• Cadencee

Biomamman...

I höstas var vi under två tillfällen och köpte kläder i rätt storlek till sambons son. Nu har han i princip inget kvar utan kläderna som finns är 1 storlek mindre. Alla kläder som passar är hos biomamman. Det har tydligen varit så här under 2 årr som de levt skilda. De har hela och bra kläder när de åker från sin pappa men när de kommer från henne är det kläder som inte passar eller är trasiga. Det gäller framför allt sonen då. Har dottern "finare" kläder (alltså hela och rena) ligger dom på torktumlaren en vecka sen får hon nästan panik om hon inte får mer sig dom tillbaks till mamman. Hur ska sambon lösa detta? Samarbetet funkar inte av olika anledningar och det är i omgångar ofta tjaffs.

• Svar på tråden Biomamman...
  • Cadencee

Mamman gör som hon vill ändå tyvärr. Det är viktigare att grejer från henne kommer tillbaka än tvärtom.

• Cadencee
    senalena skrev 2018-03-07 18:43:33 följande:

Varför skicka med dem? Barnen har väl en uppsättning hos mamman, det enda de behöver ha på bytesdag är ju kläderna de har på sig.

Precis och dom kläderna är i rätt storlek. När det sen är byte kommer han i kläder som är storleken mindre.
  • Cadencee
    mammalovis skrev 2018-03-07 18:37:55 följande:

Jag är rädd för att ni får göra en nystart med klädinköp. De kläder barnet åker i till skolan på bytesdagen är antingen oömma kläder ni inte är rädda om eller tillhörande det hemmet de ska till. Så bytesdagen får de för små kläderna följa med dit dem tillhör i värsta fall. Någon gång kanske polletten trillar ner.

Jag har i många år servat pappan med kläder då hon ibland haft en väska med extra med sig. Sedan några år har jag krävt att han har vardagskläder och mössa/vantar hos sig då hon är över natt några gånger per månad. Innan dess har mycket kläder fastnat hos pappan i månader eller aldrig kommit tillbaka. Finkläder som han fått låna har hon fått klättra i och kommer trasiga tillbaks, vilket är skittrist. Så nu åker hon i pappakläder (innekläder) och de tvättas och tas på nästa gång. Hinner de inte tvättas får hon antingen komma ihåg att packa ner våra i skolväskan när hon byter på kvällen/morgonen eller gå i de hon hade sist från pappa oavsett hur rena/smutsiga de är. Han vet om att hon har brist på vissa plagg, så då har jag frånsagt mig ansvaret. Vad gäller ytterkläder får hon ta ett begagnat set vinterkläder till pappa då han fått för sig att måla och andra oömma aktiviteter som förstört kläder.

Jag gissar att mamman tar fram kläderna åt barnen men här får de plocka fram kläder själva som de vill ha på sig.
  • Cadencee
    aerial skrev 2018-03-07 18:57:05 följande:

Jag och mitt ex har bra samarbete men har varsin garderob och så delar vi på ytterkläder. Inte för att vi inte klarar av att skicka med kläder fram och tillbaka utan för att det är smidigast så. Vi byter på förskolan så är ju skönt att slippa släpa på massa grejer dit.

Dom har också varsinn garderob. Men härifrån åker dom med rätt storlek på kläder, hela osv. Sen när de kommer från mamman är det iallafall för sonen i fel storlek och sen blir kläderna kvar där. Och samma visa veckan därpå.
  • Cadencee
    annabellelee skrev 2018-03-08 06:22:04 följande:

Sätt på kläderna barnen hade är de kom dagen då ni byter med mamman?

Som sagt de klär på sig själva så känns inte snällt att säga att de får gå upp och byta om till "rätt" kläder. Där lägger säkerligen mamman fram kläderna åt dom
  • Cadencee
    NELJ skrev 2018-03-08 06:36:53 följande:

Jag förstår problemet, har haft lite samma om än inte så konsekvent. Jag tror inte det är illvilja från pappans sida utan att han bara inte tänker sig för. Jag skickar ofta hem barnen i kläder de kommit i. Och blir det så att jag plötsligt inte har några jeans t.ex. utan bara mjukisbyxor eller inga tjockare tröjor för barnen kommit hem flera veckor i rad i tunna långärmade t-shirts (med fula superhjältetryck på) så har jag pratat med pappan och bytt tillbaka några plagg.

