• Cadencee

Biomamman...

I höstas var vi under två tillfällen och köpte kläder i rätt storlek till sambons son. Nu har han i princip inget kvar utan kläderna som finns är 1 storlek mindre. Alla kläder som passar är hos biomamman. Det har tydligen varit så här under 2 årr som de levt skilda. De har hela och bra kläder när de åker från sin pappa men när de kommer från henne är det kläder som inte passar eller är trasiga. Det gäller framför allt sonen då. Har dottern "finare" kläder (alltså hela och rena) ligger dom på torktumlaren en vecka sen får hon nästan panik om hon inte får mer sig dom tillbaks till mamman. Hur ska sambon lösa detta? Samarbetet funkar inte av olika anledningar och det är i omgångar ofta tjaffs.

• Svar på tråden Biomamman...
  • NELJ

Jag förstår problemet, har haft lite samma om än inte så konsekvent. Jag tror inte det är illvilja från pappans sida utan att han bara inte tänker sig för. Jag skickar ofta hem barnen i kläder de kommit i. Och blir det så att jag plötsligt inte har några jeans t.ex. utan bara mjukisbyxor eller inga tjockare tröjor för barnen kommit hem flera veckor i rad i tunna långärmade t-shirts (med fula superhjältetryck på) så har jag pratat med pappan och bytt tillbaka några plagg.

Har ni pratat med mamman? Det är väl rätt lätt att bara säga att ni köpt några nya plagg som ni gärna får hem igen och att hon får tillbaka några plagg som kommer ifrån henne? Man behöver ju inte börja med att anklaga henne för att lägga beslag på det ni köpt.

• Villblimamma

Hej alla ruvare! tjuvtestat så här ser resultatet . ser ni två streck ? kan det vara plus? Jag har haft brunnaflytningar sen igår ruvdag 6 och ville därför testa . blev chockad och se två streck efter typ 5 min . den översta test är från idag ruvdag 7 och den nedre är från igår ruvdag 6.

tack på för hand

• Cadencee
    annabellelee skrev 2018-03-08 06:22:04 följande:

Sätt på kläderna barnen hade är de kom dagen då ni byter med mamman?

Som sagt de klär på sig själva så känns inte snällt att säga att de får gå upp och byta om till "rätt" kläder. Där lägger säkerligen mamman fram kläderna åt dom
  • Cadencee
    NELJ skrev 2018-03-08 06:36:53 följande:

Jag förstår problemet, har haft lite samma om än inte så konsekvent. Jag tror inte det är illvilja från pappans sida utan att han bara inte tänker sig för. Jag skickar ofta hem barnen i kläder de kommit i. Och blir det så att jag plötsligt inte har några jeans t.ex. utan bara mjukisbyxor eller inga tjockare tröjor för barnen kommit hem flera veckor i rad i tunna långärmade t-shirts (med fula superhjältetryck på) så har jag pratat med pappan och bytt tillbaka några plagg.

Har ni pratat med mamman? Det är väl rätt lätt att bara säga att ni köpt några nya plagg som ni gärna får hem igen och att hon får tillbaka några plagg som kommer ifrån henne? Man behöver ju inte börja med att anklaga henne för att lägga beslag på det ni köpt.

Detta är inte hela historien men jo hon "lägger beslag" på kläderna i rätt storlek. Hon gör nämligen allt för att göra livet surt för min sambo och använder allt hon kan inklusive barnen
  • Brumma

Hur surt det än är så får man se till att skicka barnen i samma kläder de kom i. Trist, men nödvändigt när föräldern beter sig såhär. Vi hade samma problem och fick, tyvärr, bli stenhårda på "mammakläder vs pappakläder". Helst hade vi viljat barnet kunde ta med sig favoritkläderna hem till mamma men det fungerade helt enkelt inte.

Så länge ni fortsätter skicka barnen i "era" kläder kommer de fortsätta försvinna. Mamman behöver ju inte heller köpa nya kläder som passar - det fixar ju ni..

Ni får förklara problemet för barnet, även om det känns jobbigt.

• Brumma
    Villblimamma skrev 2018-03-08 07:02:50 följande:

Hej alla ruvare! tjuvtestat så här ser resultatet . ser ni två streck ? kan det vara plus? Jag har haft brunnaflytningar sen igår ruvdag 6 och ville därför testa . blev chockad och se två streck efter typ 5 min . den översta test är från idag ruvdag 7 och den nedre är från igår ruvdag 6.

tack på för hand

Hej villblimamma.

