• seliiiina

Hemsk Svärmor

Jag vet inte vem jag ska prata med just nu därför skriver jag här så jag kanske får lite ro i kroppen gravid v.37 snart dags.Jag och min sambo har varit tillsammans i 6 år och väntar nu vårat andra barn tillsammans. Jag har haft problem med min svärmor sen vi träffades men lagt mycket åt sidan låtit hon vinna för lugnets skull. men nu har hon verkligen sjunkigt lågt och jag vill helst inte ha något med hon att göra.I söndags fick vårat första barn 40 graders feber och

blev plötsligt väldigt sjuk. Jag är hemma med havandeskap penning så jag tar han om mitt barn hemma på måndagen men det är tufft mycket spring med vätska/medicin. jag har mycket foglossning och förvärkar nu, svullen och trött. Ber min sambo vara hemma tisdagen oxh hjälpa till då min ork ej finns. Det tycke inte min svärmor att han skulle och sa att han skulle åka och jobba. så det hon sedan säger är på grund av att min sambo hjälpte till hemma i 2dygn när mitt barn var som sjukast. - Ni kommer aldrig klara av att ta han om ett barn till. - Graviditet är ingen sjukdom. jag var inte där när hon sa detta och är besviken och ledsen att hon säger något sådant åt sitt eget barn min sambo.

som ni läser lägger hon sig ofta i hur vi ska göra saker och när osv tror hon kan bestämma över våran familj.

Förra året var min son mycket sjuk också 40 grader i 4 dygn. jag sa då att det är dags att fara till vårdcentralen och kolla så allt är bra och det tyckte hon inte man kan inte springa på vårdcentralen så fort ett barn har feber då kan soc bli inblandade. vilken tur vi inte lyssna på hon ändå för han hade kraftig öron inflammation. Men vem säger så ska jag nli rädd för att åka in när hon säger så eller Nej jag lyssnar inte ett skit på hon.

Och sen när hon har betett sig så här ber hon aldrig om ursäkt utan försöker köpa oss dom har mycket pengar och tror uppenbarligen man kan köpa folk.

jag känner att min relation till min sambo blir sämre av det här är hans mamma men jag vill inte ha något med hon att göra.

så jobbigt att det skulle bli så här nu har ingen ro i min kropp pch ska snart föda.

vad ska jag göra lägga allt åt sidan eller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-02 15:28
    vänta på en ursäkt eller be hon fara åt.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-03-02 15:35
    ursäkta för särskrivningar och mellanslag här och var min mobil kruppar..

• Svar på tråden Hemsk Svärmor
  • seliiiina
    FragaUgglan skrev 2018-03-04 16:14:45 följande:

varför ger ni henne så mycket utrymme? Bor ni hos henne eller?

vi bor brevid varann ja. hon knackar inte när hon kommer kliver bara på. har dock börjat låsa dörren alltid.
  • seliiiina

Jag mår fruktansvärt dåligt av det här. Har gråtit i ett dygn är rädd att bli själv. har dessutom feber nu så jag åkte till förlossningen och kolla så allt såg bra ut med bebisen. hjärtljuden var höga inget under 165 och som högst 203. jag är stress och bebisen med.Dom tyckte att allt såg bra ut ändå men kunde inte säga att det gör det sen. - inte speciellt lugnande svar-

• Workingmom

Jag har en mamma som är precis likadan mot min bror och hans sambo. Tror de är bittra för att de själv anser att de biter ihop och tar en massa saker fast de inte vill.

Men lyssna inte på hennes åsikt. Du ska absolut inte bry dig om hennes omogna kommentarer kring ert liv.

Säg bara till henne att olika människor gör på olika sätt.

Be din man sätta ner foten! Det är ju dig/ert liv och er ensak. Ingen annans!

• Physalis

Ts det ser ut som att din sambo försöker prata med sin mamma. Jättebra ju. Se nu bara till att sluta läsa deras konversationer, det är hans mamma så han får hantera detta. Han får hålla allt sånt där utom ditt hörhåll, vare sig det handlar om hennes åsikter om att han är hemma och hjälper dig eller såna där smskonvos.

Du är fullt upptagen med en jobbig graviditet.

