Inlägg från: RJEL |Visa alla inlägg
  • RJEL

ändra föräldraledighet ?? tips

Har en fråga.
    Jag har sagt ett datum till mitt jobb som jag kommer gå på mammaledighet. Vilket är 2veckor innan bf.
    Jag känner nu att jag skulle vilja gå en månad innan. Känner att de kommer bli riktigt jobbigt att jobba så länge.

Kan man höra av sig till chefen och säga att man ändrat sig eller är det det bestämda datumet som gäller? Måste ja bli sjukskriven för att få gå tidigare än vad som är sagt?

• Svar på tråden ändra föräldraledighet ?? tips
  • RJEL
    Anotherone skrev 2018-02-26 17:56:07 följande:

Enligt lag ska du ansöka om föräldraledighet senast 2 mån innan. Kollektivavtal kan ge andra regler, tex 3 mån. Så om det är minst 2 mån kvar kan du absolut göra en ny ledighetsansökan. Ofta brukar chefer vara rätt tillmötesgående när det handlar om att man ska ha barn!

De är ca 2 månader och 3 veckor till bf.
    Hur lägger man fram de på bästa sätt att man vill gå tidigare än vad man tidigare sagt
  • RJEL

Kollade och om jag vill gå 2 veckor tidigare än sagt så är det om 1 månad och 3 veckor. Vilket inte blir 2månader innan ledighet.
    Men jag kan väl endå förklara och se om det går bra.
    Jag jobbar som personligassistent och det är ensamarbete och man sover på jobbet. Så vill helst inte att de sätter igång när jag är på jobbet och de kan bli svårt att någon kan komma o ta över så snabbt om jag måste åka till förlossningen.
    Samt att de börjar bli väldigt tungt o jobbigt med magen nu.

• RJEL

Jag har inga tunga lyft i mitt jobb och heller inga risker. Därav jan jag inte söka gravidpenning

Dom har en ersättare för mig redan. Grejen är bara om hon kan starta 2 veckor tidigare än sagt. Så jag ska kolla imorgon med min chef.

Svar på tråden ändra föräldraledighet ?? tips