• Allex

Kommer mens eller ägglossning först efter missfall och varför går jag fortfarande upp i vikt...

Hej! Jag hade missfall för 2 veckor sen idag. Missfallet yttrade sig som ett missfall, ingen fråga om det men.... Jag blödde i ca 5 dgr, lite mindre än en mens. Jag hade missfall för ett par år sedan och då var det i v 11, och då var det mer blod, mer kramper och mycket mer ont. Denna gång hände det i vecka 9. Ganska stor skillnad på mängden blod, inga kramper, inte lika ont utan mer molvärksont istället. Jag fick tyvärr denna gång se embryot.. det var jättejobbigt... Så, jag vet att det kom ut

Nu till frågan. Jag blödde i 5 dgr, följt av 2 dagars rosa sekret. Men igår.... Alltså på dag 13 (om dag 1 är första misssfallsdagen) blev det rosa igen. Idag är det mer blod men bara lite. Så jag funderar.... är detta min första mens efter missfallet? Men det känns ju konstigt om man tänker vad syftet med mensen är, att "skölja" ut slemhinna och ägg som inte blev befruktat. Jag "borde" enligt hur min cykel annars ser ut få ägglossning nu.

Visst kommer väl ägglossning först, sen mens?

Eller? Varför blöder jag nu.... Kom inte allt ut?

En annan konstig grej - jag går fortfarande upp i vikt. Borde jag inte gå ner nu när graviditeten är avslutad? Har inga andra gravidsymptom kvar...

• Svar på tråden Kommer mens eller ägglossning först efter missfall och varför går jag fortfarande upp i vikt...
  • EpicNurse

Ja ägglossningen kommer först. Tidigast 10 dagar efter missfall så det kan vara därför du fick en liten blödning.

Annars är det vanligt att man blöder till med lite färskare blod efter 2 veckor.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Ta ett gravtest och se så du vet att det blir negativt. Efter 4-5 veckor bör det vara negativt. Annars ska du kontakta din gynmottagning.

• Anonym (Sita)

Ägglossning kommer ju ca 2 veckor före mensen MEN det är inte säkert att man alltid har ägglossning, däremot kommer mensen ändå. Så det kan vara en mens utan ägglossning du fått.

• Allex
    EpicNurse skrev 2018-03-09 10:05:23 följande:

Ja ägglossningen kommer först. Tidigast 10 dagar efter missfall så det kan vara därför du fick en liten blödning.

Annars är det vanligt att man blöder till med lite färskare blod efter 2 veckor.

Hej! Tack för svar. Har ioförsig aldrig haft blödning innan min ägglossning...men kroppen kanske inte är helt som den ska efter missfallet.

Varför är det vanligt med färskare blod efter 2 veckor.... Vad syftar det till.... Varför kommer det?
  • Allex
    EpicNurse skrev 2018-03-09 10:06:21 följande:

Ta ett gravtest och se så du vet att det blir negativt. Efter 4-5 veckor bör det vara negativt. Annars ska du kontakta din gynmottagning.

Tack för svar, alltid skönt att någon läser och hjälper till Jag tog ett graviditetstest för ett par dagar sedan. Det var ett svagt streck, så hcg nivån har gått ner.
  • Allex
    Anonym (Sita) skrev 2018-03-09 10:07:26 följande:

Ägglossning kommer ju ca 2 veckor före mensen MEN det är inte säkert att man alltid har ägglossning, däremot kommer mensen ändå. Så det kan vara en mens utan ägglossning du fått.

Hej hej! Tack för svar. Javisst, ägglossning först... Jag tittade bakåt i mina cykler och om jag inte varit gravid så hade jag varit på ca dag 22 idag.... Jag har ca 29 dgrs lång cykel. Tänkte ifall kroppen fortfarande var inställd på mina gamla cykler liksom... Men det är ju mitti då..dag 22. Tänkte först ifall det varit dags för mens nu ..typ..
  • EpicNurse
    Allex skrev 2018-03-09 10:20:48 följande:

Hej! Tack för svar. Har ioförsig aldrig haft blödning innan min ägglossning...men kroppen kanske inte är helt som den ska efter missfallet.

Varför är det vanligt med färskare blod efter 2 veckor.... Vad syftar det till.... Varför kommer det?

