Inlägg från: Elderberry |Visa alla inlägg
  • Elderberry

Hur förvarar ni kläder som inte tvättas mellan varje användning?

Jag har märkt under en längre tid att jag behöver ha ett bättre system för mina kläder. Rena och oanvända kläder har ju en självklar plats i garderoben, underkläder och strumpor slängs i tvättkorgen i slutet på varje dag... men alla dessa kläder som inte tvättas varje dag, hur ska jag förvara dem?

I tonåren var det inget problem då det i princip bara var tjocktröjor och jeans som inte behövde tvättas efter en dags användning, men nu så är det i princip ALLT, allt utom underkläder och strumpor. Kläderna luktar inget, är inte smutsiga, men jag vill ju fortfarande variera mig, så det blir till slut en stor hög med kläder som inte är "rena" men ändå inte är redo för tvätten.

Hur förvarar ni dessa kläder? Borde de åka in i garderoben trots att de inte är nytvättade-rena? Borde de ha en separat garderob?

Just nu lever det kanske 10 stycken plagg på min kontorsstol.

• Svar på tråden Hur förvarar ni kläder som inte tvättas mellan varje användning?
  • Elderberry

Tack för alla svar! Verkar vara lite olika.

Det kanske blir att jag lägger tillbaka kläderna i garderoben. Just nu har jag inte utrymme att ha en separat stång eller liknande till de som har använts, men det kanske är något för framtiden.

• Elderberry

Tack för alla svar! :) Jag trivs inte riktigt med att ha allting slängt över en stol, så jag får försöka hitta en annan lösning, vissa av de som nämnts i tråden skulle nog kanske kunna fungera för mig, så jag ska nog prova mig fram.

• Elderberry
    Fjäril kär skrev 2018-03-16 19:39:22 följande:
    Ett tips kan ju vara att dra ner på antalet plagg du tar fram. Att minimera antalet kläder som hamnar på stolen. Att byta outfit betyder ju inte att du måste ta rena kläder varje gång.

En bättre förvaring riskerar att bli utrymme för MER kläder då man plötsligt har "gott om plats". smile5.gif

Så kanske fundera över nyttan med att ta fram rena kläder hela tiden.
    Fast jag vill inte gå i samma plagg i två veckor i streck.

Jag försöker återanvända samma plagg för jag vet hur det blir, men det känns konstigt att ha en och samma topp på sig varje dag i en hel vecka, eller samma kofta i tre veckor osv.
  • Elderberry
    Fjäril kär skrev 2018-03-16 22:49:46 följande:
    Men hur använder du dina kläder?

Jag tar helt nya kläder varannan var tredje dag. Använder samma outfit tills det är dags att byta och då åker de i tvätten. Jag har inga kläder som ligger framme för de har jag ju på mig.

Koftor eller tunnare kavaj tvättas vid behov och det blir kanske varannan månad . Däremellan hängs de in i garderoben eller på en krok i hatthyllan.
    Behöver du slänga dina toppar i tvätten efter tre dagar? Det är ju det problemet jag har, mina kläder ser, känns och luktar rena trots en hel veckas kontinuerlig användning, jag har ingen lust att slita på materialet genom att tvätta dom om det inte ens behövs.
  • Elderberry

Jag antar att jag får börja lägga in dom i garderoben igen och ha som vana att verkligen inspektera det jag lägger in/plockar ut så att jag ser när det är dags att tvätta plagget. 

• Elderberry

Vad du anser om dina kläder och din kropp behöver inte stämma om andras kläder och deras kroppar. Känns sådär att indirekt bli kallad ofräsch av en person på internet. Det var heller inte anledningen till att jag skapade den här tråden.

• Elderberry

Om det är av intresse så använder jag inte smink, parfym eller hårstylingprodukter, jag har inga husdjur och jag åker sällan kollektivtrafik, cyklar mest eller tar bilen.

Det mina toppar oftast hamnar i tvätten för är att de luktar för mycket deo på egen hand, det luktar ju egentligen inte illa, men någonstans drar jag gränsen och det brukar bli där. Damm utifrån som blåser omkring på vägarna bryr jag mig inte om ifall det inte syns. Jag må vara konstig, men jag tycker inte att sånt är äckligt.

I framtiden kanske jag skaffar en klädbetjänt, de ser ganska trevliga ut, men för tillfället har jag inte plats.

Tack återigen för alla svar :) 

Svar på tråden Hur förvarar ni kläder som inte tvättas mellan varje användning?