Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som gör äd 2018!

Linsi skrev 2018-03-14 19:10:04 följande:

Jag tvivlar inte alls på att jag skulle se barnet som mitt. Precis som du säger så får man ju uppleva hela graviditeten. 

Men som sagt sambon är inte där - jag hoppas verkligen han kommer att ändra sig. Barn är för mig mycket viktigare än gener. 

Vi har bara fått veta att sambon har nersatt antal, men vet inte så mycket om kvaliteten på dem. Men jag frågade läkaren på vitanova om det gick att använda sambons spermier trots att de uppenbarligen inte är av toppkvalitet och han skrev att de kollar fragmentering och ser om chanserna blir nedsatta pga detta.

Hur har era försök gått?

Själva donationsdelen gick toppenbra hos AvaClinic !

Vi fick 13 ägg av donatorn, 12 blev befruktade, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS (kromosomtest) på 8st embryon och 7 var normala kromosommässigt. Så det var toppenresultat enligt läkaren. 2 blastos sattes in och 5 till frysen.

Men nu är problemet att jag har immunproblem. Har gjort immunutredning i Aten och fått konstaterat koagulationssjukdom samt överaktivt immunförsvar så jag behöver en hel del mediciner för att lyckas få barn, och trots den immunmedicinering jag hade så blev det missfall (ofostrig graviditet). 5 naturliga missfall med egna ägg och spermier och 1 nu efter dubbeldonation så totalt 6st. Så vi har nu varit på en annan klinik och tagit fler immunprover. Väntar nu på provsvar som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Men vi har 5 blastosar kvar i frysen som sen ska sättas in ett i taget när jag fått tillräckligt med immunbehandling.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-14 20:09:00 följande:

som om det inte är nog med allt annat - ska kroppen bråkas med dig ytterligare?!

Hoppas verkligen att du får rätt medicinering så att ni får ert barn snart.

Ava kliniker finns väl i lite olika länder eller?! Vart är ni?

Hur kommer det sig att ni valde just den kliniken?

Ava är en kedja, finns både i Finland, Ryssland och Lettland. Vi valde AvaClinic i Riga, Lettland för det är lätt att ta sig dit (flyget tar 1 timme från Arlanda) och finns också båt. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Sen använder de euro, man behöver inte söka visum och det var lätt att få kontakt med kliniken. Man går bara in på deras hemsida en vardag under kontorstid och börjar chatta med någon av deras koordinatorer. Jag kan rekommendera Veronika, hon har jag kontakt med, hon är jättebra. Svarar snabbt på alla frågor.
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-14 22:27:10 följande:

Tack - det lutar åt Köpenhamn för vår del. Vi bor i Malmö. Men jag har en lista på olika kliniker och ava är med där :)

Lycka till oavsett vilken klinik ni väljer men skulle absolut råda alla som funderar på ÄD att först låta mannen göra sperm dna fragmentationstestet, inget annat test duger ! Inga andra spermatest visar hela sanningen. Kan INTE göras i Sverige.

Så kolla först upp om kliniken ni funderar på erbjuder detta test, annars reser ni till en annan klinik för att göra det testet först. Så slipper ni riskera att slänga bort en massa pengar i onödan på lönlösa försök om spermierna är för dåliga, så det blir dåliga embryon.

Både spermier och ägg måste vara bra för att det ska bli bra slutresultat dvs många embryon som är normala kromosommässigt

Jag kan också rekommendera PGS (kromosomtest på dag 5, det gjorde vi i Riga).

Lycka till !
  • UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-06 19:24:32 följande:

Hej!

Vi är inne i svängen sedan länge och hunnit med 9 insättning m ÄD många minus, två plus som blev MA och nu missfall i förra v(v 6) . Kämpigt! men har några blasto kvar i frys

4 st.. man börjar ju fundera på om man måste ge upp?

Hur orkar man?

Har du gjort PGS på era embryon hos AvaClinic i Riga. Vi går på samma klinik och har gjort PGS. Man kan ju annars få missfall pgr av embryon som är onormala kromosommässigt.

Var har du gjort immunutredning?

Har du gjort KIR-test? LAD-test? Hysto med inplantationssnitt?  Det finns mer att pröva om man inte lyckas trots IL, pred, Fragmin och Trombyl. Dessa mediciner funkade inte för mig heller trots embryon som var normala efter PGS, så jag har nu tagit fler tester hos Dr Gorgy i London och fick då veta att jag har för låga LADresultat. Så nu ska jag göra LIT behandling 2ggr och sen ta om LAD igen.

Har man låga LAD så kommer det inte fungera med endast IL, korison, Fragmin och Trombyl man måste ha LIT också för att höja nivåerna av blockerande antikroppar i kvinnans kropp annars går det inte.
  • UndrandeSökare
    Sara761 skrev 2018-03-17 14:36:30 följande:
    Hej!

Har tagit immunprover i Sverige med extra prover i Riga sedan immunprover i Ryssland inkl hysto m impl snitt.

