• strong85

Vi som gör äd 2018!

Hej! Jag hoppar gärna in. Har börjat med progynon, Var hos läkare för att kolla slemhinnan och den såg bra ut 8,5 mm och väntar samtal från RMC i Linköping förhoppningsvis i veckan, Första gången för oss så känner mig lite vilse i allt. Men hoppas på det bästa ni so gjort ivf / äd något man ska tänka på?

• strong85
    UndrandeSökare skrev 2018-03-12 10:12:32 följande:

Tänk på att alltid ta Progynontabletterna vid samma tidpunkter varje dag.

Tack för tipset. Vi har ju som sagt inte varit inne i svängen så länge ännu och när jag läser om alla tester som finns att göra för att förbättra chanserna undrar jag lite när gjorde du proverna? Vi ska ju göra vårt första försök nu på måndag, RMC ringde idag och ska lämna sperma på fredag insättning på måndag om allt går som planerat. Hur många försök gjorde ni innan tester?
  • strong85
    UndrandeSökare skrev 2018-03-13 10:38:23 följande:

strong85-Kolla om ni inte kan få odla embryona vidare till 5dagar istället för bara 3 dagar, (och alltså göra insättning på onsdag istället för måndag) det gjorde vi i Riga eftersom ett embryo som är 5 dagar är mer levnadskraftigt. Många embryon dör runt dag 4 och kommer alltså inte bli nån graviditet ändå. De starkaste överlever till dag 5. De kallas då blastos.

Ska absolut fråga på fredag när vi åker dit. Men om det nu är bättre att odla 5 dagar varför gör man inte detta direkt? Vi nnar ju tidigt på fredag 0900 sen ska vi vara där på måndag klockan 14 på måndag så det är ju bara 3 dagar, frågan är ju varför de väljer mindre antal dagar om 5 är bättre ????
  • strong85
    UndrandeSökare skrev 2018-03-13 14:10:51 följande:

Det kan vara en prisfråga, det kostar mer att odla vidare till 5dagar. 

Dessutom vet jag att vissa kliniker sätter in redan på dag 3, eftersom de vet att det kanske inte finns några embryon kvar att sätta in på dag 5 (pgr av att alla kan ha dött innan dess) om det inte är tillräckligt bra kvalitet på embryona.

Utomlands på privata kliniker så odlar de endera alltid till dag 5, eller så får man betala lite extra så odlas alla till dag 5. Man kan lyckas med 3dagars embryon, men det är större chans med 5dagars helt enkelt.

Prata med läkarna och hör vad de säger. Vissa kommer säga att "embryon trivs bättre i kroppen än i odlingskärlet", men det är inte sant. Det är de starkaste som överlever till dag 5 helt enkelt. De mindre bra slutar att utvecklas och dör innan dess. 

Lycka till med insättningen. 

Tack snälla, hur går det för er?
  • strong85
    myran skrev 2018-03-13 22:32:51 följande:

Hej!
    Hänger gärna på här. Är på gång med syskonförsök i Helsingfors i april. Väntar på mens och progynonstart. Har tio embryon som ska odlas till blastos, en in och resten frysas på nytt.

Hej Myran!

Nyfiken på varför du valde Helsingfors? har du varit någon annanstans tidigare?
  • strong85
    Sriwong skrev 2018-03-14 11:45:06 följande:

Hej.

Jag kommer bli en mottagare av äggdonation. Det har gått ganska snabbt för mig, kom dit första gången i november och nu planerar det till början av maj. Kanske slutet av april.

Tack så mycket för alla bra råd. Ska absolut kolla upp boken  :) tänker först följa deras råd vad gäller insättning  (men ställa frågan för att se vad jag får för svar om 5 dagar) går inte första gången så kanske man kan direkt börja kolla på andra alternativ eller vad tror du?
  • strong85
    UndrandeSökare skrev 2018-03-14 08:26:27 följande:

Strong85- Glömde säga att man kan göra immunutredningen när man vill (man behöver inte vänts tills man haft 4 missfall som vi gjorde) de brukar inte ha några väntetider i utlandet.

