Anonym (Thilie) skrev 2018-03-09 10:41:28 följande:
Fast det är ett dåligt råd. Jag hade likadant, helt plötsligt nya blödningar som berodde på rester och sen en otrevlig infektion i livmodern som innebar en skrapning och massa medicin. Känns inte som nått ovanligt heller då jag nästan dagligen läser om tjejer som får problem efteråt med rester och där vårdpersonalen suckar över att de vill kolla varför och sen när rester upptäcks så oups. Man kan inte göra något åt missfall men det går kolla att allt kommer ut.
Ja men vänta nu här. Det är skillnad på blödning vid rester/infektion och bara lite ökad blödning.
När man har rester så beter sig blödning ofta på ett annat sätt. Skulle det dessutom vara en infektion Så brukar det illa, man har ont i magen, känner sig dålig och ofta får man feber. Men att blödningen går från bruna flytningar till rosa är absolut inte ett tecken på rester. Eller infektion.
Och efter 1-2 veckor efter ett missfall så finns det nästan alltid lite graviditetsprodukter kvar livmodern för det sista kommer ut med första mensen. Så ja, kollar man innan kroppen gjort sitt så finns det ofta ?rester?, men i flesta fall skulle kroppen klarat av det själv utan att det blir någon komplikation såsom infektion. Sen finns då undantagen där man har mycket rester kvar, ofta delar hinnsäcken eller moderkaksvävnad. Då får man konstiga blödningar som kan var lite smågryniga/klumpiga/slemmiga, eller rikliga. Dom luktar ofta illa om det gått mer än 2 veckor sedan missfallet/aborten. Då ska man söka gyn.
Så nej, det är inte ett dåligt råd om man har koll på resten, vilket vi har hos oss. Vad dom gör på din gynmottagning kan jag inte svara för, men vi har god kunskap om alla komplikationer och jobbar på ett lite annorlunda sätt med sjuksköterskor som är väldigt kompetenta och lägger ner mycket tid på att bedöma, undersöka och råda patienter. Det är väldigt sällan det blir fel.
Ts. Om du är orolig kan du alltid ringa din gynmottagning eller 1177 för rådgivning!