lite istället för att vikas. Min garderob är däremot ganska spartansk så inget hänger trångt.

• Fjäril kär

Egentligen spelar ju inte typ av förvaring någon roll om det ändå blir en ansenlig mängd du inte riktigt har koll på och som ändå helt/delvis hamnar i tvätten.

En tröja på en stol i tre dagar drar ju åt sig damm, djurpäls och matos osv så den har jag ju ändå inte använt då den har känts ofräsch.

Enda plaggen jag hänger tillbaka är kjolar och klänningar om de har använts bara korta stunder/tillfällen.

• Tow2Mater

Jobbjeansen på en stol och jobbskjortorna hängs in i garderoben; de roteras och är alla halvrena. Ett set "hemma-kläder" ligger på golvet om de inte används. Resten i tvättkorgen direkt.

• Jalle10

Jag undrar om någon använt tvättspray? Washologi ?

Funkar det verkligen?

Vi har lite samma problem här med både våra och barnens kläder..blir högar på stolar efter 2 dagar

• ekvilibrist

Stol. Och någon bänk bredvid. Behöver mer garderobsutrymme.

• TeresB
    Elderberry skrev 2018-03-15 14:29:05 följande:

Jag har märkt under en längre tid att jag behöver ha ett bättre system för mina kläder. Rena och oanvända kläder har ju en självklar plats i garderoben, underkläder och strumpor slängs i tvättkorgen i slutet på varje dag... men alla dessa kläder som inte tvättas varje dag, hur ska jag förvara dem?

I tonåren var det inget problem då det i princip bara var tjocktröjor och jeans som inte behövde tvättas efter en dags användning, men nu så är det i princip ALLT, allt utom underkläder och strumpor. Kläderna luktar inget, är inte smutsiga, men jag vill ju fortfarande variera mig, så det blir till slut en stor hög med kläder som inte är "rena" men ändå inte är redo för tvätten.

Hur förvarar ni dessa kläder? Borde de åka in i garderoben trots att de inte är nytvättade-rena? Borde de ha en separat garderob?

Just nu lever det kanske 10 stycken plagg på min kontorsstol.

Våra hamnar alltid på trappstaketet på mittenplan i vårt hus för det är precis emellan sovrum och stora badrummet.. inte så snyggt men det funkar.
  • Elderberry

Tack för alla svar! :) Jag trivs inte riktigt med att ha allting slängt över en stol, så jag får försöka hitta en annan lösning, vissa av de som nämnts i tråden skulle nog kanske kunna fungera för mig, så jag ska nog prova mig fram.

Svar på tråden Hur förvarar ni kläder som inte tvättas mellan varje användning?