Inlägg från: Annaodaniel |Visa alla inlägg
  • Annaodaniel

Hemsk Svärmor

Lider med dig. Vet allt om hemska svärmödrar, har en själv ????. Är i ungefär samma sits som dig. Är sambo med min kille sen vi blev tillsammans i princip, alltså drygt 4,5 år. Nu väntar vi vårt andra barn och går in i v37 idag. Vi har en dotter på 2 år. Till skillnad från dig sa jag upp bekantskapen med hans familj 2 månader efter att vårt första barn fötts. Går inte in i några detaljer men svärmor gick över alla gränser och la sig i vår relation, ekonomi och till slut olika beslut vi tagit gällande dottern. När jag var gravid med första barnet försökte jag ha ett allvarligt samtal med henne att hon skulle backa och inte lägga sig i vårt liv, men det hjälpte inte. I hennes ögon fanns det inget som hon inte hade att göra med, trots att det gällde vår familj. Nyckeln till ditt problem är din sambo, det är han som måste sätta gränser för sin mamma. Prata med honom, diskutera igenom var dina gränser går, vad du tycker bara rör er osv. Misstänker att din svärmor är dominant och kanske tom styr hela familjen. Har din sambo några syskon som har familj, blandar hon sig i där oxå? Du har valt ett liv med din sambo och inte hans mamma och du ska därför inte behöva ta ständiga konflikter, kritik osv från henne. Givetvis ska din sambo vabba när ert äldre barn är sjuk, du har nog med en svår graviditet som kan ta musten ur vem som helst. Har oxå svår foglossning och det är självklart att min sambo fått vabba när vår dotter varit sjuk. Jag kan varken lyfta och knappt gå (sitter i rullstol). För oss gick det så långt att hans mamma nästan krossat vårt förhållande och vi blev tvungna att gå i familjeterapi i ett halvår när dottern var nyfödd. Han tog en paus från sin familj i 6 månader för att vi skulle få chans att läka ihop och han skulle få träna på att sätta gränser från sin familj. De har en relation idag, jag är ej inblandad, men den är begränsad och han säger ifrån så fort gon försöker lägga sig i eller har synpunkter på hur saker sköts i vår familj. Han mår mycket bättre idag och är starkare och har kommit till insikt att hans mamma kanske inte är helt frisk eller iaf har osunt intresse för sånt som hon inte har att göra med. Tyvärr kan du inte göra något åT situationen, utan det är din sambo som måste sätta som måste börja sätta gränser. Stort lycka till med både svärmor och bebis ??

• Annaodaniel

Kan tipsa dig om att de flesta kommuner erbjuder familjeterapi helt gratis ett par gånger. Det är nyttigt att få prata igenom era problem och ta hjälp av en familjerådgivare. Även kyrkan kan erbjuda denna typ av hjälp mot en symbolisk summa. Stort lycka till!

Svar på tråden Hemsk Svärmor