Bara en sak, eftersom du redan läst det där så kan du tala om för sambon att sluta snacka skilsmässa med sin mamma. Skulle det komma till den punkten så är det mellan er tills ni tillsammans bestämmer er för att meddela omgivningen, hon har inget med såna funderingar att göra.

Korrekturläser som en kratta
  • Annaodaniel

Lider med dig. Vet allt om hemska svärmödrar, har en själv ????. Är i ungefär samma sits som dig. Är sambo med min kille sen vi blev tillsammans i princip, alltså drygt 4,5 år. Nu väntar vi vårt andra barn och går in i v37 idag. Vi har en dotter på 2 år. Till skillnad från dig sa jag upp bekantskapen med hans familj 2 månader efter att vårt första barn fötts. Går inte in i några detaljer men svärmor gick över alla gränser och la sig i vår relation, ekonomi och till slut olika beslut vi tagit gällande dottern. När jag var gravid med första barnet försökte jag ha ett allvarligt samtal med henne att hon skulle backa och inte lägga sig i vårt liv, men det hjälpte inte. I hennes ögon fanns det inget som hon inte hade att göra med, trots att det gällde vår familj. Nyckeln till ditt problem är din sambo, det är han som måste sätta gränser för sin mamma. Prata med honom, diskutera igenom var dina gränser går, vad du tycker bara rör er osv. Misstänker att din svärmor är dominant och kanske tom styr hela familjen. Har din sambo några syskon som har familj, blandar hon sig i där oxå? Du har valt ett liv med din sambo och inte hans mamma och du ska därför inte behöva ta ständiga konflikter, kritik osv från henne. Givetvis ska din sambo vabba när ert äldre barn är sjuk, du har nog med en svår graviditet som kan ta musten ur vem som helst. Har oxå svår foglossning och det är självklart att min sambo fått vabba när vår dotter varit sjuk. Jag kan varken lyfta och knappt gå (sitter i rullstol). För oss gick det så långt att hans mamma nästan krossat vårt förhållande och vi blev tvungna att gå i familjeterapi i ett halvår när dottern var nyfödd. Han tog en paus från sin familj i 6 månader för att vi skulle få chans att läka ihop och han skulle få träna på att sätta gränser från sin familj. De har en relation idag, jag är ej inblandad, men den är begränsad och han säger ifrån så fort gon försöker lägga sig i eller har synpunkter på hur saker sköts i vår familj. Han mår mycket bättre idag och är starkare och har kommit till insikt att hans mamma kanske inte är helt frisk eller iaf har osunt intresse för sånt som hon inte har att göra med. Tyvärr kan du inte göra något åT situationen, utan det är din sambo som måste sätta som måste börja sätta gränser. Stort lycka till med både svärmor och bebis ??

• Gina43

TS, får du hjälp för ditt mående av MVC? Om inte, se till att tala om för dem hur du mår. Du kanske kan få prata med någon som kan hjälpa dig att för egen del sätta upp lite känslobarriärer och gränser dör du behöver dem, som ett stöd för dig?

Det är väldigt bra stt din man tar diskussionen med sin mamma, men sms är inte riktigt utformat för den sortens budskap och jag skulle råda honom att träffa henne för att prata om saken istället, med målsättningen att de möts någonstans i hur de ska förhålla sig till varandra i sin relation. Samtidigt behöver du backa från detta och ägna dig åt att må bättre i din graviditet. Det är viktigt - du ska inte dra på dig en depression nu.

Jag tycker mig läsa att svärmor går i försvar och ser sig som ett offer, ger skuldkänslor. Inte helt ovanligt, så din sambo får lägga förväntningarna och bemötandet därefter.

• Gina43
    seliiiina skrev 2018-03-04 18:53:51 följande:

vi bor brevid varann ja. hon knackar inte när hon kommer kliver bara på. har dock börjat låsa dörren alltid.

Åh vad jobbigt det låter. Varför bor ni bredvid varandra? Bor ni på deras mark? På sikt kanske nu behöver lite fysisk distans, dvs flytta.
  • Annaodaniel

Kan tipsa dig om att de flesta kommuner erbjuder familjeterapi helt gratis ett par gånger. Det är nyttigt att få prata igenom era problem och ta hjälp av en familjerådgivare. Även kyrkan kan erbjuda denna typ av hjälp mot en symbolisk summa. Stort lycka till!

Svar på tråden Hemsk Svärmor