Har ni pratat med mamman? Det är väl rätt lätt att bara säga att ni köpt några nya plagg som ni gärna får hem igen och att hon får tillbaka några plagg som kommer ifrån henne? Man behöver ju inte börja med att anklaga henne för att lägga beslag på det ni köpt.

Detta är inte hela historien men jo hon "lägger beslag" på kläderna i rätt storlek. Hon gör nämligen allt för att göra livet surt för min sambo och använder allt hon kan inklusive barnen
  • Cadencee
    Brumma skrev 2018-03-09 14:51:18 följande:

Hur surt det än är så får man se till att skicka barnen i samma kläder de kom i. Trist, men nödvändigt när föräldern beter sig såhär. Vi hade samma problem och fick, tyvärr, bli stenhårda på "mammakläder vs pappakläder". Helst hade vi viljat barnet kunde ta med sig favoritkläderna hem till mamma men det fungerade helt enkelt inte.

Så länge ni fortsätter skicka barnen i "era" kläder kommer de fortsätta försvinna. Mamman behöver ju inte heller köpa nya kläder som passar - det fixar ju ni..

Ni får förklara problemet för barnet, även om det känns jobbigt.

Det jobbiga är väl också att vi inte riktigt har koll på vad barnen har för kläder när de kommer. Dottern sköter sig själv men hon får som sagt panik om inte "mammatröjan" kommer med tillbaka (något vi reagerat på) sonen däremot tar ju det han vill ha på sig. Jag/vi har ingen aning om ifall han slänger kläder i tvättkorgen eller sådär heller.
  • Cadencee
    Brumma skrev 2018-03-09 18:46:14 följande:

Fast då får ni ju se till att lösa det.

När barnen klär av sig på btresdagen så ha en speciell plats i garderoben eller liknande där de lägger sina kläder. Sedan är det de kläderna som tas på nästa byresdag.

Ta ansvar för det ni kan ta ansvar för.

Då dom lägger sig själva så funkar inte det. Pojken kan som slänga det antingen i sin tvättkorg bredvid sängen, eller på golvet eller på golvet o badrummet i värsta fall. Inte ens säkert jag hinner tvätta kläderna till nästa gång
  • Cadencee
    Brumma skrev 2018-03-09 23:25:53 följande:

Söker ni verkligen efter lösningar?

För du verkar ha anledningar till att inget fungerar till det mesta..

Ni kommer inte kunna få mamman att skicka tillbaka rätt kläder - speciellt inte om ni själva inte kan se till att rätt kläder kommer med hem till mamman igen.. Så lösningen måste ju ske från er sida, utan inblandning från mamman.

Påminn, kolla av, påminn igen. Och påminn lite till..

Säger barnen inte godnatt till er? Är ni inte hemma på kvällarna? Ni vet inte vilka kläder de har när de kommer och har ingen koll när de lägger sig? Vill ni inte lösa det så lös det inte men VILL ni lösa problemet får ni ju ändra lite svårt det som leder till att det inte fungerar.

Vill ni tväta kläderna innan - då påminner ni barnen att lägga i en gemensam tvätthögen den enda kvälmening och slänger in det direkt dagen efter. Är kläderna oj att använda igen - påminn att lägga i en påse som hänger på dörren till rummet, lägga på stol bredvid sängen eller vad som fungerar i ert hem. Men ni måste ju se till att NI vet vilka kläder barnen kom i innan ni kan begära samma sak från mamman..

Anledningen till att vi in e har riktigt koll är just att vi inte bryr oss om vems kläder som är vems. Förutom just när han enbart kommer tillbaka med för små kläder. Jag ser ju det när jag tvättar. Att det inte finns några kläder till sonen.
Svar på tråden Biomamman...