• Anonym (M)

Boendestöd,när behövs det?

Jag har aldrig haft boendestöd men hört talas om det, jag vet inte om jag behöver det är osäker, vad ska man ha svårt för för att behöva det?

Jag är extremt envis att *jag kan själv!* Ska tilläggas så jag kan tycka saker är värre än jag erkänner.

Vem har kunskap/ erfarenhet?

• Svar på tråden Boendestöd,när behövs det?
  • Anonym (Boendestödjare)

Det behövs om man t.e.x har svårt att få struktur på sin tillvaro. Kan inte planera in saker som städ, disk, tvätt, matlagning och inköp av mat. Kommer inte igång med det som ska göras. Klarar inte att sköta ekonomin och planera en budget t.e.x.

Helt enkelt har svårt att få ihop vardagen.

• Anonym (Testat)

Det är som boendestödjare säger. Du behöver inte vara helt säker på vad du vill utan kan testa (om du blir beviljad) om du känner att det inte fungerar kan du säga upp det när som helst, det är inte mer med det.

• Anonym (M)
    Anonym (Testat) skrev 2018-03-01 20:09:44 följande:

Det är som boendestödjare säger. Du behöver inte vara helt säker på vad du vill utan kan testa (om du blir beviljad) om du känner att det inte fungerar kan du säga upp det när som helst, det är inte mer med det.

Ah ok, beviljas jag så har jag enligt de uppenbarligen behovet av det men jag tvivlar på det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2018-03-01 17:10:50 följande:

Det behövs om man t.e.x har svårt att få struktur på sin tillvaro. Kan inte planera in saker som städ, disk, tvätt, matlagning och inköp av mat. Kommer inte igång med det som ska göras. Klarar inte att sköta ekonomin och planera en budget t.e.x.

Vad räknas som svårt? Stressat är det mesta men det är ju normalt.
  • Anonym (livet ska vara lätt)

Om du upplever att du har svårt att planera, inköp, betalningar, städning eller tex samtal till myndighet kan en boendestödjare hjälpa dig.
    Hur mycket och hur länge stödet behövs varierar.

• Anonym (Bipolär)
    Anonym (M) skrev 2018-03-01 20:17:09 följande:

Vad räknas som svårt? Stressat är det mesta men det är ju normalt.

Svårt som i att man inte vet var man ska börja och att man blir som handlingsförlamad av sin stress istället för att ta tag i saker. Tror jag iaf!
  • Anonym (Testat)
    Anonym (M) skrev 2018-03-01 20:16:24 följande:

Ah ok, beviljas jag så har jag enligt de uppenbarligen behovet av det men jag tvivlar på det.

Varför skulle du ha det? Jag har provat och det funkade inte för mg men jag är glad att jag testade ändå.

Behoven ser olika ut. Ibland är jag den " motorn" som behövs för att komma igång med saker som behöver göras. Att diska t.e.x kan kännas övermäktigt för många och disken bara hamnar i stora högar som känns ännu värre att ta itu med. Då lägger vi tillsammans upp en plan för att få det gjort utan att det känns omöjligt. Och om man t.e.x bokar tvättstuga men aldrig kommer dit så bokar vi den tillsammans på den dagen jag kommer och får tvätten gjord. Att planera vad som behöver handlas och göra i handlingen tillsammans är vanligt att få stöd i.

Att betala räkningar och planera sin ekonomi så man har pengar kvar hela månaden är också vanligt att vi stöttar med.

Om du har problem med att få din vardag att fungera med det som bör göras så kan det vara så att du har behov av det stödet. Ta emot och prova och se om det passar dig.

• Anonym (Greta)

Jag har boendestöd och för mig är det i huvudsak ett psykosocialt stöd utifrån att jag har psykisk ohälsa och även annan sjukdom som försvårar för mig att träffa andra människor eller göra saker.

Jag har inte alls svårt att planera eller strukturera eller komma igång. Boendestödjaren hjälper mig snarare att inte ha så orimligt höga krav på mig själv.

Anonym (Greta) skrev 2018-03-02 11:15:12 följande:

Jag har boendestöd och för mig är det i huvudsak ett psykosocialt stöd utifrån att jag har psykisk ohälsa och även annan sjukdom som försvårar för mig att träffa andra människor eller göra saker.

Jag har inte alls svårt att planera eller strukturera eller komma igång. Boendestödjaren hjälper mig snarare att inte ha så orimligt höga krav på mig själv.

Hej Greta. Undrar bara lite över hur ditt stöd ser ut och vad du får stöd med? I mitt arbete så har jag många med psykisk ohälsa och en del som inte klarar att t.e.x gå till affären ensam. Eller inte klarar att ta sig till arbete/skola själv. Men däremot så har jag ingen som jag bara ska vara sällskap åt utan det behovet uppfyller t.e.x en kontaktperson som gör sociala saker som bio, bad och bowling t.e.x.

Därför undrar jag lite över vad du och din boendestödjare gör? Hoppas du inte tar illa upp av min fråga men undrar lite över hur olika det kanske kan vara beroende på var man bor?
  • Anonym (Anna)

Min är dum i huvudet. Kontakta henne 2 v sedan och ej hört av sig ännu. Skulle komma i fredags. Kom ej. 

• Anonym (A)
    Anonym (Boendestödjare) skrev 2018-03-01 17:10:50 följande:
    +1
  • USA111

Min läser ej sms. Vi skulle ha praktik möte eller jag skulle ha det .då frågade hon mig hur det gått. Jag sa men har ju messat dig det var inställt,.: sen säger hon samma sak om en jäkla lampa hon sagt 8 ggr och jasså sr du med outlander mnah allå det har du sagt förut

Svar på tråden Boendestöd,när behövs det?