Kan faktiskt inte svara på det. Brukar kunna backa upp mina svar men nu vet jag faktiskt inte. får ta reda på det. Det är information vi ger vid missfall och abort. Att man inte ska bli orolig om blödningen avtagit helt/minskat mycket och sedan kommer igen när det gått 10-14 dagar.
  • Anonym (Thilie)
    EpicNurse skrev 2018-03-09 10:36:01 följande:

Kan faktiskt inte svara på det. Brukar kunna backa upp mina svar men nu vet jag faktiskt inte. får ta reda på det. Det är information vi ger vid missfall och abort. Att man inte ska bli orolig om blödningen avtagit helt/minskat mycket och sedan kommer igen när det gått 10-14 dagar.

Fast det är ett dåligt råd. Jag hade likadant, helt plötsligt nya blödningar som berodde på rester och sen en otrevlig infektion i livmodern som innebar en skrapning och massa medicin. Känns inte som nått ovanligt heller då jag nästan dagligen läser om tjejer som får problem efteråt med rester och där vårdpersonalen suckar över att de vill kolla varför och sen när rester upptäcks så oups. Man kan inte göra något åt missfall men det går kolla att allt kommer ut.
  • Allex

Jag har tagit morgontempen nu när jag fick missfallet. Har i drygt 3 år tagit morgontempen och haft rätt bra koll på ägglossningen iomed det. Tyvärr blev jag sjuk (stämbandsinflammation) strax efter missfallet och har haft feber...så tempningen har inte riktigt varit "rätt". Mår bättre nu, så imorse tog jag den igen, den ligger ganska lågt nu, inte ägglossningslågt dock. Men, den kan ju sjunka inom några dagar och då vet jag ioförsig om det är ägglossning eller inte.

Det kanske är rester som ska ut...? Om det är det och om det går knas, så borde jag antingen få ont, blöda jätte mycket, kanske tom få feber om det nu är en infektion...eller?

• EpicNurse
    Anonym (Thilie) skrev 2018-03-09 10:41:28 följande:

Fast det är ett dåligt råd. Jag hade likadant, helt plötsligt nya blödningar som berodde på rester och sen en otrevlig infektion i livmodern som innebar en skrapning och massa medicin. Känns inte som nått ovanligt heller då jag nästan dagligen läser om tjejer som får problem efteråt med rester och där vårdpersonalen suckar över att de vill kolla varför och sen när rester upptäcks så oups. Man kan inte göra något åt missfall men det går kolla att allt kommer ut.

Ja men vänta nu här. Det är skillnad på blödning vid rester/infektion och bara lite ökad blödning.

När man har rester så beter sig blödning ofta på ett annat sätt. Skulle det dessutom vara en infektion Så brukar det illa, man har ont i magen, känner sig dålig och ofta får man feber. Men att blödningen går från bruna flytningar till rosa är absolut inte ett tecken på rester. Eller infektion.

Och efter 1-2 veckor efter ett missfall så finns det nästan alltid lite graviditetsprodukter kvar livmodern för det sista kommer ut med första mensen. Så ja, kollar man innan kroppen gjort sitt så finns det ofta ?rester?, men i flesta fall skulle kroppen klarat av det själv utan att det blir någon komplikation såsom infektion. Sen finns då undantagen där man har mycket rester kvar, ofta delar hinnsäcken eller moderkaksvävnad. Då får man konstiga blödningar som kan var lite smågryniga/klumpiga/slemmiga, eller rikliga. Dom luktar ofta illa om det gått mer än 2 veckor sedan missfallet/aborten. Då ska man söka gyn.

Så nej, det är inte ett dåligt råd om man har koll på resten, vilket vi har hos oss. Vad dom gör på din gynmottagning kan jag inte svara för, men vi har god kunskap om alla komplikationer och jobbar på ett lite annorlunda sätt med sjuksköterskor som är väldigt kompetenta och lägger ner mycket tid på att bedöma, undersöka och råda patienter. Det är väldigt sällan det blir fel.

Ts. Om du är orolig kan du alltid ringa din gynmottagning eller 1177 för rådgivning!
Svar på tråden Kommer mens eller ägglossning först efter missfall och varför går jag fortfarande upp i vikt...