Anonym (Johanna) skrev 2018-04-20 02:23:20 följande:
Det är första gången jag är gravid och jag är 30 år. Jag bad min barnmorska att boka in NIPT direkt till mig. Jag ville inte ha ett jobbigt sannolikhetsresultat och jag ifrågasätter metoden/vetenskapligheten bakom KUB. Hon invände med att KUB är det som ?rekommenderas först? och att KUB också ger den ?anatononiska bilden?, en analys man inte får vid NIPT. Jag gav till sist med mig och fick sedan ett resultat på 1:5000.
Jaha? Enligt min MVC är det ett ?bra resultat?. Min väninna fick sämre än mig och går nu och är orolig. Vi har enats om att KUB är värdelöst och jag kommer att betala själv för NIPT nästa gång, i enighet med vad jag egentligen ville själv.
Känner faktiskt att jag ifrågasätter hela professionen som fortsätter med KUB trots att det uppenbarligen finns ett bättre test. Man behöver inte vara läkare för att förstå att en analys av de faktiska kromosomerna är säkrare än sammanvägningen av bild, blodprov och ålder. Är också kritisk till att informationen om hur KUB räknas ut är så knapphändig och att man på min MVC är uppenbart obekväm med att svara på frågor om det. Jag är nationalekonom och fullt kapabel att bedöma variablerna, dess viktning mm om funktionen gjordes tillgänglig.
KUB hade uppenbart en funktion innan NIPT då man kunde minska antalet fostervattenprov, som ju ger en liten risk för missfall. Nu finns NIPT, därmed har KUB spelat ut sin roll. Ska det behållas bör barnmorskorna vara ärliga med att det är en kostnadsfråga för landstinget snarare än ett vetenskapligt övervägande som ligger bakom de fortsatta rekommendationerna gällande KUB.
Håller med 100%
Nästa gång blir det nipt direkt, jag fick 1:1500 och det skulle ?jag inte oroa mig för? nähä... men vad drog ner resultatet, det kunde de precis som du nämner inte ens svara på. Jag undrar fortfarande varför jag fick 1:1500 när man kan få 1:20000, nu fick jag en frisk liten kille men i en värld där det finns teknik för ett mycket säkrare test också helt utan risker så borde kub tas bort. Finns ju inget som hindrar att man har 2st ultraljud ändå, ett i v.12-14 och ytterligare ett sedan mot mitten av graviditeten det som idag kallad rutinultraljud.