• Anna60

Ska sharia få tillämpas i svensk domstol?

För några år sen ville en talesman för muslimerna införa muslimska banker. Muslimer betalar inte ränta, har jag läst nånstans. Att särbehandla ett folk, ha andra regler och lagar för dom, är hejdlöst. Och den där kärringen bör överhuvudtaget inte få uttala sig och representera svenska folket. 

• Anna60
    hipsterpappan skrev 2018-03-05 09:45:24 följande:
    Hon är väldigt tydlig med sin agenda i det här klippet och skrämmande att hon kanske snart sitter i vår riksdag

" target="_blank">

Tror nog att hon kommer bli avsatt. Vi bor i ett västerländskt land, och våra lagar ska gälla. Sånt här spär på främlingsfientligheten - begriper hon inte det?
  • Anna60
    AndreaBD skrev 2018-03-05 09:53:54 följande:
    Hon är väl redan avsatt, det stod något om det längre ner? 
    Som nämndeman kommer hon nog inte kunna arbeta som mer. Men hon verkar inte bli avsatt från partiet.

Lena Egelin säger sig ha fått kännedom om domen, som kom den 19 februari, i fredags. Nu kan formuleringarna leda till att nämndemännen entledigas.

Kärringen är livsfarlig. Ge oss 20 år så är vi ett muslimskt land med en massa märliga lagar där kvinnan är fullständigt skyddslös. Och enligt henne får man inte heller gå till polisen - man ska lösa misshandel inom familjen. Hon är ju fullständigt rabiat!
  • Anna60

Två nämndemän ansåg att mannen skulle frias, medan en nämndeman och rådmannen ville se en fällande dom. I sådana lägen döms det mildaste straffet ut, alltså friades mannen.

Nu har domen överklagats till hovrätten.

En av de som ville fria – centerpartisten Ebtisam Aldebe – har kandiderat till riksdagen och sagt att hon tycker att svenska lagar borde anpassas till muslimer som bor i Sverige. Hon har också förespråkat sharialagar i Sverige.

Han kommer utan tvivel bli dömd i hovrätten - de kommer inte göra samma misstag. Men blir nog bara böter. Och sen bor dom ihop igen. Fritt fram för ny misshandel alltså.

• Anna60
    cb66 skrev 2018-03-05 11:27:45 följande:
    Det finns redan banker utan ränta i Sverige, det är inte enbart islam eller den kulturen som anser att räntor är fel. Att vi får olika affärsmodeller till Sverige från andra länder är något vi har levt med länge. De flesta finansiella system vi lever med idag kommer från andra länder. Liksom en massa andra sätt att göra affärer, driva varuhus eller utförsäljningar.

Det bästa är att vi själva väljer om vi vill acceptera kulturförändringar som dessa eller om vi vill behålla vårt svenska sätt att göra affärer, här är det konsumenten som bestämmer.

Vårt svenska banksystem med enorma vinster till aktieägarna och dålig service till kunderna har vi själva valt.
    Vad säger du!? Vilka banker då? Jag har aldrig hört talas om banker utan ränta, det är ju DET dom lever på. Tala gärna om det för mig så flyttar jag mitt bolån!
  • Anna60
    cb66 skrev 2018-03-05 13:25:58 följande:
    jak.se/

Dom lever inte på ränta men medlemsavgifter, sen är de medlemsfinansierade så det blir inga utdelningar till rika ägare.

www.svd.se/47-miljarder-i-utdelning--for-tre-...

Sen kan man tycka vad man vill om detta men det är ett annat sätt att finasiera lån.  

Detta har inget med ämnet att göra, svensk lagstiftning skall gälla och oavsett om det är högerextremister eller muslimer som är nämndemän så får det inte lägga egna värderingar i domarna - helt sjukt!

Egentligen borde vi avskaffa hela nämndemannasystemet, udda att vanligt folk utan juridisk utbildning ska få avgöra rättsfall.
    Sista nu, sen övergår vi i Topic: Efter en dom i Patent- och marknadsdomstolen får JAK inte längre kalla sig en räntefri bank eller använda ordet lånekostnad istället för ränta.
Svar på tråden Ska sharia få tillämpas i svensk domstol?