• Cadencee

Biomamman...

I höstas var vi under två tillfällen och köpte kläder i rätt storlek till sambons son. Nu har han i princip inget kvar utan kläderna som finns är 1 storlek mindre. Alla kläder som passar är hos biomamman. Det har tydligen varit så här under 2 årr som de levt skilda. De har hela och bra kläder när de åker från sin pappa men när de kommer från henne är det kläder som inte passar eller är trasiga. Det gäller framför allt sonen då. Har dottern "finare" kläder (alltså hela och rena) ligger dom på torktumlaren en vecka sen får hon nästan panik om hon inte får mer sig dom tillbaks till mamman. Hur ska sambon lösa detta? Samarbetet funkar inte av olika anledningar och det är i omgångar ofta tjaffs.

• Svar på tråden Biomamman...
  • MissMagnolia

Ha olika garderober? Dela bara vissa dyrare ytterkläder och skor. kläderna barnet har på sig vid bytet skickas tillbaka direkt vid nästa byte.

Märk med klisterlappar med barnets namn och nån figur (typ filur namnlappar)

Då kan ni säga ?skicka tillbaka alla kläder märkta med våra lappar, tack?

• neaaaak

Vi delar absolut inget eller jo förresten barnen har ett par vinterstövlar som dom alltid går i dom följer även med till pappan. Annars har vi 2 helt olika uppsättningar med ALLT även till dagis. Jag försökte va snäll i början men det glömdes saker, försvann saker och hälften kom tillbaka. Nu bestämmer jag alltid vad barnen har på sig den dagen dom åker till sin pappa och det är exakt samma kläder som dom kom i :)

Det här med att märka kläder och be om att få tillbaka det som är märkt det funkade inte alls i mitt fall.Tog även kort ibland på vad dom hade på sig. Men även det nekade han till att ha.

• Cadencee

Mamman gör som hon vill ändå tyvärr. Det är viktigare att grejer från henne kommer tillbaka än tvärtom.

• mammalovis

Jag är rädd för att ni får göra en nystart med klädinköp. De kläder barnet åker i till skolan på bytesdagen är antingen oömma kläder ni inte är rädda om eller tillhörande det hemmet de ska till. Så bytesdagen får de för små kläderna följa med dit dem tillhör i värsta fall. Någon gång kanske polletten trillar ner.

Jag har i många år servat pappan med kläder då hon ibland haft en väska med extra med sig. Sedan några år har jag krävt att han har vardagskläder och mössa/vantar hos sig då hon är över natt några gånger per månad. Innan dess har mycket kläder fastnat hos pappan i månader eller aldrig kommit tillbaka. Finkläder som han fått låna har hon fått klättra i och kommer trasiga tillbaks, vilket är skittrist. Så nu åker hon i pappakläder (innekläder) och de tvättas och tas på nästa gång. Hinner de inte tvättas får hon antingen komma ihåg att packa ner våra i skolväskan när hon byter på kvällen/morgonen eller gå i de hon hade sist från pappa oavsett hur rena/smutsiga de är. Han vet om att hon har brist på vissa plagg, så då har jag frånsagt mig ansvaret. Vad gäller ytterkläder får hon ta ett begagnat set vinterkläder till pappa då han fått för sig att måla och andra oömma aktiviteter som förstört kläder.

• senalena

Varför skicka med dem? Barnen har väl en uppsättning hos mamman, det enda de behöver ha på bytesdag är ju kläderna de har på sig.

• aerial

Jag och mitt ex har bra samarbete men har varsin garderob och så delar vi på ytterkläder. Inte för att vi inte klarar av att skicka med kläder fram och tillbaka utan för att det är smidigast så. Vi byter på förskolan så är ju skönt att slippa släpa på massa grejer dit.

• Cadencee
    senalena skrev 2018-03-07 18:43:33 följande:

Varför skicka med dem? Barnen har väl en uppsättning hos mamman, det enda de behöver ha på bytesdag är ju kläderna de har på sig.

Precis och dom kläderna är i rätt storlek. När det sen är byte kommer han i kläder som är storleken mindre.
  • Cadencee
    mammalovis skrev 2018-03-07 18:37:55 följande:

Jag är rädd för att ni får göra en nystart med klädinköp. De kläder barnet åker i till skolan på bytesdagen är antingen oömma kläder ni inte är rädda om eller tillhörande det hemmet de ska till. Så bytesdagen får de för små kläderna följa med dit dem tillhör i värsta fall. Någon gång kanske polletten trillar ner.

Jag har i många år servat pappan med kläder då hon ibland haft en väska med extra med sig. Sedan några år har jag krävt att han har vardagskläder och mössa/vantar hos sig då hon är över natt några gånger per månad. Innan dess har mycket kläder fastnat hos pappan i månader eller aldrig kommit tillbaka. Finkläder som han fått låna har hon fått klättra i och kommer trasiga tillbaks, vilket är skittrist. Så nu åker hon i pappakläder (innekläder) och de tvättas och tas på nästa gång. Hinner de inte tvättas får hon antingen komma ihåg att packa ner våra i skolväskan när hon byter på kvällen/morgonen eller gå i de hon hade sist från pappa oavsett hur rena/smutsiga de är. Han vet om att hon har brist på vissa plagg, så då har jag frånsagt mig ansvaret. Vad gäller ytterkläder får hon ta ett begagnat set vinterkläder till pappa då han fått för sig att måla och andra oömma aktiviteter som förstört kläder.

Jag gissar att mamman tar fram kläderna åt barnen men här får de plocka fram kläder själva som de vill ha på sig.
  • Cadencee
    aerial skrev 2018-03-07 18:57:05 följande:

Jag och mitt ex har bra samarbete men har varsin garderob och så delar vi på ytterkläder. Inte för att vi inte klarar av att skicka med kläder fram och tillbaka utan för att det är smidigast så. Vi byter på förskolan så är ju skönt att slippa släpa på massa grejer dit.

Dom har också varsinn garderob. Men härifrån åker dom med rätt storlek på kläder, hela osv. Sen när de kommer från mamman är det iallafall för sonen i fel storlek och sen blir kläderna kvar där. Och samma visa veckan därpå.
Svar på tråden Biomamman...