Du råkade posta i fel tråd (om du väntar på svar kan det vara bra att veta ;) )

Lycka till :)
  • Cadencee
    Brumma skrev 2018-03-09 14:51:18 följande:

Hur surt det än är så får man se till att skicka barnen i samma kläder de kom i. Trist, men nödvändigt när föräldern beter sig såhär. Vi hade samma problem och fick, tyvärr, bli stenhårda på "mammakläder vs pappakläder". Helst hade vi viljat barnet kunde ta med sig favoritkläderna hem till mamma men det fungerade helt enkelt inte.

Så länge ni fortsätter skicka barnen i "era" kläder kommer de fortsätta försvinna. Mamman behöver ju inte heller köpa nya kläder som passar - det fixar ju ni..

Ni får förklara problemet för barnet, även om det känns jobbigt.

Det jobbiga är väl också att vi inte riktigt har koll på vad barnen har för kläder när de kommer. Dottern sköter sig själv men hon får som sagt panik om inte "mammatröjan" kommer med tillbaka (något vi reagerat på) sonen däremot tar ju det han vill ha på sig. Jag/vi har ingen aning om ifall han slänger kläder i tvättkorgen eller sådär heller.
  • Brumma
    Cadencee skrev 2018-03-09 16:10:28 följande:

Det jobbiga är väl också att vi inte riktigt har koll på vad barnen har för kläder när de kommer. Dottern sköter sig själv men hon får som sagt panik om inte "mammatröjan" kommer med tillbaka (något vi reagerat på) sonen däremot tar ju det han vill ha på sig. Jag/vi har ingen aning om ifall han slänger kläder i tvättkorgen eller sådär heller.

Fast då får ni ju se till att lösa det.

När barnen klär av sig på btresdagen så ha en speciell plats i garderoben eller liknande där de lägger sina kläder. Sedan är det de kläderna som tas på nästa byresdag.

Ta ansvar för det ni kan ta ansvar för.
  • Cadencee
    Brumma skrev 2018-03-09 18:46:14 följande:

Fast då får ni ju se till att lösa det.

När barnen klär av sig på btresdagen så ha en speciell plats i garderoben eller liknande där de lägger sina kläder. Sedan är det de kläderna som tas på nästa byresdag.

Ta ansvar för det ni kan ta ansvar för.

Då dom lägger sig själva så funkar inte det. Pojken kan som slänga det antingen i sin tvättkorg bredvid sängen, eller på golvet eller på golvet o badrummet i värsta fall. Inte ens säkert jag hinner tvätta kläderna till nästa gång
  • Brumma
    Cadencee skrev 2018-03-09 20:03:19 följande:

Då dom lägger sig själva så funkar inte det. Pojken kan som slänga det antingen i sin tvättkorg bredvid sängen, eller på golvet eller på golvet o badrummet i värsta fall. Inte ens säkert jag hinner tvätta kläderna till nästa gång

Söker ni verkligen efter lösningar?

För du verkar ha anledningar till att inget fungerar till det mesta..

Ni kommer inte kunna få mamman att skicka tillbaka rätt kläder - speciellt inte om ni själva inte kan se till att rätt kläder kommer med hem till mamman igen.. Så lösningen måste ju ske från er sida, utan inblandning från mamman.

Påminn, kolla av, påminn igen. Och påminn lite till..

Säger barnen inte godnatt till er? Är ni inte hemma på kvällarna? Ni vet inte vilka kläder de har när de kommer och har ingen koll när de lägger sig? Vill ni inte lösa det så lös det inte men VILL ni lösa problemet får ni ju ändra lite svårt det som leder till att det inte fungerar.

