Inlägg från: Anonym (Boendestödjare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Boendestödjare)

Boendestöd,när behövs det?

Det behövs om man t.e.x har svårt att få struktur på sin tillvaro. Kan inte planera in saker som städ, disk, tvätt, matlagning och inköp av mat. Kommer inte igång med det som ska göras. Klarar inte att sköta ekonomin och planera en budget t.e.x.

Helt enkelt har svårt att få ihop vardagen.

Behoven ser olika ut. Ibland är jag den " motorn" som behövs för att komma igång med saker som behöver göras. Att diska t.e.x kan kännas övermäktigt för många och disken bara hamnar i stora högar som känns ännu värre att ta itu med. Då lägger vi tillsammans upp en plan för att få det gjort utan att det känns omöjligt. Och om man t.e.x bokar tvättstuga men aldrig kommer dit så bokar vi den tillsammans på den dagen jag kommer och får tvätten gjord. Att planera vad som behöver handlas och göra i handlingen tillsammans är vanligt att få stöd i.

Att betala räkningar och planera sin ekonomi så man har pengar kvar hela månaden är också vanligt att vi stöttar med.

Om du har problem med att få din vardag att fungera med det som bör göras så kan det vara så att du har behov av det stödet. Ta emot och prova och se om det passar dig.

Anonym (Greta) skrev 2018-03-02 11:15:12 följande:

Jag har boendestöd och för mig är det i huvudsak ett psykosocialt stöd utifrån att jag har psykisk ohälsa och även annan sjukdom som försvårar för mig att träffa andra människor eller göra saker.

Jag har inte alls svårt att planera eller strukturera eller komma igång. Boendestödjaren hjälper mig snarare att inte ha så orimligt höga krav på mig själv.

Hej Greta. Undrar bara lite över hur ditt stöd ser ut och vad du får stöd med? I mitt arbete så har jag många med psykisk ohälsa och en del som inte klarar att t.e.x gå till affären ensam. Eller inte klarar att ta sig till arbete/skola själv. Men däremot så har jag ingen som jag bara ska vara sällskap åt utan det behovet uppfyller t.e.x en kontaktperson som gör sociala saker som bio, bad och bowling t.e.x.

Därför undrar jag lite över vad du och din boendestödjare gör? Hoppas du inte tar illa upp av min fråga men undrar lite över hur olika det kanske kan vara beroende på var man bor?
Svar på tråden Boendestöd,när behövs det?