Inlägg från: EpicNurse |Visa alla inlägg
  • EpicNurse

Kommer mens eller ägglossning först efter missfall och varför går jag fortfarande upp i vikt...

Ja ägglossningen kommer först. Tidigast 10 dagar efter missfall så det kan vara därför du fick en liten blödning.

Annars är det vanligt att man blöder till med lite färskare blod efter 2 veckor.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Ta ett gravtest och se så du vet att det blir negativt. Efter 4-5 veckor bör det vara negativt. Annars ska du kontakta din gynmottagning.

• EpicNurse
    Allex skrev 2018-03-09 10:20:48 följande:

Hej! Tack för svar. Har ioförsig aldrig haft blödning innan min ägglossning...men kroppen kanske inte är helt som den ska efter missfallet.

Varför är det vanligt med färskare blod efter 2 veckor.... Vad syftar det till.... Varför kommer det?

Kan faktiskt inte svara på det. Brukar kunna backa upp mina svar men nu vet jag faktiskt inte. får ta reda på det. Det är information vi ger vid missfall och abort. Att man inte ska bli orolig om blödningen avtagit helt/minskat mycket och sedan kommer igen när det gått 10-14 dagar.
  • EpicNurse
    Anonym (Thilie) skrev 2018-03-09 10:41:28 följande:

Fast det är ett dåligt råd. Jag hade likadant, helt plötsligt nya blödningar som berodde på rester och sen en otrevlig infektion i livmodern som innebar en skrapning och massa medicin. Känns inte som nått ovanligt heller då jag nästan dagligen läser om tjejer som får problem efteråt med rester och där vårdpersonalen suckar över att de vill kolla varför och sen när rester upptäcks så oups. Man kan inte göra något åt missfall men det går kolla att allt kommer ut.

Ja men vänta nu här. Det är skillnad på blödning vid rester/infektion och bara lite ökad blödning.

När man har rester så beter sig blödning ofta på ett annat sätt. Skulle det dessutom vara en infektion Så brukar det illa, man har ont i magen, känner sig dålig och ofta får man feber. Men att blödningen går från bruna flytningar till rosa är absolut inte ett tecken på rester. Eller infektion.

Och efter 1-2 veckor efter ett missfall så finns det nästan alltid lite graviditetsprodukter kvar livmodern för det sista kommer ut med första mensen. Så ja, kollar man innan kroppen gjort sitt så finns det ofta ?rester?, men i flesta fall skulle kroppen klarat av det själv utan att det blir någon komplikation såsom infektion. Sen finns då undantagen där man har mycket rester kvar, ofta delar hinnsäcken eller moderkaksvävnad. Då får man konstiga blödningar som kan var lite smågryniga/klumpiga/slemmiga, eller rikliga. Dom luktar ofta illa om det gått mer än 2 veckor sedan missfallet/aborten. Då ska man söka gyn.

Så nej, det är inte ett dåligt råd om man har koll på resten, vilket vi har hos oss. Vad dom gör på din gynmottagning kan jag inte svara för, men vi har god kunskap om alla komplikationer och jobbar på ett lite annorlunda sätt med sjuksköterskor som är väldigt kompetenta och lägger ner mycket tid på att bedöma, undersöka och råda patienter. Det är väldigt sällan det blir fel.

Ts. Om du är orolig kan du alltid ringa din gynmottagning eller 1177 för rådgivning!
  • EpicNurse
    Allex skrev 2018-03-09 13:23:43 följande:

Tack för svar. Just nu är jag inte superorolig, var mest fundersam eftersom jag inte haft detta tidigare. Jag ville höra ifall andra stött på detta och om det är något jag behöver gå vidare med. Jag håller koll på blödningen och om det på något sätt förvärras, som du säger att man får ont, feber eller liknande då söker jag självklart vård. Sedan kan det vara bra att hålla koll på hur blödningen ser ut, färg, doft, klumpigt, slemmigt, grynigt osv som du skriver. Jag tror faktiskt på att kroppen fixar det mesta, inte allt men det mesta. Jag mår helt ok, blev mest fundersam. Kanske denna tråd kan hjälpa andra om de funderar över samma sak

Men du, en annan sak, om du vill och kan svara, varför går jag inte ner mina gravidkilon (2,5)? Jag gick upp snabbt under dessa få veckor jag hann vara gravid, gick tom upp lite till efter missfallet... Jag tänker - hormoner- och de har inte hunnit ställt om kroppen till "icke-gravid-mode" än.... Kan det vara så? Ge det mer tid så rättar det till sig? Eller? Vad säger din erfarenhet?

Det låter som att du har bra koll!

Ja du. Den kan absolut vara så som du säger. Kan det vara så att du tog det väldigt lugnt under tiden du var gravid? Att du faktiskt gick upp vikten i fett, inte bara vätska?
  • EpicNurse
    Anonym (....) skrev 2018-03-10 01:45:18 följande:

Nej, det är helt fel. Vet du varför vi har mens?

Man kan visst få en blödning vid tiden då man skulle ha mens trots att man inte haft ägglossning. Man har ca 10 ägglossningar per år men märker sällan när man inte har äl eftersom man oftast får mens ändå.
  • EpicNurse
    Anonym (....) skrev 2018-03-10 11:09:34 följande:

En blödning utan att man haft ägglossning är inte mens. Och en kvinna har alltid ägglossning före mens.

Det stämmer bra!

Men det ändrar inte på att man kan få en blödning vid tiden man normalt sett får mens, utan att märka skillnad för att blödningen kan vara exakt likadan som när man har mens.
  • EpicNurse
    Anonym (....) skrev 2018-03-10 11:24:42 följande:

Fortfarande inte mens.

Men gud! Vi vet.
  • EpicNurse
    Anonym (....) skrev 2018-03-10 13:05:40 följande:

Stenkoll? Har du löst hennes inlägg i dessa frågorna?

Det har nämligen jag och det är ungefär 50/50 rätt och fel. Det är inte att ha stenkoll.

Du var en dryg en!

Det enda jag gör på detta forumet är typ att förklara att man inte har riktig mens när man har p-piller, att man inte har någon menscykel när man nyss slutat med preventivmedel, just för att man inte har någon ägglossning att utgå ifrån, och att ?mens? utan ägglossning inte är riktig mens utan snarare en bortfallsblödning, och att det kan ta lång tid innan mensen kommer igång när man slutat med preventivmedel.

Så, den enda gången när jag för enkelhetens skull skrev mens istället för blödning så kommer någon anonym fjant och drygar sig.

Men tycker du att du mår bättre av att tramsa anonymt på forum så gör det, för all del Whatever floats your boat.
    Anonym (Lina) skrev 2018-03-10 13:08:45 följande:

Jag måste inflika här.

Epic Nurse har inte stenkoll. Jag har sett nicket i många trådar så nej.

Nicket (....) är det bara att strunta i. Denne person skriver i massa trådar och vägrar ge sig även om den har bevisat fel.

Hade gärna velat veta vad du syftar på när du menar att det jag skriver inte stämmer.
Svar på tråden Kommer mens eller ägglossning först efter missfall och varför går jag fortfarande upp i vikt...