Vill ni tväta kläderna innan - då påminner ni barnen att lägga i en gemensam tvätthögen den enda kvälmening och slänger in det direkt dagen efter. Är kläderna oj att använda igen - påminn att lägga i en påse som hänger på dörren till rummet, lägga på stol bredvid sängen eller vad som fungerar i ert hem. Men ni måste ju se till att NI vet vilka kläder barnen kom i innan ni kan begära samma sak från mamman..
  • mammalovis
    Cadencee skrev 2018-03-08 08:13:13 följande:
    Som sagt de klär på sig själva så känns inte snällt att säga att de får gå upp och byta om till "rätt" kläder. Där lägger säkerligen mamman fram kläderna åt dom
    För det första får du prata med barnen så de kan hjälpa till! Den dag de kommer hem påminner ni om att samla ihop kläderna från mamma. Den dag de åker påminner ni om att ta på mammakläderna. Visst lite mer bök blir det ju. För barnens del kan det ju vara smart att märka upp era kläder med namn och ett p för pappa. Så gör vi med sambons tös. Hon är nu 13 år, men väldigt mycket kläder fastnar ändå hos mamman, då vi kanske mer har vardagskläder och hon börjat bli mån om vad hon har till skolan. Så ibland gör vi ett race och går igenom garderoben, samtidigt som vi rensar ur urvuxet. Då det inte funkat förr har vi skapat en klädlista i datorn. Efter vi kollat får hon hem till mamma och leta, sedan kan det ta flera besök senare innan hon lyckats påbörja uppgiften.

Väljer barnen kläder från er får de packa ner dem i skolväskan och ta med. I värsta fall får ni väl ta kort på dem på avresedagen och skicka en påminnelse kvällen innan.
  • Cadencee
    Brumma skrev 2018-03-09 23:25:53 följande:

Söker ni verkligen efter lösningar?

För du verkar ha anledningar till att inget fungerar till det mesta..

Ni kommer inte kunna få mamman att skicka tillbaka rätt kläder - speciellt inte om ni själva inte kan se till att rätt kläder kommer med hem till mamman igen.. Så lösningen måste ju ske från er sida, utan inblandning från mamman.

Påminn, kolla av, påminn igen. Och påminn lite till..

Säger barnen inte godnatt till er? Är ni inte hemma på kvällarna? Ni vet inte vilka kläder de har när de kommer och har ingen koll när de lägger sig? Vill ni inte lösa det så lös det inte men VILL ni lösa problemet får ni ju ändra lite svårt det som leder till att det inte fungerar.

Vill ni tväta kläderna innan - då påminner ni barnen att lägga i en gemensam tvätthögen den enda kvälmening och slänger in det direkt dagen efter. Är kläderna oj att använda igen - påminn att lägga i en påse som hänger på dörren till rummet, lägga på stol bredvid sängen eller vad som fungerar i ert hem. Men ni måste ju se till att NI vet vilka kläder barnen kom i innan ni kan begära samma sak från mamman..

Anledningen till att vi in e har riktigt koll är just att vi inte bryr oss om vems kläder som är vems. Förutom just när han enbart kommer tillbaka med för små kläder. Jag ser ju det när jag tvättar. Att det inte finns några kläder till sonen.
  • Brumma
    Cadencee skrev 2018-03-10 08:21:35 följande:

Anledningen till att vi in e har riktigt koll är just att vi inte bryr oss om vems kläder som är vems. Förutom just när han enbart kommer tillbaka med för små kläder. Jag ser ju det när jag tvättar. Att det inte finns några kläder till sonen.

Jo jag förstår det - så är det med våra gemensamma också. Men med bonus har det inte gått just pga att det blir så - kläderna vi köpt försvinner och det som kommer tillbaka passar inte eller är trasigt.. Och när det inte fungerar får man göra något åt saken.

Ni har uppmärksammat att det är ett problem, och ni vill hitta ett sätt att lösa problemet - då kan ni inte fortsätta på ett sätt som uppenbarligen inte fungerar.

Vill ni inte hitta en lösning?
  • GravidFetaMorsan

Såhär håller mamman på till sambons barn med.. Jag köper nytt varje månad för det finns inget att ta på barnen några kläder..

Så nu har jag börjat med att tvätta dagen efter barnen kommit å ser till att dom kläderna är i garderoben, resten tar jag bort dagen innan dom åker..

Sen vet jag inte om det ena barnet packar sin väska med kläder för i början försvann det mer kläder. Men mu när jag börjat göra såhär så har det funkat. Det dom kommer i åker dom i oxå.