Detta var hos Ava Peter. Har ej kollat KIR el LAD. Vet ej vad det är. Men måste man inte hitta något avvikande i första hand för att sedan se om man bör ta fler prover?

När ska ni köra på m nytt försök? Ni hade frysta i Riga va?

Vad kostar lit och lad behandling? I England?

Har ej testat spermier för fragmentering mm för att de säger i Riga att iomed att det blir SP många fina blasto är det ej troligt att det är fel på spermier. Men man undrar ju...
    Nej, man behöver inte hitta något avvikande för att göra en utredning.
    LAD, KIR etc. Det räcker att man gjort insättningar av embryon med immunmedicinerering som misslyckats. Går det inte trots bra embryon och IL, kortison, Fragmin och Trombyl, så är det något mer som är fel helt enkelt.
    Då gör man en utredning och tar prover som inte tagits förut som tex LAD, KIR, DQ-alfa, etc

Man börjar med att ringa kliniken, prata med sekreteraren och boka en tid för besök hos läkaren på kliniken i London. Så reser man dit och tar man alla prover där samma dag Telnr:0044 20 7224 1880   Man måste ringa och boka tid, man kan inte boka tid via mail (jag försökte, men de svarar inte på mail). Efter man bokat tid så mailar kliniken ett patientformulär som man fyller i och mailar tillbaka till dem innan man reser dit. Man kan resa billigt till London tex med Ryanair.

Här hittar du Dr Gorgys kliniks hemsida:
    www.fertility-academy.co.uk/

Här kan du läsa mer om proverna:
    www.fertility-academy.co.uk/immune-testing/

Prislista för 2018:
    www.fertility-academy.co.uk/fees/

Enda sättet att få veta om det är något fel på spermierna är att göra sperm dna fragmentationstestet. Vi blir lätt gravida naturligt, men efter 5 naturliga graviditeter och missfall varje gång trots IL, kortison, Fragmin och Trombyl den 5e gången, så reste vi till AvaClinic Riga och gjorde Sperm dna fragmentationstest och fick veta att det fanns både dnafel och fragmentationsfel.

Så även om jag jättelätt blev gravid med hans spermier så skulle de aldrig leda till några levande födda barn. Så jag råder er att göra det spermatestet, finns inte i Sverige, endast utomlands. Om spermierna är för dåliga så får man göra dubbeldonation som vi gjort. Om spermierna är bra så vet ni att det är inte det som är problemet. Dessutom kan ni göra PGS på de embryon som ni nu har i frysen i Riga för att sålla bort de som är onormala kromosommässigt eftersom de bara blir minus eller missfall. När det gäller barnlöshet så måste man utgå från uteslutningsmetoden och utesluta alla möjliga felfaktorer, det är det vi håller på med nu.

Ja, vi har 5 frysta embryon som är normala kromosommässigt enligt PGS och kommer nu efter vi fick veta att LAD var för lågt, göra LIT 2ggr med en månad mellan och sedan göra om LAD-testet igen för att se att det ökat tillräckligt mycket
    och sen därefter göra nästa insättning med mycket högre odds att lyckas.

Leukocyte Antibody Detection (LAD)

This test requires a sample of blood from both the prospective mother (or gestational carrier) and another person (usually the prospective father). It measures the levels of blocking antibodies in the prospective mother?s blood to samples of white cells from the prospective father. Low levels of blocking antibodies are associated with higher rates of miscarriage and implantation failure.

HLA-DQ Alpha Testing

The test determines which DQ Alpha markers your body cells carry. To achieve the best results, this test is usually carried out for both the prospective mother and the prospective father. This is because where the prospective mother and father carry very similar markers, there is an increased chance that their embryos may carry identical markers to the mother. In that case, there may be an increased rate of implantation failure and/or miscarriage. This can be due to an increased immune response which may become more aggressive with each successive attempted implantation of a DQ Alpha matching embryo.

Källa:www.fertility-academy.co.uk/immune-testing/

• UndrandeSökare

Linsi- Man kan rent teoretiskt försöka med kvinnans egna ägg till hon är MAX 45 år, men efter 35 minskar chanserna mycket, och efter 40 är det mycket få som lyckas med egna ägg. Man kan bli gravid men det blir bara missfall.

Jag fick 5 missfall med egna ägg trots bra amh i 40-års åldern. Vi gjorde sen sperm dna fragmentationstestet och insåg att vi måste använda spermadobation. Vi blev rådda av läkaren i Riga att göra dubbeldonation direkt för det ökar chanserna enormt att få en 20-årings ägg.

Om man ska göra ivf med egna ägg efter 40, så tycker jag man ska absolut ta ut dem, befrukta och sen göra PGS på dem. Är de då onormala kromosommässigt så kastas de (endast normala sätts in). Är ALLA onormala så är det dags att byta till Äggdonation.

Men slösa inte bort tiden, vissa kliniker tex i Danmark gör inte donation efter kvinnan fyllt 45år alla hennes embryon i frysrn kastas då, dvs vill du få mer än 1 barn så har du bråttom om du vill till Danmark. Riga har max 50år.

• UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-20 07:22:24 följande:

Myran - exakt den känslan om att bli mamma har jag. Att familjen ska bestå av fler än min sambo och jag.

Vi ska på spa kring påsk. Känns som ett bra tillfälle att i lugn och ro prata igenom vilka alternativ vi har.

UndrandeSökande - tack för din input. Så kunnig och villig att dela med dig av dina erfarenheter.

Varsågod, inte alla klniker gör PGS på embryon. Men jag vet att ivf Riga gör PGS på äldre kvinnors ägg. Hos AvaClinic i Riga rådde de oss att istället direkt gå på dubbeldonation för att spara tid och pengar.

Jag råder er att göra sperm dna fragmentationstest också, finns ej i Sverige endast utomlands. Min man fick varken göra spermatest vid missfallsutredning i Sverige eller vid utredning i Aten, men AvaClinic krävde det detta test. Dna fragmentationstestet är bättre än de spermatest som finns i Sverige.

Skriv gärna ner era möjliga alternativ på ett papper och sätt er ner i lugn och ro och prata igenom vilka alternativ som finns hur ni känner angående det.

Kolla upp i förväg vilka priser som gäller.

Sen beror det ju också på hur mycket tid, pengar och ork ni kan och vill lägga ner på detta med barnförsök.

Hos AvaClinic i Riga kostar dubbeldonation med PGS ca 100.000kr. Då får man embryon som är unga och fria från kromosomfel. Man får alla ägg från donatorns äggplock. Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 blev befruktade och alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. Sen får man välja själv om man vill ha 1 eller 2 embryon insatta och resten är era och sparas i frysen inför ev.syskonförsök. Man kan också efter insättning få veta könet på embryot (om man vill).
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-20 08:58:05 följande:

Jag har bara kollat med vitanova i Köpenhamn än så länge (via mail) de andra klinikerna har jag bara läst kollat via deras hemsidor. På vitanova gör de fragmentationstest. Om det finns möjlighet för PGS där vet jag ännu inte. 

Är det i Riga ni går? Är ni nöjda? Spännande att man kan få veta könet direkt efter insättningen.

Skönt att veta att man har några försök på sig. När man själv kör IVF så är man ju glad att man överhuvudtaget fick något tillbaka. Men som du skriver - man har ju ingen aning om kvaliteten på det man får tillbaka.

Hur fungerar det om första insättningen inte fungerar? Betalar man separat för varje insättning då? 

Känner mig lite peppad för att dra igång detta nya projekt - hoppas att sambon kommer att vara lika öppen som jag.

Hur ställde sig din man till dubbeldonation? (Vet att män ibland är mer känslig för det här med egna gener än kvinnor). Antar att ni båda var inne mer på att önskan att få vara föräldrar än något annat.

Du kommer nog att få många frågor från mig framöver  Men det är så skönt med någon som vet och som kan förklara. Det är inte alltid lätt att läsa sig till allt.

Ja, vi går hos AvaClinic i Riga. Vi valde dem för att de har PGS. Danmark funderade vi inte ens på pgr av deras 45-års gräns. Eftersom jag har immunproblem och behöver immunmedicinering så kan det ta fler försök för oss att få barn, så därför ville jag inte råka ut för att klinikrn skulle kasta embryona när jag fyllde 45.

Ja, vi är mycket nöjda med kliniken. Om första insättningen inte fungerar så får man betala 10.000kr per insättning. Sen betalar man också en årlig frysavgift på 3000kr för att ha kvar de resterande embryona i frysen.

Min man tyckte natuligtvis att det var tråkigt när spermtestet var så dåligt att inga levande barn kunde födas med hans sperma. Men han tyckte att eftersom det var så, så var ju det enda alternativet att göra donation. För oss är det viktigaste att få ett barn. För oss är enda alternativet till barn just göra dubbeldonation själva, eftersom vi är för gamla för att få adoptera, och dubbeldonation plus surrogat är för himla dyrt.

Fråga på du, så svarar jag om jag vet svaret !
  • UndrandeSökare
    Sriwong skrev 2018-03-20 23:36:46 följande:

Öppen donator? Ersättning från försäkringskassan?

Öppen donator betyder att donatorn inte är anonym. Barnet kan få veta vem donatorn är om barnet vill efter det fyllt 18år

Man kan söka ersättning för ivf/äd utomlands av Försäkringskassan MEN endast få det beviljat om man har valt öppen donator. Väljer du anonym, kan du INTE få några pengar från dem. Det är endast tillåtet med ÄD ELLER spermadonation. Inte båda samtidigt, då kan man inte heller få ersättning..
  • UndrandeSökare
    Linsi skrev 2018-03-21 09:03:30 följande:

Finns det någon åldergräns på att ansöka om bidrag från fk?

Vi över 40 är ju diskriminerade både här och där när det gäller att skaffa barn.

Vet ej, ring och fråga Försäkringskassan om åldersgränser.

Jag och min man gör anonym dubbeldonation i Riga så vi är inte kvalificerade att söka.
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!