Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression
Också träffat sån. Det blir inte bättre.
Också träffat sån. Det blir inte bättre.
Ja jag vet inte alls.... vad gör man? Säger tack och hej och bara drar?
Jag är vanligtvis väldigt ?hård? och har stor självrespekt, så om någon behandlar mig illa går jag bara lugnt och sansat därifrån... men nu känns det som att ?han inte kan rå för det? ?! Jag vet att det låter patetiskt men ja....
Blir inte bättre av att han inte är svensk och pratar inte svenska, så vi talar engelska med varandra vilket inte är någon utav våra modersmål.
Precis så är det!
Jag upplever honom galet egoistisk, samtidigt som jag av någon konstig anledning inte bara vänder och går. Vanligtvis skulle ingen få behandla mig såhär, så jag antar att jag blivit ?kär och galen?.
Så tiden visar.... är ni fortfarande tillsammans? Hur var det för dig och hur reagerar han när han blir deprimerad? Händer det ofta eller i långa perioder eller är han öppen och kan prata om det?
Fy vad detta är jobbigt. Din historia låter ju inte alls kul. 1,5 år är lång tid också.
Saken är ju den att jag tillfälligt flyttat för att studera och jag måste säga att studierna blir lidande av all denna tankemässiga och känslomässiga energin som dras ur mig, och jag vill ju absolut inte förstöra "mitt liv" för någon annan, klarar jag inte studierna hade jag aldrig behövt flytta eller ta tjänstledigt i alla fall, då är all denna tiden för gäves känns det som....
Precis som du skriver, "han beter sig som en tjej", och jag är den "logiska" utav oss två. Han är verkligen känslostyrd och impulsiv, medan jag är lugn och sansad och försöker tänka logiskt.
Blir matt och känner lite att eftersom han inte "kämpar" alls för mig, samtidigt som jag verkligen försöker konstant / investerar så mycket.
Har en känsla av att detta inte kommer leda till någonting bra.
Även om det beror på hans depression så är det nog i så fall bara inte läge att ha en relation? Snarare professionell hjälp.
Tror inte riktigt jag klarar av denna berg och dalbanan, och funderar på att avsluta relationen men försöka göra det på ett bra sätt. Han ska åka på semester själv i en vecka från och med fredag så jag kanske kan möta upp honom efter det och bara ta mina saker och ha ett sista snack.
Även om jag har medlidande så är det för svårt när han behandlar mig utan respekt, det får mig att tvivla på mitt eget värde och jag är rädd att jag ska "dras med" av depressionen för att jag inte visar tillräckligt stor respekt till mig själv.
Är jag egoistisk nu? :-/
Ja jag brukar också ser mig själv som ett offer och anta en massa saker när jag umgås med folk som är deprimerade.
Intressant!
Han har inte problem med ögonkontakt,
Han har en massa olika nya idéer hela tiden men mer splittrat och blir inget av något, snarare än att han tar tag i en idé och genomför den.
Han hatar att prata om ?onödiga saker? / ?small talk?
Han har nästan lite manodepressiva drag. SUPERGLAD eller nere.
Han har även sagt att han har svårt att lyssna. Är det tråkigt och han inte är intresserad så ?zoomar han ut? haha
Ingen utredning vad jag vet,
Obs: han är från Ryssland så jag vet inte heller om det är några kulturkrockar som är bakomliggande också....
Nej jag förstår.
Hade en förredetta som hade fått lunginflammation, då hon inte ville träffas utgick jag från ingenstans att hon hatade mig och ville göra slut. Några dagar senare ringde hon och sa att hon var frisk och ville ses, jag blev jätteförbannad då hon ju klart sagt att hon ville göra slut, trots att hon inte sagt överhuvudtaget att vi gjort slut. Men då jag bara antog så måste det ju vara så att hon sårade mig.
Hej.
Nu vet jag inget om den här killen, men jag har ju själv gjort liknande saker som killen här gjorde. Jag har det man förut kallade aspergers syndrom, vilket linnebär att jag kan bli dränerad fysiskt och mentalt av umgänge med andra människor. Har jag umgåtts med människor, exempelvis på en fest eller på dagen, så kan jag behöva allt mellan några timmar till några dagars tid för återhämtning. Jag kan även drabbas av depressioner, från korta till lite längre sådana.
I mitt tidigare förhållande hade vi detta problem, där min sambo var väldigt social, och jag tyckte visserligen om umgänge, men behövde mycket tid ensam för att få samla energi och "få tyst i huvudet" efteråt. Då hade jag inte fått min diagnos ännu, så det blev ju givetvis många bråk om detta. Jag kunde heller inte förklara vad det berodde på. Jag älskade henne djupt, men förstår nu i efterhand att hon givetvis kände sig oälskad.
Det slutade väldigt illa med otrohet från hennes sida, och jag mådde väldigt dåligt. Jag skambelade mig själv. Men efter att ha genomgått utredningen och fick diagnosen, samt en massa samtal med psykolog har det lett till en större självförståelse och insikt:
Vissa människor har olika behov helt enkelt. Är man beredd att förstå sin partner och försöka mötas halvvägs kan man klara det. Är man däremot inte beredd att kompromissa eller förstå, ja då blir det svårt.
Du måste ta dig en funderare över hur mycket du älskar din partner, och vad du är beredd att göra för att få förhållandet att fungera. Kommer du fram till att det inte är värt det, så bör du lämna honom. Hur som helst kanske du inte behöver ta det personligt. Han kanske älskar dig djupt, men behöver tid ensam för att kunna orka?
Är det bra mellan er när det väl är bra då?
Det kan bero på många saker.
Depression.
Asperger (light)
Narcissism i olika grad (silent treatment/hot and cold/push and pull)
Mm mm
Svårt att veta för oss andra som inte ser allt.
Men försöker han binda dig till sig med tystnad som ett spel och få dig att vilja hjälpa och förstå för att sedan ägna sig åt nedbrytning (silent treatment) samtidigt som han gör dig beroende, om det känns som om du haft en golden period som sen förvandlas till varmt och kallt om vartannat, då skulle jag bara göra slut och gå min väg.
Jo om du läser trådstarten så verkade killen inte vara sig själv, detta övertolkade TS och bara antog att dom gjort slut, istället för att tänka att han kanske inte mår så bra. Sen blir hon fly förbannad över något hon själv antagit, istället för att tänka "Oj mitt plötsliga antagande om att vi gjort slut stämde visst inte".
Sen gör man dumma saker när man mår väldigt dåligt, kan vara svårt att tänka på andra när man knappt kan ta hand om sig själv.
Jag kan förstå att man inte orkar med att vara med någon som är sjuk, det är mest hela överanalysen om att han plötsligt skulle ha gjort slut som jag finner väldigt märklig.
Trevlig slutkommentar, kasta sten i glashus var min första tanke.