Om manmisstänker att man har immunproblem och vill göra en utredning så kontaktar man kliniken, så skickar de ett patientformulär som man fyller i. Det finns flera kliniker som sysslar med immunologi. Om du vill göra en utredning hos Dr D som jag varit hos så hör av dig till mig så får du hans senaste mailadress.

Du kan också köpa och läsa boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer som finns på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Alla immuntester och behandlingar finns beskrivna i den boken.

Samt att det finns flera trådar här på Familjeliv som handlar om immunproblem man kan läsa och lära sig mycket av. Den mest aktiva just nu heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". De flesta i den tråden åker till klinikerna Serum och Life clinic, båda finns i Aten.

Tack så mycket för alla bra råd. Ska absolut kolla upp boken  :) tänker först följa deras råd vad gäller insättning  (men ställa frågan för att se vad jag får för svar om 5 dagar) går inte första gången så kanske man kan direkt börja kolla på andra alternativ eller vad tror du?
  • strong85
    myran skrev 2018-03-14 19:17:33 följande:
    Vi valde AVA-kliniken i Åbo när vi startade med äd 2011. De har senare bytt namn och flyttat, därför är vi i Helsingfors. Vi valde Finland för vi ville ha öppen donator, både pga att vi ville att barnet skulle ha den möjligheten och pga ersättning från fk, och det var enkelt att åka från Sthlm. Vi har våra embryon där så vi fortsätter där
    Jaha, men ni har barn innan från ÄD med dem då? är lite nervös för att allt inte ska klaffa, sen är jag nervös för om det skulle göra det då ska man bli ytterligare nervös för att det inte ska gå vägen ..  så det mycket nervositet nu känner jag :/ tipps på hur man hanterar allt tas tacksamt emot :)
  • strong85
    myran skrev 2018-03-15 23:12:20 följande:
    Ja, vi har en son på 4 år med hjälp av äd tro mig, jag var nervös innan och hela graviditeten och som förälder fortsätter oron Drömmer Har tyvärr inga tips, vi gör vad vi kan och får hoppas på det bästa. Jag kör meditation och yoga, det håller oron i schack. Man får försöka vara snäll emot sig själv, det är en enorm mental och fysisk påfrestning med all väntan + hormoner och för oss flesta även ekonomin...

Nu inför syskonförsöket känns det liiiite mindre oroligt eftersom jag vet hur turerna går och vet hur nervöst det kan komma att bli, samtidigt som jag redan har blivit mamma så om det blir en bebis till är det en bonus men det står inte och faller med denna gång.
    Jag vet hur nervöst det är för er, jag önskar er all lycka på vägen och hur tungt det än känns ibland under tiden är det värt allt när man lyckats Hjärta
    Tack Myran!

Skönt att kunna prata lite om det så här med människor som förstår. Vi var och lämnade sperman nu igår och (förhoppningsvis) går allt vägen nuunder helgen. RMC ringer måndag morgon för att tala om hur det gått nu under helgen för att se om det blir ett go eller inte. Det känns som den längsta helgen i historien ....Vad härligt att ni lyckats, kan tänka mig att det är en fabtastiskt känsla när man väl gjort det. Hur möter era familjer och vänner detta?
  • strong85

Oj så nervöst, var inne igår och förde in ett embryo. NU SKA MAN VÄNTA hur lyckas man behålla sinnet lugnt? Fick veta när vi var där att vi hade fått 6 ägg och alla 6 hade klarat sig väldigt bra. NU odlar dom dem till 5 dagars och vi hoppas på att alla överlever dessa 2 dagarna

Om detta nuinte skulle gå vägen så har man väll iallafall fler försök. Men hoppas ju på att detta vill fästa

Svar på tråden Vi som gör äd 2018!