• cosinus

Feberkramper

Sunshinegirl skrev 2018-03-07 18:59:05 följande:

Jag ger henne Ipren zup som febernedsättande, dock får hon bara var 6e timme enligt instruktionerna och febern stiger efter 4 timmar.. :(

Varva med alvedon. Alvedon hjälper inte alls lika bra på mina barn med hög feber men det håller iaf nere det värsta tills man får ge ipren igen.

Sen har jag från flera sjukvårdshåll fått höra att det är bättre att ge flytande än supp. Verkningsgraden ska vara högre. Brukade göra i ordning medicinsprutor inför natten och lägga i rätt ordning (så det blev varvat alvedon och ipren) och så ställa väckare för när de fick ges.

Inte haft feberkrampande barn själv men två av fyra har lätt kommit upp i väldigt höga temperaturer.

Sen handlar det lite om att acceptera att man hela tiden kommer vara rädd. Min ena fick under många år extremt svåra falsk krupp anfall. Oftast helt utan förvarning (alltså han somnade frisk) Snittade 1 i månaden från sep till maj och det var alltid bara att kasta sig i bilen och köra mot akuten. Tills läkarna sa att nu får ni inte köra längre, ni ska ta ambulans. Så skräcken kan jag förstå. Man vara hela tiden på helspänn och det var först när han blivit stor nog att sluta och jag insåg att en viss typ av hosta orsakade panikångest hos mig som jag förstod hur djäkla spänd man varit under flera år.
Svar på tråden Feberkramper