• annabellelee
    Cadencee skrev 2018-03-10 08:21:35 följande:

Jag förstår att det är det smidigaste för er. Men funkar det inte så får ni ju tänka om. Svårare är det inte. Eller så köper ni nytt varje månad, bara att välja.
  • BlueOrchid

Känner igen mig lite med vår biomamma. Vi provade i flera år att alltid skicka dem i fina kläder på bytesdagen. Vi brukade även köpa fina extra kläder i rätt storlekar och skicka med så att de kunde ha fint/passande hela mammaveckan.. De påsarna glömdes bort och barnen fick aldrig syn på dem. Började misstänka att hon lämnade tillbaka dem så provade även att ta bort etiketterna.. Ändå ingen skymt av kläderna. De kläder vi skickade barnen i försvann lika spårlöst. Barnen har själva varit förtvivlade ett flertalet gånger pga. Henne slarvighet. Under sina veckor fortsatte hon att skicka dem i för stort/för litet/sjavigt tillbaka till oss. Inte för att hon är elak utan för att hon har noll engagemang. Hur vi vet det är alla gånger vi sprungit på dem och efter att ha sett i deras ipads.. Då barnen filmar/fotar mer eller mindre varje dag.

Jag blev helt tokig inombords många gånger men insåg att det är helt ohållbart så min lösning var att köpa ett gäng basic tshirts, tröjor och byxor som jag vet att barnen gillar men som inte är kostsamt. Jag vet hur de funkar så jag lägger dem synligast/överst på de platser i deras garderober där jag vet att de väljer sina kläder.. Vissa gånger har jag även tagit bort lite dyrare plagg som jag vet att barnen (och vi) tycker lite extra mycket om så att de inte finns i garderoben på bytesdagen. Tips! Sen har vi nog turen att bonusarna själva har börjat förstå att de inte kan ta med sig saker de är rädda om för att det tappas bort i mammans hem. Det har även hänt att de ringt biomamman och informerat henne om att hon ej får tvätta det eller det plagget då de hellre vill att det tvättas hos pappan så hon ej krymper/förstör det. Hur hemskt ändå?

Är det mindre barn det rör sig om så är det ju samma taktik egentligen? Köp ett gäng kläder som du kan skicka i som är snygga, hela och rena men som inte är hela världen om de inte kommer tillbaka. Plocka ihop på hyllor extra tröjor och sådant som ser ?trevligare? ut de gånger bio glömmer på förskola/skola.. Vi har ett litet lager med biokläder som vi kan skicka i om de blivit skickade till oss utan ex. Tröja men behöver tröja veckan efter ;) Ett tag körde jag även på att behålla allt hon skickade barnen i och skicka dem i helt nytt och på så sätt kanske kunna ?få bort? allt i fel storlekar/med fläckar som ej gått bort osv från hennes hem. Ha ha. Funkade sådär. Även provat åren innan att alltid skicka tillbaka dem i samma kläder biomamman skickade dem i men vi insåg efter ett tag hur elakt det var mot barnen som började bli stora och förstod..

Lycka till, sjukt svårt- jag vet men det blir lättare när de blir äldre och själva förstår.

• BlueOrchid

Förlåt, läste igenom tråden först efter att jag svarat. Förstår nu att barnen är lite större? Vet du,- hur jobbigt det än är för en själv: Om de är så stora och accepterar för små kläder varje gång de åker till er, då får de ha det hos er också. Reflekterar dem inte själva över det? Det kommer en dag annars då det sker och då får man tyvärr säga rakt upp och ner att de får ta lite eget ansvar själva också. Jag skämdes enormt de gånger vi gjorde något med barnen och de hade biomamman-kläder på sig men med tiden måste man lära sig att stänga av det. Tar lite tid och sedan får man nog börja prata lite mer öppet och rakt med barnen och kanske säga rakt ut: men x eller y, den där tröjan ser lite liten ut.. Vad hände med den där fina du hade förra veckan du åkte från oss? Åh. Vi har nästan ingenting kvar. Kan du inte kolla om du kan ta med några i den här x storleken som vi köpt nästa gång för nu har vi snart inga kläder kvar? Det är såklart inte barnens ansvar men om de är så stora tänker jag och kommunikationen med mamman ej fungerar..

• Ess
    Cadencee skrev 2018-03-09 20:03:19 följande:
    Skicka dem i samma skitiga kläder då. Dagen innan bytet så lägger ni fram "mammakläderna" och ser till att de tar dem på sig på morgonen vid bytet.
Svar på tråden Biomamman...